1. Problém: Monopol a stagnácia vo filmovom vzdelávaní
VŠMU (FTF) má absolútny monopol na filmové vzdelanie na Slovensku, čo vedie k uzavretej a stagnujúcej komunite obrátenej do minulosti so zameraním na autorský a európsky nezávislý film a vzájomnú podporu neschopnej konkurovať svetu so sklonom k elitárstvu.
Dominancia autorského filmu – výuka sa zameriava na experimentálne a festivalové filmy namiesto komerčne udržateľných žánrov ktoré prinášajú zisk a návratnosť.
Absencia žánrového storytellingu – výuka ignoruje princípy, na ktorých stojí úspešná svetová kinematografia.
Uzavretý systém financovania – Audiovizuálny fond pozostáva z komisií v ktorých dominujú absolventi VŠMU FTF, čo vedie k evidentnému konfliktu záujmov. Napríklad, takému Martinovi Šulíkovi sa ani raz nestalo že by nezískal podporu pre svoj film. Zmena: 80% členov komisií bude zo zahraničia.
2. Dôsledky: Slabá konkurencieschopnosť a odliv talentov
Neúspech slovenských filmov na svetovom trhu – absentujú kvalitné hity schopné prilákať široké publikum.
Scenáristická kríza – autorské filmy často nemajú funkčnú naratívnu štruktúru ani kvalitné postavy a žánrové scenáre sú paródiou na žánrový storytelling.
Talentovaní tvorcovia odchádzajú do zahraničia alebo končia v domácej televíznej produkcii, ktorá im neumožňuje napredovať.
Susedné krajiny (Poľsko, Maďarsko) nás predbehli – majú kvalitné filmové školy, žánrové produkcie a fungujúce filmové štúdiá.
3. Stratégia na 5 rokov+: Radikálna reforma filmového vzdelávania a financovania
Rok 1-2: Odstránenie monopolu VŠMU a vytvorenie konkurencie
Založenie novej filmovej školy zameranej na žánrový film, storytelling a vizuálne rozprávanie.
Zmena výuky na FTF VŠMU – zavedenie povinných predmetov ako žánrová scenáristka a komerčný film.
Prizvanie zahraničných expertov na dlhodobé workshopy a mentorovanie a výmena súčasnej garnitúry na katedrách scénaristiky a réžie. (Odborníci z USA, UK, Kanady, Nemecka, Írska, Dánska..anglosaské poňatie naratívu)
Zavedenie povinnej praxe na filmových pľacoch – študenti musia absolvovať prax v reálnych produkciách, bez toho nemôžu ukončiť štúdium.
Vytvorenie štruktúry profesijného rastu už počas školy:
Kameramani začínajú ako asistenti a prechádzajú cez pozície operátora.
Strihači pracujú na segmentoch filmu a pripravujú materiál pre hlavného strihača až po hlavného strihača.
Producenti sa školia v riadení projektov a distribúcii filmov, pričom sa pravidelne zúčastňujú trhov, kde sa filmy predávajú (Cannes, Sundance, Berlinale, MIPCOM).
Zvukári začínajú ako asistenti a postupne sa zdokonaľujú na vedúcu pozíciu.
Asistenti réžie sa učia systém veľkých produkcií, kde pracujú v hierarchickom usporiadaní až k réžií.
Herectvo sa odpojí od divadelného modelu – zavedenie workshopov po vzore amerických hereckých škôl (Meisner, Strasberg, Adler).
Scenáristi sa budú vzdelávať v systéme hollywoodskeho priemyslu – pochopenie procesu predaja scenárov, fungovania tzv. script readers, nutnosti agentov a manažérov. Študenti budú mať možnosť pracovať s odborníkmi z Hollywoodu a Európy, aby pochopili stratégiu ponúkania námetov a scenárov na medzinárodnej úrovni.
Tvorcovia z iných profesií (strihači, kameramani, zvukári) sa budú učiť, ako sa presadiť v zahraničí, či už prostredníctvom koprodukcií, festivalových kontaktov alebo vytvárania medzinárodného portfólia.
Rok 3-4: Zmena financovania filmov a prepojenie na priemysel
Reforma Audiovizuálneho fondu – zavedenie nezávislých zahraničných odborníkov do hodnotiacich komisií.
Podpora filmov so silným scenárom a komerčným potenciálom.
Priame dohody s HBO, Netflixom, Canal+ a ďalšími streamovacími platformami na koprodukciu slovenských filmov ako aj absolventov filmovej školy.
Prepojenie absolventov s hlavnými televíziami (Markíza, JOJ, STVR) – program na začlenenie nových talentov do veľkých produkčných tímov.
Producenti budú mať možnosť pravidelne sa zúčastňovať prestížnych festivalov a filmových trhov, aby pochopili celý obchodný model a zlepšili stratégiu predaja slovenských filmov.
Zmena financovania filmovej školy : Ročný poplatok vo výške niekoľko tisíc eur na zabezpečenie top odborníkov a techniky. Možné študentské pôžičky po vzore zahraničia alebo zníženie platieb pre talentovaných.
Rok 5: Budovanie filmovej infraštruktúry
Vybudovanie moderných filmových štúdií – inšpirácia modelom Barrandov Studios a Origo či Korda Studios v Budapešti.
Napojenie Slovenska na medzinárodný filmový priemysel – podpora zahraničných produkcií a tvorba atraktívnych daňových stimulov - 35%.
Vzdelávanie profesionálnych filmových hercov cez workshopy s odborníkmi z Hollywoodu a Európy.
Podpora produkčných spoločností schopných konkurovať v zahraničí.
Bez filmových štúdií je celá reforma zbytočná
4. Cieľ: Slovensko ako konkurencieschopný filmový hráč
Slovenské filmy budú atraktívne pre domáce aj medzinárodné publikum.
Vzdelaní tvorcovia budú schopní produkovať kvalitné žánrové film a konkurovať svetovej tvorbe.
Slovensko sa stane regionálnym centrom filmovej produkcie s funkčným štúdiovým systémom.
5. Možné riziká a ako ich riešiť
Odpor zo strany súčasných inštitúcií – Je potrebné využiť verejný a politický tlak na reformy a zvýšiť transparentnosť financovania.
Nedostatok financovania pre nové projekty – Zapojenie súkromných investorov (developerov a finančných žralokov vrátane) a zahraničných koprodukcií na diverzifikáciu zdrojov.
Nízka dôvera v komerčne orientované filmy – Postupné budovanie trhu kvalitnými žánrovými filmami a ich propagácia cez platformy ako HBO a veľké komerčné TV a ich streamovacie platformy.
Nedostatok skúsených lektorov – Prilákanie expertov zo zahraničia prostredníctvom grantov a výhodných pracovných podmienok ktoré ich zaplatia.
Odchod talentov do zahraničia – Vytvorenie atraktívnych podmienok pre domácich tvorcov, aby zostali a pracovali na kvalitných projektoch a budovali našu kinematografiu!
Ak nezačneme konať teraz, budeme aj o ďalších 60 rokov stále spomínať na jediného Oscara.
