Chápem, že je potrebné, aby sme riešenie našli čím skôr. Ak má byť riešenie postavené na rozumných základoch, je potrebné aj rozumne postupovať, krok za krokom.
Prvým z nich je nepochybne vyvolať celospoločenskú diskusiu. Jej výsledkom má byť definícia základných princípov a pravidiel, ktorých riešenie(nech je už akékoľvek)ich bude nevyhnutne rešpektovať. Na najvyššiu priečku by som však rozhodne postavil jednu podmienku:čokoľvek ponúkneme utečencom, to isté musíme byť schopní zabezpečiť aj pre naše komunity, krajinu, rodiny. Čo mám na mysli? V prvom rade garanciu bezpečnosti a zdravia. Som presvedčený, že ak chceme čokoľvek zabezpečiť pre utečencov, musíme vždy nájsť spôsob, ako presne to isté zaistiť pre nás. Ale pritom bez ohrozenia.Ak chceme, aby sa utečenci dostali do prostredia, ktoré im poskytne vhodné podmienky garanciezákladnej úrovne bezpečnosti a zdravia, musíme to urobiť spôsobom, ktorý nezníži úroveň našej bezpečnosti, ani neznásobí zdravotné riziká.
Veľmi dobré riešenie má (a zatiaľ aj úspešne presadzuje na svojich územiach) Austrália. Ako prvé musím pochváliť, že majú jasné a otvorene prezentované podmienky a rovnaký meter pre všetkých, ktorí majú záujem prisťahovať sa do tejto krajiny. Majú pevné pravidlá, za ktorými si stoja a podľa ktorých je možné požiadať o azyl. Tým sa naštartuje administratívny proces, na ktorého konci je udelenie azylu alebo jeho zamietnutie. Akýkoľvek iný spôsob, ako napríklad nelegálna a nebezpečná plavba loďou spojená s nelegálnym prekročením hraníc, neprichádza do úvahy. Svoje hranice si nekompromisne strážia a každý pokus o nelegálne prekročenie zablokujú. Inšpiráciu by som tu našiel v mechanizme, ktorý by v prípade súčasnej utečeneckej krízy zriadil utečenecké tábory, najlepšie ešte na území mimo EÚ. Tu by sa utečenci mohli zhromažďovať a požiadať na základe jasných pravidiel o udelenie azylu, prípadne status utečenca. Až po tom, ako by mali za sebou tento administratívny krok, boli by pripustení vydať sa na cestu na územie EÚ. Pochopiteľne bezpečným a organizovaným spôsobom, s riadnymi dokladmi a presnou evidenciou o ich pohybe. Výhodou tohto prístupu by bola aj istota, že počas pobytu v utečeneckom tábore bude dostatok času na podrobné a zodpovedné vykonanie všetkých krokov nevyhnutných na vylúčenie zdravotných a bezpečnostných rizík v maximálnej možnej miere. Z krátkodobého hľadiska vidím túto možnosť ako najschodnejšiu cestu, ako rozumne riešiť akútny problém.
Z dlhodobého hľadiska by som sa opäť snažil uplatniť princíp akejsi rovnosti v predkladaných riešeniach a očakávaných výsledkoch. Opäť by som teda nežiadal pre utečencov nič viac ani menej, ako by som žiadal pre nás. Ak predpokladám, že každý z nás by si najviac želal, aby sme všetky benefity(a nielen tie základné potreby, ako je primeraná úroveň bezpečnosti, zdravotnej starostlivosti, školstva či sociálneho zabezpečenia) našli doma a rovnakými očami sa pozerám aj na problémy utečencov, pripojil by som sa k iniciatívam, ktoré z dlhodobejšieho hľadiska prinesú riešenia zabezpečujúce utečencom všetky základné istoty priamo u nich doma. Jednoducho, aby už viac nemuseli utekať. Tu však nestačí spolupráca členov EÚ, ale celého širšieho medzinárodného spoločenstva. Je dokonca nevyhnutná. A v tom práve vidím dôvod, prečo je očakávanie úspešnosti takéhoto riešenia, bohužiaľ, v dnešnej geopolitickej situácii jednoducho nereálne.
Verím, že po nespočetných korupčných kauzách, ktoré nám dokázali, že asi niet oblasti, kde by sa nedalo obohacovať, podvádzať či kradnúť z verejného, ma nebudete považovať za prehnane podozrievavého po tom, ako poviem, že korupcia má prsty aj tu. Áno, priamo v utečeneckej vlne. Dôkaz o tom, že vynaliezaví nie sú len Slováci, nám minulý týždeň ponúkli Taliani. Bezpečnostné zložky zatkli 44 politikov a biznismenov a vykonali domové prehliadky v 22 ďalších prípadoch. Dôvodom bolo korupčné správanie, ktorým si neférovým spôsobom určité organizované skupiny zabezpečovali úspešnosť pri získavaní zákaziek, ktoré zabezpečujú dodávanie nevyhnutných služieb a tovarov práve pre potreby riešenia problematiky utečencov: ubytovanie, strava, preprava, zdravotná starostlivosť, ošatenie a podobne. Čo je však ešte horšie, je moje očakávanie, že nebude dlho trvať a ukáže sa, že do tohto korupčného gangu sú zapletené aj zložky, ktoré by mali hranice EÚ chrániť pred nelegálnym prekročením. Logicky totiž viac utečencov znamená pre tento korupčný gang väčší biznis a väčšie príjmy. Priamo sa teda obávam, že k definícii korupcie, podľa ktorej nám berie a ukrajuje z verejných zdrojov, sa priradí aj nová:teraz nám korupcia niečo dáva alebo prináša - viac utečencov, ktorí úspešne prekročia hranice EU.
Na začiatku som vás poprosil, aby sme sa do riešenia problematiky utečencov pustili zodpovedne, krok za krokom. Aby sme pri hľadaní riešenia akceptovali princíp, podľa ktorého by akékoľvek riešenie nesmelo ísť na úkor nás, ktorí tu už žijeme. Aby sme vylučovacou metódou vyškrtli všetky scenáre, ktoré by napríklad znižovali úroveň našej bezpečnosti, či zvyšovali zdravotné riziká. Ako prvý krok sa potrebujeme dohodnúť práve na týchto kritériách, ktoré by pre nás mali ostať takmer nedotknuteľné. A možno by sme potom po vylúčení nevhodných scenárov ostali už len pri jednom. Akceptovateľnom pre väčšinu z nás.