Reforma slovenského filmu: Stratégia pre konkurencieschopnú kinematografiu

Reforma filmového vzdelávania, financovania a filmovej infraštruktúry, prepojenie na svetový trh, prilákanie investícií.

Reforma slovenského filmu: Stratégia pre konkurencieschopnú kinematografiu
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

1. Problém: Monopol a stagnácia vo filmovom vzdelávaní

  • VŠMU (FTF) má absolútny monopol na filmové vzdelanie na Slovensku, čo vedie k uzavretej a stagnujúcej komunite obrátenej do minulosti so zameraním na autorský a európsky nezávislý film a vzájomnú podporu neschopnej konkurovať svetu so sklonom k elitárstvu.

  • Dominancia autorského filmu – výuka sa zameriava na experimentálne a festivalové filmy namiesto komerčne udržateľných žánrov ktoré prinášajú zisk a návratnosť.

  • Absencia žánrového storytellingu – výuka ignoruje princípy, na ktorých stojí úspešná svetová kinematografia.

Uzavretý systém financovania – Audiovizuálny fond pozostáva z komisií v ktorých dominujú absolventi VŠMU FTF, čo vedie k evidentnému konfliktu záujmov. Napríklad, takému Martinovi Šulíkovi sa ani raz nestalo že by nezískal podporu pre svoj film. Zmena: 80% členov komisií bude zo zahraničia.


2. Dôsledky: Slabá konkurencieschopnosť a odliv talentov

  • Neúspech slovenských filmov na svetovom trhu – absentujú kvalitné hity schopné prilákať široké publikum.

  • Scenáristická kríza – autorské filmy často nemajú funkčnú naratívnu štruktúru ani kvalitné postavy a žánrové scenáre sú paródiou na žánrový storytelling.

  • Talentovaní tvorcovia odchádzajú do zahraničia alebo končia v domácej televíznej produkcii, ktorá im neumožňuje napredovať.

Susedné krajiny (Poľsko, Maďarsko) nás predbehli – majú kvalitné filmové školy, žánrové produkcie a fungujúce filmové štúdiá.

3. Stratégia na 5 rokov+: Radikálna reforma filmového vzdelávania a financovania

Rok 1-2: Odstránenie monopolu VŠMU a vytvorenie konkurencie

  • Založenie novej filmovej školy zameranej na žánrový film, storytelling a vizuálne rozprávanie.

  • Zmena výuky na FTF VŠMU – zavedenie povinných predmetov ako žánrová scenáristka a komerčný film.

  • Prizvanie zahraničných expertov na dlhodobé workshopy a mentorovanie a výmena súčasnej garnitúry na katedrách scénaristiky a réžie. (Odborníci z USA, UK, Kanady, Nemecka, Írska, Dánska..anglosaské poňatie naratívu)

  • Zavedenie povinnej praxe na filmových pľacoch – študenti musia absolvovať prax v reálnych produkciách, bez toho nemôžu ukončiť štúdium.

  • Vytvorenie štruktúry profesijného rastu už počas školy:

    • Kameramani začínajú ako asistenti a prechádzajú cez pozície operátora.

    • Strihači pracujú na segmentoch filmu a pripravujú materiál pre hlavného strihača až po hlavného strihača.

    • Producenti sa školia v riadení projektov a distribúcii filmov, pričom sa pravidelne zúčastňujú trhov, kde sa filmy predávajú (Cannes, Sundance, Berlinale, MIPCOM).

    • Zvukári začínajú ako asistenti a postupne sa zdokonaľujú na vedúcu pozíciu.

    • Asistenti réžie sa učia systém veľkých produkcií, kde pracujú v hierarchickom usporiadaní až k réžií.

    • Herectvo sa odpojí od divadelného modelu – zavedenie workshopov po vzore amerických hereckých škôl (Meisner, Strasberg, Adler).

    • Scenáristi sa budú vzdelávať v systéme hollywoodskeho priemyslu – pochopenie procesu predaja scenárov, fungovania tzv. script readers, nutnosti agentov a manažérov. Študenti budú mať možnosť pracovať s odborníkmi z Hollywoodu a Európy, aby pochopili stratégiu ponúkania námetov a scenárov na medzinárodnej úrovni.

Tvorcovia z iných profesií (strihači, kameramani, zvukári) sa budú učiť, ako sa presadiť v zahraničí, či už prostredníctvom koprodukcií, festivalových kontaktov alebo vytvárania medzinárodného portfólia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rok 3-4: Zmena financovania filmov a prepojenie na priemysel

  • Reforma Audiovizuálneho fondu – zavedenie nezávislých zahraničných odborníkov do hodnotiacich komisií.

  • Podpora filmov so silným scenárom a komerčným potenciálom.

  • Priame dohody s HBO, Netflixom, Canal+ a ďalšími streamovacími platformami na koprodukciu slovenských filmov ako aj absolventov filmovej školy.

  • Prepojenie absolventov s hlavnými televíziami (Markíza, JOJ, STVR) – program na začlenenie nových talentov do veľkých produkčných tímov.

  • Producenti budú mať možnosť pravidelne sa zúčastňovať prestížnych festivalov a filmových trhov, aby pochopili celý obchodný model a zlepšili stratégiu predaja slovenských filmov.

  • Zmena financovania filmovej školy : Ročný poplatok vo výške niekoľko tisíc eur na zabezpečenie top odborníkov a techniky. Možné študentské pôžičky po vzore zahraničia alebo zníženie platieb pre talentovaných.

Rok 5: Budovanie filmovej infraštruktúry

  • Vybudovanie moderných filmových štúdií – inšpirácia modelom Barrandov Studios a Origo či Korda Studios v Budapešti.

  • Napojenie Slovenska na medzinárodný filmový priemysel – podpora zahraničných produkcií a tvorba atraktívnych daňových stimulov - 35%.

  • Vzdelávanie profesionálnych filmových hercov cez workshopy s odborníkmi z Hollywoodu a Európy.

  • Podpora produkčných spoločností schopných konkurovať v zahraničí.

Bez filmových štúdií je celá reforma zbytočná

4. Cieľ: Slovensko ako konkurencieschopný filmový hráč

  • Slovenské filmy budú atraktívne pre domáce aj medzinárodné publikum.

  • Vzdelaní tvorcovia budú schopní produkovať kvalitné žánrové film a konkurovať svetovej tvorbe.

  • Slovensko sa stane regionálnym centrom filmovej produkcie s funkčným štúdiovým systémom.

5. Možné riziká a ako ich riešiť

  • Odpor zo strany súčasných inštitúcií – Je potrebné využiť verejný a politický tlak na reformy a zvýšiť transparentnosť financovania.

  • Nedostatok financovania pre nové projekty – Zapojenie súkromných investorov (developerov a finančných žralokov vrátane) a zahraničných koprodukcií na diverzifikáciu zdrojov.

  • Nízka dôvera v komerčne orientované filmy – Postupné budovanie trhu kvalitnými žánrovými filmami a ich propagácia cez platformy ako HBO a veľké komerčné TV a ich streamovacie platformy.

  • Nedostatok skúsených lektorov – Prilákanie expertov zo zahraničia prostredníctvom grantov a výhodných pracovných podmienok ktoré ich zaplatia.

  • Odchod talentov do zahraničia – Vytvorenie atraktívnych podmienok pre domácich tvorcov, aby zostali a pracovali na kvalitných projektoch a budovali našu kinematografiu!

Ak nezačneme konať teraz, budeme aj o ďalších 60 rokov stále spomínať na jediného Oscara.

Obrázok blogu
Tomáš Susko

Tomáš Susko

Bloger 
  • Počet článkov:  17
  •  | 
  • Páči sa:  138x

Umelec na voľnej nohe. Niekoľkoročná spolupráca na celovečerných filmoch s Pavlom Barabášom ktoré išili do kín, ako napríklad Sloboda pod nákladom ktorá získala aj divácku cenu Cinematiku a po uvedení do kín sa stala jedným z najnavštevovanejších slovenských dokumentárnych filmov v histórii. Momentálne sa venujem hlavne strihu (RTV). Nie, neštudoval som na VŠMU FTF. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

765 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

141 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
Karol Galek

Karol Galek

115 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu