Na druhý deň sa zobudíte a pri pohľade na mobilný telefón si všimnete SMS správu od kuriérskej spoločnosti, ktorou vás informuje o dni a čase doručenia: „Dobrý deň, dnes vám kuriér doručí zásielku č. .... na vašu adresu v čase medzi 13:00 až 14:00 hod.“. „No pekne,“ - zvraštíte čelo v nemom úžase, že vašu poznámku opäť niekto ignoroval a spôsobil vám nečakané starosti.
Pri službe doprava kuriérom má ísť skutočne iba o čas doručenia, alebo aj o schopnosť doručiť tovar na uvedenú adresu?
U mňa je na prvom mieste predovšetkým schopnosť kuriérskej spoločnosti akceptovať moje časové možnosti, prispôsobiť sa im a doručiť mi tovar na uvedenú adresu. Rýchlosť dodania je až na druhom mieste. Dopravu kuriérom vnímam ako alternatívny spôsob dopravy tovaru ku mne domov, pričom kuriérskej spoločnosti platím práve za túto službu.
Realita však býva iná. Kuriérske spoločnosti doručujú spravidla len do 17:00 hodiny, teda do času, kedy sú mnohí z nás na ceste z práce domov. Máloktorá spoločnosť doručuje do 18:00 a len v niektorých prípadoch a len s niektorými kuriérmi sa dá dohodnúť na neskoršom čase doručenia. A tak je bežným zvykom, že si balík z adresy „domov“ väčšina zákazníkov presmeruje na adresu „do práce“, resp. na iné odberné miesto.
Je takéto doručenie v zmysle služby doprava kuriérom, ak pri objednávaní dopravy:
obchodník neuviedol časové obmedzenia dopravcu,
zákazník pri objednávaní uviedol svoje časové možnosti preberania zásielky,
dopravca/obchodník zákazníka nekontaktoval po zistení, že mu v požadovanom čase zásielku nie je schopný doručiť?

Je správne, že si kuriérska spoločnosť v tomto prípade účtuje službu v plnej výške, hoci je zákazník nútený balík presmerovať na inú adresu, čo predlžuje čas dodania tovaru a zvyšuje náklady, pretože si musí balík dopraviť domov vo vlastnej réžii?
V čom sa odlišuje presmerované dodanie od zasielania balíka poštou? V rýchlosti dodania? V cene? V obidvoch prípadoch musí zákazník riešiť dopravu z odberného miesta domov.
Ospravedlňuje kuriérsku spoločnosť argument, že jej obchodník informáciu z poznámky zákazníka o možnom čase prebratia zásielky neodovzdal? Je správne, ak na chybu komunikácie obchodníka a dopravcu dopláca zákazník?
Niektoré kuriérske spoločnosti pochopili, že okrem štandardného doručovania musia zákazníkovi poskytnúť aj iné možnosti. Začali spolupracovať s obchodníkmi, ktorí poskytujú službu ukladania a vyzdvihovania zásielok a tí šikovnejší začali prevádzkovať balíkomaty s prevádzkovou dobou 24/7.
No na trhu stále chýba líder, kuriérska spoločnosť, ktorá vystúpi z radu a nielen nám - zákazníkom, ale aj svojim obchodným partnerom ponúkne službu navyše a posunie celý trh na kvalitatívne vyššiu úroveň. Určite to nebude ľahké, s ohľadom na nadväznosť ostatných činností v logistike, ale keď sú kuriérske spoločnosti schopné skracovať čas doručenia zásielky na pár hodín od objednania tovaru u obchodníka, je načase zamerať sa aj na schopnosť doručovať po 17-tej hodine.