Obidva blogy sú tu a tu. Stručné zhrnutie celej udalosti:
Mali sme zakúpený a rezervovaný pobyt v hoteli Nezábudka od 28.2.2014 – 02.03.2014 a pri registrácii nám bol účtovaný tzv. víkendový príplatok v celkovej výške 20 eur. Tento príplatok nebol nijako pri kupovaní pobytu spomenutý, a teda bol zamlčaný. Pri mojej konfrontácii hotelového vedenia s touto skutočnosťou mi bolo oznámené, že hotel si vyhradzuje právo na zmenu ceny a moju žiadosť teda neakceptuje. Manažérka hotela, ktorá so mnou celú vec riešila bola mimoriadne drzá a arogantná, to ma však neodradilo vec riešiť ďalej.
Dňa 7.3.2014 som elektronicky podal podnet Slovenskej obchodnej inšpekcii (SOI), ktorá sa vecou zaoberala, a dňa 8.4.2014 vykonali inšpektori SOI v tejto prevádzke (Club hotel*** Nezábudka, Rekreačná 83, Tatranská Štrba) kontrolu. Inšpekcia SOI vo svojom rozhodnutí konštatovala, že účastník konania (firma EXPRESSNET s. r. o. , Ružová dolina 6, 821 08 Bratislava, IČO: 46 180 761) nezabezpečil dodržiavanie povinnosti predávajúceho (citujem z rozhodnutia SOI) „podľa § 5 ods. 1 zákona (zákon o ochrane spotrebiteľa č. 250/2007 Z. z.) neklamať spotrebiteľa zamlčaním údajov o nákupných podmienkach, ku ktorému došlo tým, že účastník konania vyúčtoval spotrebiteľovi za víkendový pobyt v čase od 28.02.2014 do 02.03.2014 (dve noci) a v čase od 14.02.2014 do 16.02.2014 (dve noci) aj víkendový príplatok vo výške 5,00 €/osobu/noc aj napriek tomu, že o výške víkendového príplatku spotrebiteľa vopred žiadnym spôsobom neinformoval.“
Druhý dátum pobytu (14.2 – 16.02), ktorý sa v rozhodnutí SOI spomína, je iný podnet na ten istý hotel v tej istej súvislosti, čiže som nebol prvý, kto bol takto úmyselne oklamaný, ale nebol som ani jediný, kto takéto nekalé správanie hotela akceptoval.
SOI udelila firme EXPRESSNET s. r. o. pokutu vo výške 400 eur, a v rozhodnutí z dňa 15.7.2014 tiež konštatuje, že sa jedná o pokutu v spodnej hranici zákonnej sadzby, a že pokuta v tejto výške má mať hlavne represívno-výchovnú funkciu. Najvyššia možná pokuta je pritom vo výške cca 66 000 eur, a pri opakovanom porušení zákona 205/2007 Z. z., až 166 000 eur. Je možné, že závažnosť a výšku pokuty vyhodnocuje SOI podľa počtu podnetov, a v tomto prípade ani neberie do úvahy či išlo o úmyselné alebo neúmyselné konanie, pretože to nemá ako overiť.
Rozhodnutie a výšku pokuty hodnotím pozitívne, avšak to či takéto konanie bude hotel Nezábudka (alebo akýkoľvek iný obchodník) praktizovať aj v budúcnosti závisí hlavne na tom, ako sa k danému problému postavia poškodení spotrebitelia. Bezcharakterný podnikateľ si ľahko vyráta, či sa mu takáto činnosť vyplatí alebo nie. V tomto prípade sme boli dvaja, ktorí podali podnet, takže za neoprávnene účtovaných 40 eur prerobil obchodník 400 eur. Hotel by musel takto oklamať ešte aspoň 20 ľudí, aby sa mu takáto činnosť aspoň minimálne oplatila, a teda výška pokuty v tomto prípade predstavuje mieru toho, že ak podá podnet na SOI aspoň 10% poškodených klientov, obchodníkovi sa podvod finančne neoplatí.
Zvýšenie kvality služieb a odstránenie podvodníkov zo systému môžeme dosiahnuť len tak, že budeme kvalitu naozaj aj vyžadovať, a nie o nej iba rozprávať a porovnávať čo sme videli niekde v zahraničí. Už len v ČR a ďalej na západ sú služby oveľa lepšie práve z dôvodu, že podvodníka typu hotel Nezábudka, by už hlásili prví oklamaní klienti. A navyše by ani nemuseli potom v zahraničí vznikať o Slovensku takéto články: „BALDÝNSKÝ: Do Tater už nikdy! Kečup iba k raňajkám a skibus nepremáva“.