Alfons Maria Mucha - mnohí ho poznajú kvôli jeho úlohe, ktorú zohral pri tvarovaní francúzskej secesie na prelome 19. a 20. storočia. Ako pomerne neznámy umelec českého pôvodu žijúci v Paríži, dosiahol Mucha slávu a popularitu v decembri roku 1894, keď prijal objednávku vytvoriť plagát pre najslávnejšiu herečku tej doby, Sarah Bernhardt. Muchov nekonvenčný štýl konečného nákresu sa stal obľúbeným u samotnej herečky i u Parížanov, ktorí plagáty vyrezávali z návesných tabulí alebo podplácali lepičov len aby sa stali majiteľmi aspoň jedného kusa. Muchov štýl sa stal všeobecne známym a uznávaným. Úspech prvého plagátu viedol k exkluzívnej zmluve medzi Sarah Bernhardt a umelcom, ktorá smerovala k niekoľkoročnej práci pre herečku. Mucha jej navrhoval takmer všetko: divadelné kostýmy, javiskové dekorácie, obaly kníh, šperky, nábytok i plagáty. Po návrate do Československa v roku 1910 zasvätil svoj život tvorbe epickej série dvadsiatich obrazov z histórie Slovanov, Slovanskej epopeje.
Fotografie sa pri prejdení kurzorom menia

Slovanstvo bratrské.
Bola to veľkolepá, výpravná hra s veršami a spevmi, pri slávnostnom osvetlení, na Vltave v samom strede Prahy. Slávnosť bola súčasťou VIII. Všesokolského sletu v Prahe v roku 1926.
Návrhy k vodnej hre Slovanstvo bratrské sú v Muchovej tvorbe ojedinelým súborom. Alegorická loď, ktorá sa v jeho tvorbe nachádzala zriedka, sa tu stáva súborom násobiacich sa a opakujúcich znakov.
Jadrom a ideovým zdrojom Slovanstva bratrského bola utopická vízia „slovanského zbratania„ a akási „federácia slovanstva“. Bol vyjadrením túžby aj samotného Muchu po vzájomnom harmonickom súžití Slovanov.
Vodná hra Slovanstvo bratrské vznikla v dôležitom období Muchovho tvorivého života. V období, keď prechádzal názorovým zlomom a všetky návrhy sú mimo tzv. „style Mucha“.

Z výtvarného hľadiska sú návrhy neobyčajne slobodné a bezprostredné. Výtvarná stránka akvarelu je doplnená kresbou ceruzou a belobou. Používal pre neho neobvyklé techniky - rozprašovanie a striekanie. Striedal podkladový farebný papier. Využíva zjednodušovanie bez známok typizácie a štylizácie. Nad celou kolekciou návrhov si udržiaval výrazný nadhľad.
Vlastná hra bola dramaticky prerušená veľkým dažďom a zdvihnutím hladiny Vltavy. Veľká časť dekorácií bola zničená a celá hra už nikdy nebola reprízovaná.
„Videl jsem to na vlastní oči. Stál jsem na nábřeží před kavárnou Slávií, přímo u zábradlí. Do tmy zářila modrá a zelenavá světla jeviště, hrála hudba, nesená větrem po černé Vltavě. Nad řekou se hnaly temné, dramatické mraky. Objevily se dlouhé lodice, šífy jak se jim říkalo, vozící v civilu písek. Měly přidelané dračí hlavy a byly plné sboristek v bílých řízách ...“
Spomienka na Slovanstvo bratrské ako ju uchoval syn Alfonsa Muchu Jiří.

Výstavu ALFONS MUCHA - SLOVANSTVO BRATRSKÉ sa prvýkrát prezentuje aj na Slovenku. Až do konca septembra ju môžete vidieť v priestoroch Slovenského národného múzea - Spišského múzea v Levoči v budove historickej radnice v Levoči. Tento článok príjmite ako malú pozvánku. Pekný deň.
Ka a Dp