Na internete sa šíri HOAX o počte úmrtí za rok 2020

Písmo: A- | A+

Už je to tu. Rok sa skončil a tak je čas vymyslieť hoax o počte úmrtí za rok 2020. Buď ho štatistický úrad SR dokázal zverejniť za 4 dni od konca roka, alebo ide o klamstvo, ktoré má v čase písania blogu viac ako 1800 zdieľaní.

Najprv v skratke: 
Na internete sa začal šíriť nepravdivý údaj o počte úmrtí v SR za rok 2020. Toto nepravdivé číslo je podobné s minulými rokmi, aby nabudilo dojem : "Vidíte ? Aká že je to pandémia, keď aj tak medziročne nestúpa počet celkových úmrtí ? Všetci vás klamú !" 
Problém však je, že oficiálne čísla úmrtí za rok 2020 ešte nikto oficiálne nezverejnil, ide preto o hoax.

A teraz dlhšia analýza:

Ako každý deň, aj dnes boli zverejnené dáta ohľadom covidu-19: počet PCR testov, počet vyliečených, počet úmrtí atď. Dnešné komentáre na facebooku však obsahovali aj nové "zistenia" ohľadom počtu úmrtí za rok 2020. 

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Nakoľko som považoval tieto čísla za akosi "podozrivo skoro zverejnené", žiadal som od nich nejaký zdroj. (samozrejme, sám som ho šiel hľadať, ale nič som nenašiel)

Nakoniec sa mi zdroj od komentujúcich podarilo zistiť, nebol to štatistický úrad. Dostal som niečo lepšie. Odkaz na iný facebookový profil, ktorý má túto info na svojej nástenke. To sú tie najlepšie dôkazy. 

Obrázok blogu

Vraj si mám nájsť stránku Miro Del. No tak som hľadal a našiel toto. Nejaký pán Miro Del bol podľa mojich zistení "pacient 0" , ktorý to začal šíriť ako prvý. (EDIT: Istý pán Martin Pecha to šíril už o jeden deň skôr ako pán Del )

Obrázok blogu

a ešte zverejnil aj tento štvrťročný prehľad:

Obrázok blogu

V tom druhom obrázku pán Del uvádza zdroj údajov Štatistický úrad SR. Vravím si, konečne !

Tento pán Del zverejnil ešte jeden "skvelý" screeenshot zo štatistického úradu, vraj sú tam dáta do 30.11.2020. (pozn. Ten obrázok už tak rozmazaný nahodil, nie je to moja chyba, asi, aby sa v ňom lepšie "orientovalo")

Obrázok blogu

Pridám ho ešte zväčšený, to rozmazanie tam je veľké, avšak názov štatistiky sa dá zistiť aj z tohto (červená šípka)

Obrázok blogu

Po krátkom hľadaní v DTB ŠÚSR som zistil, že ukazoval prehľad na dolnom (už mojom zaostrenom) obrázku. Dá sa porovnať v názve tabuľky, ktorú som hore vyznačil šípkou a dá sa podľa nadpisu rozoznať, že ide o : "Zomrelí podľa vekových skupín a pohlavia" . Teraz máme ja a pán Del rovnaké zdroje. 

Obrázok blogu

Na nešťastie jedného z nás v tejto tabuľke, nie sú novšie dáta ako z 39. týždňa 2020 (teda z konca septembra, pričom on tvrdí, že sú tam dáta do 30.11., čiže klame) , každý ďalší týždeň od 40. vyššie ešte nie je nahodený a tabuľka vyzerá takto (obrázok nižšie, sú tam vidieť nedoplnené dáta po týždňoch od 40. týždňa - prvý stĺpec 2020). 40-týždeň, príp. začiatok októbra je presne čas, kedy by sa druhá vlna začala prejavovať aj v úmrtiach. Tieto dáta však zatiaľ nemáme. Každý z vás sa môže presvedčiť a skúsiť nájsť počty úmrtí za celý rok 2020. Posielam odkaz na databázu. Skúste si vyfiltrovať napr. 40.týždeň. Dáta nenájdete.

(EDIT 12.01.2021)
- dáta boli nahodené po 48.týždeň a sú tam výrazne vyššie čísla (za týždeň o 30% až 50% viac úmrtí ako predchádzajúce roky) čiže pán Del a ďalší páni jednoducho klamali a zavádzali verejnosť - už je to aj potvrdené Štatistickým úradom

http://datacube.statistics.sk/#!/view/sk/VBD_URBANAUDIT/om3003tr/v_om3003tr_00_00_00_sk

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Ako bol teda pán Del schopný zistiť celkové počty úmrtí za rok 2020 , dokonca aj po kvartáloch, keď jeho vlastný zdroj informácií, teda ŠÚSR tieto údaje ani nemá ? Jedno vysvetlenie na to existuje a to stránka https://countrymeters.info/en/Slovakia#population_2020 .

Tam je naozaj k dispozícii číslo úmrtí za rok 2020 a je to číslo 53 655 úmrtí. Čiže číslo, ktoré sa nijak nevymyká z odchýlky minulých rokov a isté skupiny ľudí toto číslo používajú ako dôkaz, že "vidíte, pandémia neexistuje" . Táto stránka má však dva háčiky. 

Prvý háčik je tento screenshot priamo zo stránky. V preklade: "Pozor, štatistika nezahŕňa úmrtia na covid! " Už tento oznam hovorí o tom, že nejde o oficiálne čísla. 

Obrázok blogu

Druhý háčik je ten, že aj keby na stránke nebolo "Covid upozornenie" , tak čísla z tej stránky by neboli reálne a to z dôvodu, že stránka má vytvorený algoritmus na vytváranie "akože live dát" . Jednoducho s malou odchýlkou a trendom minulých rokov si "tipnú" , koľko úmrtí by aká krajina mala mať. Toto číslo je rozdelené rovným pomerom do dní celého roka a každý deň sa postupne prirátavajú dané "úmrtia" - vyzerá to potom tak, že napr. každých 5 minút pribudne jedno úmrtie, aby im takto každý deň vyšlo na konci roka odhadované číslo a preto to vyzerá ako "live data". Táto stránka funguje na rovnakom princípe ako napr stránka Worldmeter (https://www.worldometers.info/sk/) kde napr nájdete "live" informáciu, koľko bolo tento deň vyfajčených cigariet, čísla tam pribúdajú každú sekundu po tisícoch. Robia to tak, že nejaký starý údaj o počte vyfajčených cigariet tam deň čo deň opakujú a vyzerá to ako live počty. 

Vrátim sa ale k úmrtiam. Na stránke Countrymeter môžete nájsť aj zdroj dát týchto úmrtí: Source : United Nations Department of Economic and Social Affairs: Population Division 

Je to odkaz na stránku OSN : oddelenie ekonomických a sociálnych záležitostí, kde si priamo môžete pozrieť Prospekt svetovej populácie za rok 2019. A presne o to ide, rok 2019. Stránka Countrymeter jednoducho používa zdroj z roku 2019 o demografii štátov, vytvorí si odchýlky na ďalšie roky a tie tam zverejňuje. 

Ak by ani tieto dva háčiky niekoho nepresvedčili, tak dám ešte jeden bonusový a to podmienky používania stránky Countrymeter https://countrymeters.info/en/terms_of_use
Kde sa jasne píše, že :
- Countrymeter nemôže zaručiť platnosť informácií, ktoré používa
- Informácie na stránke Countrymeter môžu obsahovať nepresnosti a chyby, ktoré sú menené bez upozornenia.
- Countrymeter sa neviaže na žiadnu štátnu organizáciu
- Countrymeter nenesie žiadnu zodpovednosť za chyby na tejto stránke, akékoľvek spoliehanie sa na informácie tejto stránky je výlučne na vaše vlastné riziko.

................................................................................................................................................................

Avšak táto informácia, ktorú zatiaľ nemá Štatistický úrad SR , hlavný a oficiálny zdroj dát, ale má ju pán Del, sa zdieľa a zdieľa a zdieľa. Napr. aj tu:

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Čo však nájdete v komentároch ? No predsa "Toto vám médiá nepovedia" , "Pravda sa ukázala" , "Médiá a vláda nás len klame" .

Nájdete však aj takéto komentáre: 

Obrázok blogu

"Ja nič, ja som to len zdieľal." Super, ďakujeme. 

Svoje si zdieľaním odkrútil už aj politicky aktívny Lukáš Machala so statusom, v ktorom, samozrejme, hľadá vinníkov nie v zlých dátach ale všade naokolo. Dokonca sa v statuse pýta lekárov, či sa nehanbia takto klamať , prípadne každý len manipuluje, zavádza, zatajuje - klasický scenár.

Zaujímavé je aj to, že tento status priebežne edituje po tom, čo ho v komentároch ľudia upozorňujú, že píše klamstvá. Edituje ho o vety typu "neoficiálne čísla" , alebo "konečné dáta nie sú zo ŠÚSR" čo inak znamená: "síce to nie je pravda, ale mohla by byť, aj tak na fakty o týždeň zabudnete" , hlavne, že som si zanadával na systém presne tým spôsobom, aký jeho voliči uznávajú - lekári klamú, novinári klamú, všetci klamú, lebo všetci sú skorumpovaní.

Obrázok blogu

Prosím teda každého, kto má informácie o počte úmrtí na Slovensku za rok 2020, nech poskytne zdroj týchto čísel. Niečo podobné, ako zverejnili v Česku na stránke štatistického úradu, ktorý majú dáta aspoň o niečo dlhšie a to po 48. týždeň a u Čechov z oficiálnych dát je zrejmé, že októbrové a novembrové úmrtia dosahujú až dvojnásobok toho, čo minulé roky. 

 https://www.czso.cz/csu/czso/obypz_cr 

Obrázok blogu

Kým teda nebudeme mať oficiálne dáta aj my, všetky ostatné čísla sú len obyčajná manipulácia.

Skryť Zatvoriť reklamu