Nové zážitky mestského chlapca z rakúskeho gazdovstva (3/4)

Týmto miniseriálom by som Vám rád priblížil svoje dojmy a zážitky z tohtoročnej dovolenky v Dolnom Rakúsku, kde som strávil 10 dní ako dobrovoľník na tamojšom gazdovstve.

DEŇ 4

Vôňa sena. Mám rád tú vôňu. Je akási sladká, cítiť po lúčnych kvetoch, rozvoniava letným slnkom. Dnes sme dostali za úlohu pohrabať suchú pokosenú trávu v záhrade. Slnko nám svietilo na ramená, dokopy sme to zvládli za tri hodiny. Čakalo nás ešte zalievanie kvetín, upratanie jednej miestnosti s haraburdami, kde sme z organizovaného neporiadku spravili organizovaný poriadok. Ešte pozametať dlážku a môžeme oddychovať v chládku na nádvorí domu s kávou, koláčom a zmrzlinou v ruke.

(foto autor článku)

DEŇ 5 a 6

Cez víkend máme voľno a môžeme si urobiť taký program, aký chceme. Aj v sobotu sme sa vybrali na bicykel, ako už po niekoľkýkrát a spravili si dokopy asi 60 km výlet do a zo St. Pöltenu, kde sme navštívili miestne múzeum a naobedovali sa. Hlavné námestie bolo pekné, plno ľudí v kaviarňach, dokonca sme si prešli aj miestny trh, ktorý sa tu, zdá sa, koná každú sobotu dopoludnia a predávajú sa tu lokálne výrobky - syry, šunky, pečivo, ovocie, zelenina či kvety. Viac, než samotné centrum mesta, sa mi páčia cyklotrasy lemované zelenými poľami rázne preťaté hnedými obrobenými lánmi. V záhradách vidím ovocné stromy, najčastejšie badať hrušky, jablone či slivky. Dolnorakúske pahorkatiny sú úrodné. Využité sú naplno, vidno, že každý kus zeme má svojho majiteľa, ktorý sa o svoju pôdu stará.

V nedeľu ideme na potulky autom. Chceme si urobiť dlhší výlet, aj predpoveď počasia ukazuje na dážď. Jazdíme po mokrých cestách, zastavujeme sa v honosnom kláštore v Melku. Po prehliadke opäť sadáme do auta, vezieme sa cez údolie Wachau popri Dunaji cez malebnú dedinu Dürnstein až do Kremsu, kde si prezrieme palác a poprechádzame sa v priľahlých upravených záhradách.

(foto autor článku)

DEŇ 7

Dnes usilovne pracujeme na povale. Thesi ju musí upratať kvôli poistke. Ak by tam vznikol požiar, mala by problém s jej vyplatením, pretože má povalu celú zapratanú vecami, ktoré tam postupne „ládovala“ celých 25 rokov. Keďže mnohé škatule sú ťažké a my sme tu dvaja chalani, nadišiel vhodný čas na upratanie povaly. Po hodine je jasné, čo je na vyhodenie a čo sa ešte musí prebrať s deťmi na Vianoce. Keďže povala je presne nad miestnosťou s nádobami na odpad, kam máme dať všetko nepotrebné, musíme vymyslieť, ako všetko presunieme zhora o približne päť metrov nižšie. Nemôžeme to len tak pohádzať dolu, lebo by sme zbytočne niektoré veci porozbíjali. Nájdeme teda špagát a čo sa dá, zvezieme špagátom dolu. Starý televízor, staré vysávače. Čo sa nedá ľahko priviazať, to nahádžem do starého kufra, ktorý zavriem a pomaly ho spustím pod seba. Druhý z nás to dolu vyberie a ja si opäť ťahám kufor hore, aby som ho znova naplnil. Starými kazetami, kopírkami a inými drobnosťami. Dalo nám to zabrať zo tri hodiny.

Zajtra má pršať, tak ma Thesi ešte posiela do záhrady, aby som obral zo stromu zdravé jablká, ktoré v chladnej a suchej pivnici prečkajú jesenné dni, až kým ich Thesi v príhodnej chvíli počas zimy nevezme do kuchyne. Aspoň takto jej tieto jablká pripomenú posledné teplé letné dni.

Tomas Vanco

Momentálne som vášnivý cestovateľ. Rád spoznávam nové miesta, nové kultúry, zvyky, chute a vôňe navštívených krajín. Svojim blogom vám chcem sprostredkovať pocity a zážitky z cestovania. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné