Jánošík, Bátorička a Štefánik: mohlo byť všetko inak?

Historiografia: čo sa naše deti v školách na dejepise nenaučia. Čo keby naši školáci na hodinách dejepisu diskutovali o vine Jánošíka, skutkoch Bátoričky a smrti M. R. Štefánika?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Tento blog nemá za cieľ podporovať konšpiračné teórie, alternatívne fakty, podporovať extrémne názory a podobne. Snaží sa cez notoricky známe historické príklady priblížiť a vysvetliť odborný výraz a tému, vzbudiť záujem o históriu, kritické myslenie a verejnú civilizovanú diskusiu.

Bolo to akoby včera, keď som bol na prvej hodine dejepisu na strednej škole v Anglicku a tam Mr Hatton veľkými písmenami napísal na tabuľu: „HISTORIOGRAPHY“. Najprv som si myslel, že v slove má chybu, alebo že je to nejaký odbornejší výraz pre „history“. Mýlil som sa. Išlo o pre mňa vtedy úplne nový koncept, ktorý mi už navždy pozmenil pohľad na dejiny, historické pramene, ich hodnovernosť, dôležitosť interpretácie, kontextu doby, súvislosti a argumenty.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Historiografia (ekvivalent historická veda) je podľa slovenskej Wikipédie „spoločenská veda zaoberajúca sa skúmaním, poznávaním, interpretáciou a hodnotením dejín na základe historických prameňov, pričom využíva historické metódy“. Požičiam si ešte definíciu Britannica, podľa ktorej historiografia je „kritické skúmanie prameňov, výber konkrétnych detailov z autentických materiálov týchto prameňov a syntéza týchto detailov do príbehu, ktorý obstojí v skúške kritického skúmania“. Aby to bolo ešte viac komplikované – historiografia sa môže vyvíjať a meniť. Interpretácia tých istých prameňov sa môže meniť v priebehu storočí, desaťročí a niekedy aj z roka na rok (u nás napríklad pred a po roku 1989: činnosť a osoba Andreja Hlinku, interpretácia roly Komunistickej strany pri organizácii SNP, prevrat v roku 1948, Pražská jar a normalizácia).

SkryťVypnúť reklamu
Učiť sa memorovať alebo kriticky myslieť? (foto: Belinda Fewings)
Učiť sa memorovať alebo kriticky myslieť? (foto: Belinda Fewings) 

Zopár historických a pre účely tohto blogu historiografických otázok notoricky známych udalostí a osobností z našich dejín na zamyslenie:

  • Juraj Jánošík – národný hrdina alebo obyčajný zlodej?

  • Alžbeta Bátoriová – deviantná vrahyňa alebo obeť závisti, ohovárania a povier?

  • Smrť Milana Rastislava Štefánika – nešťastná letecká nehoda alebo sprisahanecký atentát?

Juraj Jánošík (1688 - 1713) bol chytený, súdený, mučený a popravený v roku 1713. Okrem iných dobových prameňov sa zachoval aj rozsudok smrti nad Jurajom Jánošíkom, ktorý priamo hovorí, za čo bol Jánošík odsúdený. Takže z historického a historiografického hľadiska jasné ako facka?

Zjednodušený príbeh v podaní kontextu doby: chudobný a rebelujúci nevoľník sa postaví pred súd, kde čelí viacerým obvineniam zo zbojníctva voči prevažne bohatým vrstvám spoločnosti a účasti na vražde. Po výpovediach svedkov a po tom, ako sa po mučení z viacerých skutkov prizná, ho obesia na hák.

SkryťVypnúť reklamu

Nie som zástanca glorifikácie zlodejov, či už súčasných alebo tých zo začiatku 18. storočia. Vnímať však rozsudok smrti a všetky ostatné dobové uhorské pramene ako nevyvrátiteľné dôkazy o Jánošikovej vine, motíve („kradol len pre seba“) a jeho pôsobení v dobe uhorského absolutizmu, nevoľníctva, chudoby, legálneho mučenia, nulových politických práv, nevzdelanosti, atď.; keď ani o 300 rokov neskôr v dobe západnej demokracie, slobody, garancie ľudských, občianskych a politických práv, delenia moci, právneho štátu, 100 % spoločenskej gramotnosti, nezávislých médií a všadeprítomných sociálnych médií nemôžeme plne dôverovať„našim“ slovenským súdom, sudcom a ich rozsudkom; je aspoň hodné zamyslenia.

SkryťVypnúť reklamu
Rozsudok smrti nad Jurajom Jánošíkom.
Rozsudok smrti nad Jurajom Jánošíkom. 

Alžbeta Bátoriová (1560 - 1614) žila ešte dávnejšie, narodila sa viac než 100 rokov pred Jurajom Jánošíkom. Predovšetkým film Juraja Jakubiska vzbudil väčší záujem o túto uhorskú „krvavú“ grófku. Namiesto tradičného a učebnicového obrazu o krutej a krvilačnej Čachtickej pani, Jakubisko ponúka alternatívny príbeh spravodlivej Bátoriovej ako bylinkárky a dobrosrdečnej ľudovej liečiteľky proti ktorej intrigujú konkurenčné šľachtické rody. Podobne ako v prípade Jánošíka, historici vychádzajú z dobových – teda 400 rokov starých historických prameňov. Poďme teda z roku 1614 do súčasnosti a zamyslime sa nad tým, koľko závisti a záujmu o bohatých, krásnych, úspešných alebo kontroverzných ľudí („celebrity“) je na Slovensku. Bulvárne médiá od doby, kedy boli povolené (1989), majú dlhodobo najväčšiu čítanosť a sledovanosť. Myslíte si teda, že ľudia, ktorí žili na Slovensku boli pred 400 rokmi iní? Že vtedy všetci alebo aspoň väčšina z nich čítali Platóna, zmýšľali racionálne, správali sa altruisticky, robili informované rozhodnutia, dôverovali iba overeným zdrojom a nešírili hoaxy? Viaceré výskumy ukazujú, že dnes rastie počet ľudí, ktorí veria konšpiračným teóriám a fámam. Je to napriek tomu, že zažívame najvyššiu dostupnosť informácií, vzdelania a vedeckých výstupov v histórii. Čo myslíte, ako bol na tom bežný obyvateľ Čachtíc v stredoveku?

Portrét Alžbety Bátoriovej.
Portrét Alžbety Bátoriovej. 

Skúsme teda niečo historicky bližšie a s lepšou možnosťou konfrontácie dobových svedkov a ich výpovedí. Smrť Milana Rastislava Štefánika (1880 - 1919) si dovolím z hľadiska verejného diškurzu a množstva nejasností a konšpiračných teórií prirovnať k smrti amerického prezidenta Johna F. Kennedyho (1917 - 1963). Podobne ako na Slovensku, kde sa za oficiálnu príčinu smrti M. R. Štefánika považuje letecká nehoda; v USA je za atentát na amerického prezidenta oficiálne zodpovedný Lee Harvey Oswald. Avšak podobne ako na Slovensku, kde je relatívne veľa občanov dodnes presvedčených o atentáte a sprisahaní proti Štefánikovi, je v USA relatívne veľa Američanov presvedčených o sprisahaní proti Kennedymu a iných verziách atentátu.

Miesto leteckého neštastia (4. máj 1919).
Miesto leteckého neštastia (4. máj 1919). 

Ak by aj bolo možné pochybovať a konštatovať zaujatosť súdov, vyšetrovania; a výberu a hodnovernosti dôkazov voči Jánošikovi alebo Bátoriovej, tak v prípade Štefánika by to malo byť z hľadiska dokazovania a historiografie oveľa jednoznačnejšie. Prečo ale potom aj v iba 50-ročnom prípade Kennedyho tisíckrát lepšie zdokumentovaného a vyšetrovaného atentátu vzniká naďalej toľko otáznikov?

Cieľom a predmetom štúdia histórie v našich školách by nemalo byť iba dozvedieť sa a naučiť sa (v extrémnom prípade doslovne memorovať) konkrétne historické fakty. Možno rovnako dôležité, ak nie ešte dôležitejšie, je naučiť sa a pochopiť kontext doby, dejinné súvislosti a vnímať historické pramene ako výtvor ľudí – s ich silnými a slabými stránkami, rôznou motiváciou, presvedčením, názormi a vplyvmi.

Venované Mr Hattonovi.

Tomáš Jacko

Tomáš Jacko

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  94
  •  | 
  • Páči sa:  262x

Pracujem ako konzultant a školiteľ v oblasti boja proti korupcii. Lektor na Ekonomickej univerzite v Bratislave (Katedra verejnej správy a regionálneho rozvoja). Linkedin: https://sk.linkedin.com/in/tomas-jacko-b2781329 Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

INEKO

INEKO

117 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

244 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
INESS

INESS

110 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

300 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu