(Tento článok nekritizuje udeľovanie pokút za nesprávne státie, kritika smeruje k poplatkom za odťah, ktoré nezákonne vyberá súkromná spoločnosť Car Towing, a. s.)
Nepríjemné prekvapenie
Je mínus päť stupňov, kabát máte v aute, ktoré tam nie je. Napadne vám, že vás možno odtiahli, keďže miesto na ktorom ste stáli nie je označené. Voláte na mestskú políciu a overujete si či je to pravda. Príslušník mestskej polície vám informáciu potvrdzuje a oznamuje vám, že sa vaše auto nachádza na záchytnom parkovisku. Vydáte sa na dobrodružnú cestu naprieč hlavným mestom. Zídete z hlavnej cesty a nachádzate sa Pri... ...Seči.
Pred utešenými unimobunkami sa tlačí skupina ľudí, ktorí šliapli do rovnakého... šlamastiky ako vy. Je počuť krásny slovník ľubozvučnej slovenčiny. Radi sa do tejto debaty pridáte. Opakovane naliehate na službukonajúcich zamestnancov, že pokiaľ vás nepustia si vziať zo zabaveného vozidla kabát, tak zamrznete. Napokon na vás začne škriekať dáma, že nie je možné vás pustiť lebo ochrana osobných údajov (?!). Nakoniec vás usadia do jednej z unimobuniek, v ktorej je zapnuté kúrenie, výhľad na agresívne psy a špinavá stolička. Tam presedíte pol hodinu, kým sa dostanete na rad.

Po prejednaní priestupku v blokovom konaní vám je uložená sankcia vo forme pokuty. Chcete zaplatiť kartou. To sa nedá, pretože nemajú terminál. Poplatok za nútený odťah, ktorému sa venujem nižšie, sa však dá zaplatiť kartou, lebo pre poplatky terminál zriadený je. Po zaplatení poplatku vám dajú podpísať odovzdávací protokol, kde vyhlasujete, že vám nepoškodili auto. K vášmu autu vás prevedú pomedzi výkaly strážnych psov. Okolo je plesnivé drevo, smrad a zima. Obhliadate si auto a nájdete poškodené disky. Miesta poškodenia sú čisté na rozdiel od zvyšku disku. To značí, že ide o čerstvé poškodenie. Skôr spomínaná dáma vás presviedča, že si pozrela fotografie, ktoré zhotovili pred odťahom a že vaše auto je celé oškrabané a poškodené. Keď ju vyzvete aby vám ukázala fotografie vášho auta, o ktorých hovorí, nechá vás opäť čakať vonku asi 40 minút kedy to vzdáte a zaprajete všetkým pekné sviatky.

Malé odbočenie k právu
Keďže ste nestáli na vyhradenom parkovacom mieste, ale podľa správneho orgánu ste tvorili prekážku cestnej premávky, aplikoval ustanovenie § 43 ods. 1 zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke. Jeho prvá veta stanovuje nasledovné.
"Kto spôsobil prekážku cestnej premávky, je povinný ju bezodkladne odstrániť. Ak to neurobí, je povinný ju bezodkladne odstrániť na jeho náklady správca cesty."
Asi nemá zmysel zamýšľať sa nad tým, že by mohol správny orgán (teda správca cesty) najprv skúsiť ozvať sa majiteľovi auta a vyzvať ho k tomu, aby ho preparkoval. Toto by nebránilo oprávnenému udeleniu pokuty za uvedené konanie. Takýto prístup je ale asi totiž zbytočne ľudský a rozumný.

Mestská polícia vám teda v zmysle zákona č. 372/1990 Zb. o priestupkoch ("zákon o priestupkoch") uloží pokutu. Tento zákon umožňuje riešiť priestupky aj miernejším trestom, teda pokarhaním. Ten sa však tradične vykonávateľom verejnej moci nepozdáva a preto vydávajú rôzne interné akty riadenia, ktorými nútia svojich zamestnancov udeľovať pokuty. Keby mestský policajt neposlúchol svojho veľkého náčelníka, hrozí mu totiž disciplinárny postih za to, že sa neriadi pokynmi nadriadeného. Výšky pokút sa rôznia, no v tomto danom prípade si náčelník stanovil minimum 20 Eur. V tejto súvislosti by som ešte upriamil na § 12 zákona o priestupkoch, ktorý správnemu orgánu dáva širokospektrálnu možnosť prihliadnuť na všetky okolnosti, ktoré súvisia s údajným protiprávnym konaním. Aby som bol exaktný, uvádzam celé jeho znenie.
"Pri určení druhu sankcie a jej výmery sa prihliadne na závažnosť priestupku, najmä na spôsob jeho spáchania a na jeho následky, na okolnosti, za ktorých bol spáchaný, na mieru zavinenia, na pohnútky a na osobu páchateľa, ako aj na to, či a akým spôsobom bol za ten istý skutok postihnutý v kárnom alebo disciplinárnom konaní."
Toto sa volá správna úvaha a používa to len pramálo správnych orgánov, ktoré prejednávajú priestupky v blokovom konaní. Vaša šanca je potom jedine správne konanie, ktoré však zaberie veľa času a energie. Nakoľko sme v kapitalizme, tak väčšinou usúdite, že pokiaľ svoj čas predáte a energiu miniete na zárobkovú činnosť, tak vás to bude na konci dňa stáť menej ako keby ste sa rok naťahovali s orgánmi verejnej správy.

Čo vás ale prekvapí je fakt, že zaplatením pokuty ste sa z tejto pasce nevyvliekli. Okrem pokuty ste totiž povinní uhradiť poplatok za nútený odťah vozidla. Tento poplatok má určenú jednotnú paušálnu výšku 99 Eur. Áno, okrem pokuty zaplatíte aj toto. Deti ostanú hladné, ale poviete si, že však to platím mestu, ktoré tu je pre nás všetkých. K tomu poplatku si dovolím ešte pár slov, nie však vlastných, ale slov Najvyššieho súdu Slovenskej republiky. Ten v roku 2006 vo svojom rozhodnutí sp. zn. 3 Cdo 70/2003 konštatuje nasledovné.
„Správca komunikácie môže požadovať iba náklady, ktoré boli skutočne, preukázateľne a priamo vynaložené na odstránenie vozidla v konkrétnom prípade. Výška týchto nákladov bude v každom jednotlivom prípade odstránenia vozidla individuálna a bude závislá od vzdialenosti z miesta, z ktorého sa odstránenie uskutočňuje, do miesta, kam sa vozidlo odstraňuje a tiež od dopravných technológií a prostriedkov, ktoré sú na odstránenie použité. Preto nemožno v žiadnom prípade aplikovať paušálne určenie ceny za výkon núteného odstránenia vozidla.“
Business po slovensky
Nútené odťahy realizuje obchodná spoločnosť Car Towing, a. s., ktorá je v súkromnom vlastníctve. Dobre čítate, platíte 99 Eur súkromníkovi. Verejná moc tu totiž opäť pristúpila k nehoráznemu kroku. Outsourcovala nútené odťahy, vraj sa im to neoplatí realizovať. Pohľad do účtovných závierok spoločnosti Car Towing, a. s. však hovorí inou rečou. V roku minulom roku (2016) dosiahli tržby vo výške takmer 1 000 000 Eur. Netvrdím, že činnosť tejto spoločnosti je obmedzená výlučne na nútené odťahy, no ak by sme jej predmet činnosti takto zovšeobecnili, pri mojich výpočtoch odtiahne približne 10 000 áut. To je približne 27 áut denne, čo by podľa údajov zverejnených v registri odtiahnutých áut približne zodpovedalo realite.

Z tohto vyvstávajú minimálne dve zásadné otázky. Prvou je či je pravdivé tvrdenie, že sa neoplatí túto činnosť vykonávať mestu (mestskej časti) samostatne. Odpoveď znie, že ak by mala efektívne a nediletantské riadenie, tak určite áno. Ďalšia otázka je, či je suma 99 Eur za odťah opodstatnená. Odpoveď znie, že určite nie. Človek nemusí byť študovaný ekonóm aby si zrátal, že odťah z bratislavského Starého mesta na uvedenú adresu nemôže za žiadnych okolností stáť toľko Eur.
Spoločnosť Car Towing, a. s. argumentuje tým, že uvedená suma bola stanovená v zmysle č. 18/1996 Z. z. o cenách. Spôsob, akým k výške tohto poplatku dospela nevysvetľuje. § 8 predmetného zákona však stanovuje nasledovné.
"Pri regulácii cien podľa § 5 sa vychádza z ekonomicky oprávnených nákladov a primeraného zisku (§ 2 ods. 3); ekonomicky oprávnené náklady a primeraný zisk sa preukazujú účtovnými dokladmi, kalkuláciami nákladov a zisku, inými dokladmi odôvodňujúcimi výšku ceny a dokladmi, ktoré si vyžiada cenový orgán."
Skutočne by ma zaujímalo, ako príslušné správne orgány, ale aj spoločnosť Car Towing, a. s., dospeli k záveru, že pri nútenom odťahu vozidiel z dôvodu predpokladaných priestupkov má niekomu vznikať zisk. Moje obavy a pripomienky potvrdzuje aj súdne rozhodnutie vyššie. Je legitímne uložiť sankciu, po využití všetkých iných prostriedkov je legitímne vykonať nútený odťah auta, je legitímne uložiť vlastníkovi odtiahnutého auta povinnosť uhradiť náklady vzniknuté v súvislosti s núteným odťahom. Je však absolútne neprípustné, aby orgán verejnej správy oddelegoval určitú časť svojej právomoci na súkromnú spoločnosť, ktorá na tretích osobách realizuje zisk.
Samozrejme, ak pripustíme, že by bolo možné oddelegovať nútené odťahy na súkromného podnikateľa, má tento nárok na odplatu, ktorú mu za to poskytne ten orgán, ktorý s ním vstúpil do vzťahu.

Záverom
Vo svojich predchádzajúcich blogoch som na záver uviedol vždy pár pozitívnych slov. V súvislosti s uvedenou vecou mi však žiadne nenapádajú. Toto je totiž výpalníctvo. Organizované s pomocou verejno-mocenského prvku. Nakoľko v právnom poriadku neexistujú tzv. class-action žaloby, ktoré podáva skupina osôb, neviem si predstaviť efektívnu cestu, ako sa popasovať s týmto problémom inak ako výmenou nominantov v príslušných orgánoch. Súčastný stav totiž nemá zmysel riešiť individuálne, ale plošne.
Napriek všetkým problémom, ktoré nás v štáte stretávajú však nesmieme vešať hlavu. Len musíme využiť svoje volebné právo. A samozrejme, vo verejnej správe nie sú zamestnaní len zlí ľudia. S vlastných skúseností viem povedať, že mnoho z nich sa snaží mať v každej situácii ľudský prístup. Len tí horší jej robia zlé meno. Ryba smrdí od hlavy.
Pekné sviatky.