Robert Fico je ekonomický analfabet

Pán premiér tvrdí, že vlaky zadarmo pre študentov a dôchodcov sú racionálnym opatrením, pretože sa tým zvýši vyťaženosť vlakov a zníži počet cestujúcich v autách. Táto argumentácia je natoľko nelogická a stupídna, že snáď ani nemôže pochádzať od nikoho iného ako nášho premiéra.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (30)

Jav, ktorý pán premiér pomenoval, sa v ekonómii nazýva substitučný efekt. Ak sú dva tovary substitučné, teda jeden je možné používať ako alternatívny voči druhému, zníženie ceny jedného tovaru povedie k poklesu dopytu po druhom tovare za podmienky, že cena druhého tovaru neklesne tiež. Pán premiér sa snaží používať argumenty z prvého ročníka Ekonomickej univerzity, keďže on sám však týmto ročníkom nikdy neprešiel, používa ich nesprávne.

Základným predpokladom pre fungovanie substitučného efektu totiž je, že tieto dva substitučné tovary sú obchodované na jednom trhu. Inými slovami, sú zamerané na tú istú cieľovú skupinu zákazníkov. Na to, aby vlaky zadarmo pre študentov a dôchodcov mohli výraznejšie znížiť počet cestujúcich v automobiloch, museli by študenti a dôchodcovia tvoriť výraznejšiu časť majiteľov automobilov. A teraz sa zamyslime: koľkí študenti a dôchodcovia si môžu dovoliť vlastný automobil? A koľkí z tých, ktorí sú natoľko majetní, že si vedia dovoliť automobil, budú ochotní cestovať v polorozpadnutých vagónoch, hoci aj zadarmo?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keďže automobil je nákladná položka v rozpočte každej rodiny (mimochodom, motorizácia občanov Slovenska meraná počtom automobilov per capita patrí k najnižším v EÚ), ľudia bez príjmu alebo s nízkym príjmom si ho zväčša nemôžu dovoliť. Majiteľmi automobilov sú teda zvyčajne osoby, ktoré majú príjem zo zamestnania alebo podnikania. Nevylučujem, že istý efekt Ficovo opatrenie mať môže, ale pravdepodobne bude tento efekt len veľmi malý. Ak by pán premiér skutočne chcel výraznejším spôsobom obmedziť počet automobilov na cestách, ktorý je u nás beztak relatívne nízky, musel by bezplatné cestovanie vlakom ponúknuť ľuďom, ktorí majú vyšší príjem a automobilmi skutočne jazdia. Domnievam sa však, že týchto ľudí by do vlakov skôr pritiahlo zásadné skvalitnenie služieb než cestovné zadarmo. Skrátka, pán premiér si úplne pomýlil cieľovú skupinu a ukázal, že ekonomicky racionálne nevie argumentovať ani vtedy, keď sa naozaj snaží.

SkryťVypnúť reklamu

Ak niekomu vlaky zadarmo výraznejšie uberú cestujúcich, bude to skôr autobusová doprava. Pre väčšinu študentov totiž substitučným statkom voči vlaku nie je automobil, ale autobus. Uznávam, pre premiéra Fica a jeho Kolesíkov sú spomienky na študentské časy dávno minulé, panstvo si zvyklo na luxusné limuzíny a SUV-čka. Bohužiaľ, ľudia na Slovensku žijú v inej realite ako pán premiér a jeho papaláši.

Mimochodom, k poznatkom ekonómie patrí aj to, že ak je nejaký tovar alebo služba zadarmo, vedie to obyčajne k plytvaniu. Istý nemecký študent sa už nechal počuť, že by vďaka vlakom zadarmo chcel precestovať celé Slovensko. Jeho výlety mu budú financovať pracujúci ľudia na Slovensku zo svojich daní, vrátane tých chudobnejších. Ale veď na obrátenú solidaritu pod taktovkou Smeru už musíme byť zvyknutí.

Tomáš Meravý

Tomáš Meravý

Bloger 
  • Počet článkov:  53
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Som ekonóm a člen politickej strany Demokrati. Dlhodobo pôsobím ako analytik think-tanku MESA10, kde sa prioritne venujem projektom v oblasti verejných financií. V minulosti som pracoval aj ako hlavný ekonóm think-tanku GLOBSEC a bol som poradcom niekoľkých ministrov financií. Študoval som medzinárodné vzťahy na Ekonomickej univerzite v Bratislave a americké dejiny na University of Edinburgh. Hovorím po anglicky, nemecky a španielsky. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,080 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

320 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu