Vychádza sa pritom z prieskumov verejnej mienky, ktoré ukazujú predvolebné preferencie. A kalkuluje s nimi ako s hotovou vecou.
Niektoré strany majú naozaj všetko postavené na prieskumoch verejnej mienky. Sú ľudia nahnevaní na vysoké dane? Sľúbime ich zníženie, alebo aspoň to, že zabrzdíme ich rast. Sú ľudia naštvaní kvôli vysokým odvodom? Oslovíme ich kolieskom, vloženým do všetkých novín, kde sa dokrútia k zisteniu, koľko by mohli ušetriť na povinných odvodoch, stačí nás podporiť (zatajíme, o koľko by vyrástli odvody nepovinné...). Sú nahnevaní homosexuáli? Sľúbime podporu registrovaným partnerstvám. Ba aj mládež ochránime pred postihom za držanie jednej marihuanovej cigaretky. A iná strana sľúbi, že sa postará - o chorých zastavením ziskov zdravotných poisťovní, o nezamestnaných sociálnymi podnikmi, o dôchodcov šliapnutím na krk nenažraným DSSkám a o všetkých sa postará silným štátom. Bohatí politici sa vyhrážajú bohatým zamestnávateľom, ako zdania lepšie zarábajúcich zamestnancov polmilionárskou daňou. Tretia partia vyhlasuje boj politickým stranám a zakladá stranu nestraníkov, ktorá sa chce prebojovať do parlamentu. A štvrté 1 percento vyhadzuje milióny na bilboardovú kampaň, ktorou oslovuje 99 percent ovládaných... s cieľom vymeniť všetkých a nahradiť ich sebou. Vyhlásenia stíhajú vyhlásenia a prísľub sa valí za prísľubom. Lebo je to momentálne IN.
Lenže spoliehať sa na prieskumy verejnej mienky je zradné. Ak by sa skutočnosť zhodovala s prieskumami verejnej mienky, tak je prezidentom Kukan a Fico by nebol v opozícii. Už nie raz sa ukázalo, že spoliehať sa na to, čo zistia mediálne agentúry vedie na trasovisko. Pretože druhým krokom je snaha sa prieskumami riadiť. Ak to strana robí pred voľbami, mení sa na sľubotechnu. A ak v tom ako súčasť vládnej koalície pokračuje po voľbách, stáva sa brzdou reforiem, vrátane tých najpotrebnejších. Pretože videl niekto reformu, ktorú všetci vítajú s potleskom?
Jednu takú stranu sme tu videli v akcii počas minulého volebného obdobia: nech sa dialo čokoľvek, vždy vystupovala ako držiteľ kľúčov od slnečnej budúcnosti, stačilo len sa na ňu spoľahnúť. Skončilo sa to zdevastovaným štátnym rozpočtom, ktorý sa po voľbách musel zachraňovať, a pripravenými zmluvami na miliardové zakázky, ktoré sa museli revidovať. Iná takáto prieskumami sa riadiaca strana teraz vyhlasuje, že treba odstaviť „starých bardov" a nahradiť ich - kým iným, ako jej mladými bardmi...
Skutočne zodpovedná politická strana pri tvorbe svojej politiky neriadi prieskumami verejnej mienky, ale potrebami spoločnosti. Všetci dobre vieme, že nás čakajú časy, ktoré určite nebudú pohodové. Naopak, budú náročné pre rodiny s malými deťmi, pre dôchodcov, pre podnikateľov aj pre zamestnancov. Pre všetkých. Len zodpovedné a skúsené strany dokážu urobiť reformy, ktoré prospejú štátu a jeho občanom, kroky, ktoré pomôžu prekonať zlé časy a zabezpečiť ekonomický rast. Platilo to v minulosti a bude to platiť aj v budúcnosti.
Je omyl sa nazdávať, že náročnú situáciu zvládnu „marketingové" strany. Tie to nedokážu - už len pre svoj imidžový charakter. Naopak, takéto strany sú zárukou toho, že ťažké roky budú ešte ťažšími a budú trvať dlhšie.
A ak niekto podsúva, že bez neho - marketingovej strany - sa pravicová koalícia nedá zostaviť, a kto nejde s nimi, chce ísť s inou marketingovou stranou, tak úmyselne zavádza. V mene vlastných preferencií.