
Pred 30 rokmi sme mali štúdiá na Kolibe, ktoré boli centrom slovenskej filmovej tvorby. Dnes? Koliba-televízne štúdiá ako tie v TV JOJ nie sú dostatočné a medzinárodné produkcie nás obchádzajú.
Dnes sa u nás netočia veľké svetové produkcie. Namiesto toho idú do Maďarska, Česka, Rakúska či Poľska.
Naša technická úroveň je o 15 – 20 rokov pozadu oproti regiónu.
Chýba prepojenie televíznych a filmových produkcií. Markíza a JOJ majú rozpočet a produkčné kapacity, ale netočia veľkorozpočtové filmy, ktoré by mohli mať medzinárodný úspech.
Nemáme dostatok vyškolených odborníkov. Keď k nám príde zahraničná produkcia, musia si prenajímať kameramanov, osvetľovačov, zvukárov a špecialistov zo zahraničia alebo mať len vlastných ľudí.
Kde sú dôkazy? Pozrime sa na naše susedné krajiny:
Maďarsko má moderné štúdiá, 30% daňové úľavy a investovalo do infraštruktúry. Dôsledok? Točili Dune, Blade Runner 2049, Mission impossible
Česko ponúka 20% filmové stimuly a podporuje domácu tvorbu a má vlastné filmové štúdia na Barandove ktoré využili a stále využíva množstvo zahraničných produkcií.
Rakúsko a Poľsko modernizovali filmové školy, vďaka čomu ich tvorcovia dokážu pracovať na svetových produkciách. Lodž je dôkaz.
A čo Slovensko? Naše filmy sa ťažko presadzujú, pretože nemáme dostatok skúsených profesionálov, technológií a podpory pre tvorbu veľkých projektov.
Úvod do problému:
Slovenský filmový "priemysel" čelí stagnácii. Máme nedostatočnú filmovú infraštruktúru, naše existujúce štúdiá nepostačujú pre veľké produkcie.
Naši odborníci, od scenáristov po kameramanov, sa nedokážu uplatniť na medzinárodnom trhu, pretože nie sú na potrebnej svetovej úrovni.
Naši filmári často končia v televíziách alebo malých produkciách, čo výrazne obmedzuje ich rast a možnosti.
Stav slovenského filmového "priemyslu": Slovenský filmový "priemysel" sa nachádza v kritickom bode. Na jednej strane máme talentovaných tvorcov, no na druhej strane chýba infraštruktúra, financovanie, technológie a odborníci, ktorí by dokázali konkurovať medzinárodnému filmovému trhu. Naša filmová tvorba, najmä v oblasti celovečerných filmov, nevyužíva svoje potenciály, pretože neexistuje dostatočne vyspelá produkčná infraštruktúra, schopná hostiť veľké, svetovo relevantné projekty. Štúdiá, ktoré máme k dispozícii, sú zväčša televízne ateliéry, a nemajú technologické vybavenie na medzinárodné štandardy. Ak porovnáme našu situáciu s krajinami ako Maďarsko, Poľsko či Česká republika, ktoré majú na svojom území filmové štúdiá schopné hostiť veľké produkcie, sme na míle vzdialení od ich úrovne.
Problém: Nedostatok svetových odborníkov: Nemáme dostatočne vyspelý trh filmových odborníkov, ktorí by sa uplatnili na medzinárodnej úrovni. Chýbajú nám scenáristi, kameramani, strihači, zvukári a režiséri, ktorí by mohli pracovať v Hollywood-e alebo na veľkých medzinárodných projektoch. Máme možno pár jednotlivcov, ktorí sa etablovali v zahraničí, ale chýba nám systém, ktorý by vychovával novú generáciu odborníkov s globalizovaným know-how ktorí by si osvojili od zahraničných produkcií a implementovali by ho do domácej filmovej a televíznej tvorby.
Riešenie: Budovanie svetovej úrovne filmových štúdií a vzdelávania: Odpoveď na tieto problémy spočíva v budovaní moderných filmových štúdií, ktoré nebudú len miestom pre slovenské produkcie, ale budú aj zázemím pre veľké medzinárodné projekty. Tieto štúdiá budú vybavené najnovšími technológiami, ako sú zelené a modré plátna pre špeciálne efekty, zadné projekcie, exteriérové parky pre natáčanie mestských scén, bazény a ďalšie špičkové vybavenie potrebné pre svetové produkcie, podobne ako to vidíme v Budapešti či Prahe a inde v Európe.
Špičkové ateliéry so špeciálnymi efektmi, LED Volume technológiou (ako v The Mandalorian), a kompletným technickým zázemím.

Exteriérový filmový park – univerzálne ulice a historické scenérie, kde môžu točiť domáci aj zahraniční tvorcovia.
Digitálne štúdiá na VFX, postprodukciu a animáciu – priestor pre špeciálne efekty na úrovni Marvelu či Pixaru.
Investícia do modernej filmovej infraštruktúry:
Budovanie nových štúdií s rozlohou od 100 do 150 miliónov EUR, ktoré môžu konkurovať štúdiám v Budapešti, Paríži, Londýne alebo Berlíne.
Štúdiá s modernou výbavou, vrátane exteriérových parkov, špeciálnych efektov, blue/green screenov, digitálnej postprodukcie.
Vzdelávanie a tréning nových generácií odborníkov, ktorí sa budú môcť uplatniť v zahraničných produkciách, ale tiež prispievať k rozvoju slovenskej filmovej tvorby.
Výchova novej generácie odborníkov: Okrem fyzickej infraštruktúry je potrebné vytvoriť aj vzdelávacie programy, ktoré sa zamerajú na výchovu filmových profesionálov. Na Slovensku máme filmové školy, no často im chýba prax so zahraničnými produkciami a najmodernejšími technológiami. Budovaním spoluprác s medzinárodnými filmovými štúdiami ako Warner Bros či produkciami ako sú HBO, Netflix, a ďalšie, môžeme našim mladým odborníkom poskytnúť priamu skúsenosť s veľkými produkciami, čím sa vychovajú odborníci svetovej úrovne, ktorí budú schopní vytvárať kvalitnú domácu tvorbu aj pracovať na globálnych projektoch vďaka naučenému know-how.

Spojenie univerzít so súkromným sektorom a zahraničnými štúdiami.
Vzdelávacie programy priamo v novom filmovom komplexe, kde by študenti získali reálnu prax na medzinárodných produkciách.
Workshopové programy financované štátom aj súkromným sektorom, ktoré by prepojili televízne a filmové talenty.
Vytváranie konkurencie schopných odborníkov:
Investícia do vysokých škôl a workshopov spojených so zahraničnými produkciami, ktoré umožnia slovenským odborníkom získať skúsenosti svetového formátu.
Títo odborníci sa nebudú musieť presúvať do zahraničia, pretože tu vznikne priestor na spoluprácu s medzinárodnými produkciami a budú mať možnosti rozvíjať svoju kariéru v domácich štúdiách.
Odborníci, ktorí sa vyškolia tu, sa stanú neoddeliteľnou súčasťou našich filmových projektov a zároveň budú vedieť konkurovať svetovej úrovni.
Ekonomické prínosy pre Slovensko: Tento projekt môže priniesť ekonomické zisky v podobe nových pracovných miest a investícií do lokálnych podnikateľov. Svetová produkcia si bude vyžadovať miestne tímy – technikov, dizajnérov, odborníkov na efekty. Tieto štúdiá tiež prilákajú medzinárodných producentov, čo vytvorí nové príjmy z filmovej turistiky, pretože Slovensko sa stane atraktívnym miestom na natáčanie. Vieme, že filmový priemysel v Maďarsku vytvára tisíce pracovných miest a Slovensko by mohlo využiť túto príležitosť. Vytvorenie daňových úľav pre filmových producentov a investície do infraštruktúry by tiež pomohli znížiť náklady na produkciu a prilákať zahraničných investorov.
Zvýšenie filmových stimulov na 35%, čím budeme konkurencieschopní voči Maďarsku a Česku.
Štát ako čiastočný vlastník filmového komplexu – investícia sa vráti v podobe zisku zo zahraničných produkcií.
Filmový priemysel ako motor ekonomiky:
V Maďarsku prinesie filmový sektor vyše 300 miliónov eur ročne.
Slovensko môže dosiahnuť 150 – 200 miliónov eur ročne už do piatich rokov.
Tisíce pracovných miest pre technikov, kameramanov, hercov, scenáristov.
Turistický boom – štúdiá môžu byť otvorené pre verejnosť, podobne ako Warner Bros. Studio Tour v Londýne.
Maďarsko zaviedlo pred desiatimi rokmi systém daňových úľav pre filmárov, čo viedlo k výraznému nárastu zahraničných produkcií. Od roku 2009 bolo v krajine natočených 175 zahraničných filmov. V roku 2013 sa očakávalo, že zahraničné filmové štáby minú v Maďarsku viac ako 150 miliónov eur.E konomický prínos: V roku 2005 zahraničné filmové štáby minuli v Českej republike 311 miliónov eur. Po zavedení stimulov v Maďarsku však tento objem klesol na necelých 40 miliónov eur v roku 2010. V reakcii na to Česká republika v roku 2010 zaviedla systém stimulov, čo viedlo k plánovaným výdavkom zahraničných filmárov vo výške viac ako 150 miliónov eur v roku 2013.Investície do infraštruktúry: V reakcii na zvýšený dopyt po filmových produkciách vznikli v Maďarsku moderné filmové štúdiá, ako napríklad Korda Studios a Origo Film Studios. Tieto investície nielenže prilákali viac zahraničných produkcií, ale tiež podporili miestnu ekonomiku a vytvorili nové pracovné miesta..
Tento projekt nie je len o infraštruktúre a školách, ale aj o spolupráci medzi súkromným a verejným sektorom. Ministerstvá kultúry, financií, hospodárstva a školstva by mali úzko spolupracovať na tom, aby tento projekt podporili aj legislatívne a finančne. To znamená zavedenie daňových úľav pre filmové projekty (napr.33-35%), podporu vzdelania, a zlepšenie legislatívneho rámca pre produkciu. Týmto spôsobom môžeme vytvoriť moderný filmový priemysel, ktorý bude nielen konkurencieschopný na medzinárodnej úrovni, ale bude aj stabilnou súčasťou našej ekonomiky. Máme ideálne lokácie pre všetky typy žánrových filmov, obzvlášť na historické.
Dlhodobý prínos: Budovanie filmového priemyslu na Slovensku znamená investíciu do našej budúcnosti. Môžeme sa stať regionálnym lídrom v produkcii kvalitného obsahu, ktorý sa bude predávať na celosvetovom trhu. Tým, že vychováme odborníkov svetovej úrovne a zlepšíme infraštruktúru, vybudujeme odvetvie, ktoré bude generovať milióny eur v príjmoch a nové pracovné príležitosti pre slovenských občanov.
Príležitosť, ktorú si nemôžeme dovoliť premeškať
Slovensko má talenty, polohu a nejaké skúsenosti. To, čo nám chýba, je vízia a investícia aby sme vytvorili kvalitu.
Ak teraz neurobíme krok vpred, o 10 rokov budeme len pasívnym divákom úspechu našich susedov.
Táto vízia nie je len o filme. Je to o priemysle, vzdelaní, ekonomike a o tom, kam Slovensko patrí na svetovej filmovej mape.
Hrozba ignorovania – Zostaneme na periférii svetovej kinematografie:
Ak nezainvestujeme do modernizácie, slovenský filmový priemysel bude naďalej zaostávať za našimi susedmi, ktorí už úspešne implementovali moderné štúdiá a priemyselné podmienky.
Bez kvalitnej infraštruktúry a odborníkov sa filmová produkcia v Slovensku obmedzí len na malé projekty bez šance na globálny úspech.
Naši talentovaní filmári budú naďalej nútení odísť do zahraničia alebo zostať uviaznutí v televíznych produkciách, čo ešte viac ohrozí potenciál našej kultúry a filmového dedičstva a škody tak budú úplne nezvratné.
Inšpirácia? Maďarsko
Korda Studios pri Budapešti, Maďarsko (cena: 50-100 miliónov EUR)
Rozsah a technológie: Film City je komplex, ktorý sa nachádza v blízkosti Budapešti. Je vybavený pokročilými technológiami ako Green Screen, Blue Screen, špeciálne efekty a exteriérové parky pre filmovanie.



Kapacita: Tento komplex má viaceré štúdiá s rozlohou cez 40 000 m², pričom sa zameriava najmä na veľkú produkciu.
Výhody pre Slovensko: Vytvorenie podobného štúdia by umožnilo získať veľké medzinárodné produkcie a viedlo k vytváraniu pracovných miest pre odborníkov. S rozpočtom 100-150 miliónov EUR by Slovensko mohlo získať podobne veľký komplex, ktorý by bol plne vybavený pre globálne produkcie.
Podpora: Maďarsko podporuje filmový priemysel cez daňové úľavy až do 30% a zároveň ponúka kvalitnú pracovnú silu, čo je výhodné aj pre Slovensko.
