Reforma slovenského filmu: Stratégia pre konkurencieschopnú kinematografiu

Reforma filmového vzdelávania, financovania a filmovej infraštruktúry, prepojenie na svetový trh, prilákanie investícií.

Reforma slovenského filmu: Stratégia pre konkurencieschopnú kinematografiu
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

1. Problém: Monopol a stagnácia vo filmovom vzdelávaní

  • VŠMU (FTF) má absolútny monopol na filmové vzdelanie na Slovensku, čo vedie k uzavretej a stagnujúcej komunite obrátenej do minulosti so zameraním na autorský a európsky nezávislý film a vzájomnú podporu neschopnej konkurovať svetu so sklonom k elitárstvu.

  • Dominancia autorského filmu – výuka sa zameriava na experimentálne a festivalové filmy namiesto komerčne udržateľných žánrov ktoré prinášajú zisk a návratnosť.

  • Absencia žánrového storytellingu – výuka ignoruje princípy, na ktorých stojí úspešná svetová kinematografia.

Uzavretý systém financovania – Audiovizuálny fond pozostáva z komisií v ktorých dominujú absolventi VŠMU FTF, čo vedie k evidentnému konfliktu záujmov. Napríklad, takému Martinovi Šulíkovi sa ani raz nestalo že by nezískal podporu pre svoj film. Zmena: 80% členov komisií bude zo zahraničia.


2. Dôsledky: Slabá konkurencieschopnosť a odliv talentov

  • Neúspech slovenských filmov na svetovom trhu – absentujú kvalitné hity schopné prilákať široké publikum.

  • Scenáristická kríza – autorské filmy často nemajú funkčnú naratívnu štruktúru ani kvalitné postavy a žánrové scenáre sú paródiou na žánrový storytelling.

  • Talentovaní tvorcovia odchádzajú do zahraničia alebo končia v domácej televíznej produkcii, ktorá im neumožňuje napredovať.

Susedné krajiny (Poľsko, Maďarsko) nás predbehli – majú kvalitné filmové školy, žánrové produkcie a fungujúce filmové štúdiá.

3. Stratégia na 5 rokov+: Radikálna reforma filmového vzdelávania a financovania

Rok 1-2: Odstránenie monopolu VŠMU a vytvorenie konkurencie

  • Založenie novej filmovej školy zameranej na žánrový film, storytelling a vizuálne rozprávanie.

  • Zmena výuky na FTF VŠMU – zavedenie povinných predmetov ako žánrová scenáristka a komerčný film.

  • Prizvanie zahraničných expertov na dlhodobé workshopy a mentorovanie a výmena súčasnej garnitúry na katedrách scénaristiky a réžie. (Odborníci z USA, UK, Kanady, Nemecka, Írska, Dánska..anglosaské poňatie naratívu)

  • Zavedenie povinnej praxe na filmových pľacoch – študenti musia absolvovať prax v reálnych produkciách, bez toho nemôžu ukončiť štúdium.

  • Vytvorenie štruktúry profesijného rastu už počas školy:

    • Kameramani začínajú ako asistenti a prechádzajú cez pozície operátora.

    • Strihači pracujú na segmentoch filmu a pripravujú materiál pre hlavného strihača až po hlavného strihača.

    • Producenti sa školia v riadení projektov a distribúcii filmov, pričom sa pravidelne zúčastňujú trhov, kde sa filmy predávajú (Cannes, Sundance, Berlinale, MIPCOM).

    • Zvukári začínajú ako asistenti a postupne sa zdokonaľujú na vedúcu pozíciu.

    • Asistenti réžie sa učia systém veľkých produkcií, kde pracujú v hierarchickom usporiadaní až k réžií.

    • Herectvo sa odpojí od divadelného modelu – zavedenie workshopov po vzore amerických hereckých škôl (Meisner, Strasberg, Adler).

    • Scenáristi sa budú vzdelávať v systéme hollywoodskeho priemyslu – pochopenie procesu predaja scenárov, fungovania tzv. script readers, nutnosti agentov a manažérov. Študenti budú mať možnosť pracovať s odborníkmi z Hollywoodu a Európy, aby pochopili stratégiu ponúkania námetov a scenárov na medzinárodnej úrovni.

Tvorcovia z iných profesií (strihači, kameramani, zvukári) sa budú učiť, ako sa presadiť v zahraničí, či už prostredníctvom koprodukcií, festivalových kontaktov alebo vytvárania medzinárodného portfólia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rok 3-4: Zmena financovania filmov a prepojenie na priemysel

  • Reforma Audiovizuálneho fondu – zavedenie nezávislých zahraničných odborníkov do hodnotiacich komisií.

  • Podpora filmov so silným scenárom a komerčným potenciálom.

  • Priame dohody s HBO, Netflixom, Canal+ a ďalšími streamovacími platformami na koprodukciu slovenských filmov ako aj absolventov filmovej školy.

  • Prepojenie absolventov s hlavnými televíziami (Markíza, JOJ, STVR) – program na začlenenie nových talentov do veľkých produkčných tímov.

  • Producenti budú mať možnosť pravidelne sa zúčastňovať prestížnych festivalov a filmových trhov, aby pochopili celý obchodný model a zlepšili stratégiu predaja slovenských filmov.

  • Zmena financovania filmovej školy : Ročný poplatok vo výške niekoľko tisíc eur na zabezpečenie top odborníkov a techniky. Možné študentské pôžičky po vzore zahraničia alebo zníženie platieb pre talentovaných.

Rok 5: Budovanie filmovej infraštruktúry

  • Vybudovanie moderných filmových štúdií – inšpirácia modelom Barrandov Studios a Origo či Korda Studios v Budapešti.

  • Napojenie Slovenska na medzinárodný filmový priemysel – podpora zahraničných produkcií a tvorba atraktívnych daňových stimulov - 35%.

  • Vzdelávanie profesionálnych filmových hercov cez workshopy s odborníkmi z Hollywoodu a Európy.

  • Podpora produkčných spoločností schopných konkurovať v zahraničí.

Bez filmových štúdií je celá reforma zbytočná

4. Cieľ: Slovensko ako konkurencieschopný filmový hráč

  • Slovenské filmy budú atraktívne pre domáce aj medzinárodné publikum.

  • Vzdelaní tvorcovia budú schopní produkovať kvalitné žánrové film a konkurovať svetovej tvorbe.

  • Slovensko sa stane regionálnym centrom filmovej produkcie s funkčným štúdiovým systémom.

5. Možné riziká a ako ich riešiť

  • Odpor zo strany súčasných inštitúcií – Je potrebné využiť verejný a politický tlak na reformy a zvýšiť transparentnosť financovania.

  • Nedostatok financovania pre nové projekty – Zapojenie súkromných investorov (developerov a finančných žralokov vrátane) a zahraničných koprodukcií na diverzifikáciu zdrojov.

  • Nízka dôvera v komerčne orientované filmy – Postupné budovanie trhu kvalitnými žánrovými filmami a ich propagácia cez platformy ako HBO a veľké komerčné TV a ich streamovacie platformy.

  • Nedostatok skúsených lektorov – Prilákanie expertov zo zahraničia prostredníctvom grantov a výhodných pracovných podmienok ktoré ich zaplatia.

  • Odchod talentov do zahraničia – Vytvorenie atraktívnych podmienok pre domácich tvorcov, aby zostali a pracovali na kvalitných projektoch a budovali našu kinematografiu!

Ak nezačneme konať teraz, budeme aj o ďalších 60 rokov stále spomínať na jediného Oscara.

Obrázok blogu
Tomáš Susko

Tomáš Susko

Bloger 
  • Počet článkov:  15
  •  | 
  • Páči sa:  121x

Umelec na voľnej nohe. Niekoľkoročná spolupráca na celovečerných filmoch s Pavlom Barabášom ktoré išili do kín, ako napríklad Sloboda pod nákladom ktorá získala aj divácku cenu Cinematiku a po uvedení do kín sa stala jedným z najnavštevovanejších slovenských dokumentárnych filmov v histórii. Momentálne sa venujem hlavne strihu (RTV). Nie, neštudoval som na VŠMU FTF. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

764 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Roman Kebísek

Roman Kebísek

107 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu