
Téme, ktorá bola aj tohoročným názvom stretnutia asi 50 expertov bola Spolupráca medzi rodičmi a školami: prevencia predčasného opúšťania školy http://www.coface-eu.org/en/Events/Parents-and-schools-in-preventing-ESL/.
Škola je miestom, kde sa deti socializujú, učia, rozvíjajú ich schopnosti a osobnosti a preto by mali byť miestom, na ktoré sa sústreďuje pozornosť rodičov. Súčasne rodičia nenachádzajú vždy pochopenie pre spoluprácu, byť zaangažovaní do diania v škole aktívnou kooperáciou medzi školou a riešením problémov, ako predčasné ukončovanie školskej dochádzky, záškoláctvom, orientáciou a podobne.
Konferencia usporiadaná rodinnou organizáciou bola orientovaná na výmenu skúseností, informovaním o projektoch zameraných na spoluprácu medzi rodičmi, učiteľmi, školou a prostredím, v ktorých sa nachádzajú. Identifikovali sa ťažkosti a prekážky pre úspešnosť spolupráce.
Hlavný príspevok predniesla pani Annalisa Cannoni, predstaviteľka DG EAC. Analyzovala dôvody predčasného ukončovania školskej dochádzky, analýzy, ktoré uskutočnila Komisia a výhľady do budúcnosti http://ec.europa.eu/education/school-education/twg_en.htm.
Rodičovskú stranu prezentovala pani Eszter Salamon predsedníčka Európskej rodičovskej asociácie (European Parents Association) websránka: http://www.epa-parents.eu/.
Okrem toho boli uskutočnnené panelové diskusie, pracovné skupiny.
Osobitnou témou bola práca s Rómskymi deťmi, ktorá predstavuje mimoriadne komplikované pole, lebo ťažká je spolupráca s rodičmi. Bol prezentovaný medzinárodný projekt zahŕňajúci Bulharsko, Česko (Ústí nad Labem) a ďaľšie krajiny okrem Slovenska. Slovensko bolo kritizované za neefektívnosť projektov a neschopnosť reálne riešiť problémy. Vytýkala sa najmä najvyššia dlhodobá nezamenstnanosť mládež z rómskych rodín, pseudoriešnie ponechávaním žiakov v školách s tým, že iba 6% detí ukončuje predčasne školskú dochádzku de facto ako analfabeti neschponých ďalšieho vzdelávania.
Hovorilo sa o právach rodičov vstupovať do náplne a formy vyučovania, ktoré garantuje Listina základných ľudských práv. Pri tom sa mi zdalo úplne smiešne, že práve v tento deň, keď blo rokovanie rodičov na Ministerstve školstva o šľabikári sa navrhlo riešenie: vymeniť niekoľko strán. Prečo musíme mať iba jednu učebnicu? Prečo sa rodičia neobrátia na Protimonopolný úrad s poukázaním na to, že v pluralistickej spoločnosti nemôže byť pretláčaný iba jeden typ učebnice? Nech rodičia majú možnosť výberu, nech oni rozhodnú, predsa majú na to právo. Asi preto mi Ministerstvo školstva, vedy a mládeže SR listom 03.12.2013 číslo: 1206-1/2013-PKV odmietlo poskytnúť informácie.
Je chybou Ministerstva, že som nemal argumenty, mal som len informácie, ktoré mám ako člen Výboru pre deti a mládež, kde samozrejme prednesiem opakovaný postoj ministerstva.
Je chybou tých, ktorí odmietajú poskytnúť dotácie na medzinárodnú činnosť Klubu mnohodetných rodín. Klub mnohodetných rodín ako jediná organizácia zo Slovenska sa angažuje na týchto fórach.
Poznámka: autor je bývalý zamestnanec Ministerstva školstva, ktorý mal na starosti demonopolizovanie štátneho školstva a člen Administratívneho výboru COFACE