Origo Studios – Moderné filmové štúdiá v Budapešti (100 miliónov EUR)
Rozloha a kapacita
Viac ako 19 000 m² filmových priestorov
11 štúdií (9 zvukových, 2 VFX/multimediálne)
14 akrov exteriérových plôch na natáčanie
Technické zázemie
Špičkové postprodukčné zariadenia
Prenájom techniky pre profesionálne produkcie
Podporné služby – produkčné kancelárie, catering
https://origostudios.com/
2. Pinewood Studios (Spojené Kráľovstvo, cena: 100-200 miliónov EUR)
Rozsah a technológie: Pinewood Studios je jedným z najväčších a najprestížnejších filmových štúdií na svete, známe svojou spoluprácou s hollywoodskymi produkciami ako James Bond a Star Wars. Má viaceré zelené plátna, exteriérové parky, špeciálne efekty a digitálne laboratóriá.
Kapacita: Má rozsiahly komplex s viacerými štúdiami a technickými zázemím, ktoré pokrývajú všetky aspekty filmovej produkcie. Investícia do 100–150 miliónov EUR by mohla vybudovať menší model s niekoľkými kľúčovými technológiami a exteriérovými priestormi.
Výhody pre Slovensko: Aj keď je Pinewood Studios veľkým a prestížnym projektom, slovenské štúdio by sa mohlo zamerať na príťažlivosť pre televízne a filmové produkcie v spolupráci s televíziami a globálnymi platformami ako Netflix, HBO, Amazon.
3. Cinecittà Studios (Taliansko, cena: 60–100 miliónov EUR)
Rozsah a technológie: Cinecittà je najväčšie filmové štúdio v Taliansku a domov mnohých filmových klasík, ako je Ben Hur alebo La Dolce Vita. Talianske štúdio sa sústredí na exteriérové parky, rekvizity a historické rekreácie.
Kapacita: Cinecittà ponúka viac ako 30 000 m² ateliérov, pričom jeho rozsah sa stále rozširuje. Rozpočet 100–150 miliónov EUR by umožnil vybudovanie štúdia s podobnými exteriérovými a produkčnými možnosťami.
Výhody pre Slovensko: Taliansko má dlhú filmovú tradíciu a veľký vplyv na európsku filmovú kultúru. Cinecittà má výbornú spoluprácu s filmovými festivalmi a produkciami, čo by sa dalo preniesť aj na Slovensko.
https://cinecitta.com/en/studios/
4. Studios de Paris (Francúzsko, cena: 100-150 miliónov EUR)
Rozsah a technológie: Paríž má niekoľko prestížnych filmových štúdií, ako La Cité du Cinéma. Tieto štúdiá sú vybavené najnovšími technológiami v oblasti digitálneho filmovania a vizuálnych efektov. Veľkým plusom je aj infrastruktúra a blízkosť k filmovému trhu v Paríži.
http://lesstudiosdeparis.com/en
Tieto príklady ukazujú, že investícia do kvalitných filmových štúdií môže viesť k zvýšeniu počtu zahraničných produkcií, vytvoreniu pracovných miest a posilneniu ekonomiky.
Pre Slovensko by podobná investícia mohla priniesť podobné výhody, vrátane posilnenia kultúrnej prestíže krajiny.

Solid Enterprise:
Projekt výstavby filmových štúdií v Jarovciach, známy ako Film Park Jarovce, je iniciatívou spoločnosti Solid Enterprise Group. Prvýkrát bol predstavený v roku 2013 s cieľom obnoviť slovenskú filmovú produkciu a prilákať zahraničné štúdiá.

https://www.solid-enterprise.com/
V priebehu rokov sa projekt rozrástol a investícia vzrástla z pôvodných 60 miliónov eur na 103 miliónov eur.
"V súčasnosti má projekt všetky potrebné súhlasné stanoviská, vrátane projektov pre územné konanie a environmentálnych štúdií. Starosta Jaroviec, Pavel Škodler, potvrdil, že po ukončení územného konania môže začať stavebné konanie."
Napriek týmto pokrokom sa výstavba stále oneskoruje a počúvame o nej viac ako 10 rokov...a ich realizácia je otázna.
Bez ohľadu na to štát a zodpovední musia konať. Zodpovednosť by mohli mať aj veľké televízie ako Markíza či JOJ ktoré by sa mali pustiť do vlastnej produkcie celovečerných filmov a dokumentov na štýl Canal+ čo by ich prirodzene nútilo investovať do filmových štúdií a kvalitného filmového personálu.