
Aký je osud tohto zákona?
Novela na novelu.
Budem citovať z jednej zo starších noviel, z decembra 2006: Zákon č. 195/1998 Z. z. o sociálnej pomoci v znení zákona č. 389/1998 Z. z., zákona č. 155/1999 Z. z., zákona č. 450/2000 Z. z., zákona č. 416/2001 Z. z., zákona č. 507/2002 Z. z., zákona č. 534/2002 Z. z., zákona č. 724/2002 Z. z., zákona č. 453/2003 Z. z., zákona č. 599/2003 Z. z., zákona č. 45/2004 Z. z., zákona č. 141/2004 Z. z., zákona č. 191/2004 Z. z., zákona č. 365/2004 Z. z., zákona č. 453/2004 Z. z., zákona č. 564/2004 Z. z., zákona č. 721/2004 Z. z., zákona č. 257/2005 Z. z., zákona č. 305/2005 Z. z., zákona č. 471/2005 Z. z. a zákona č. 573/2005 Z. z. sa mení ....
Zákon 599/2003 Z.z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov bol schválený 11.11.2003. Zaviedol zásadné zmeny v spôsobe určovania výšky pomoci. Známe sú nepokoje, ktoré vyústili až do rabovania obchodov na východnom Slovensku, ktoré miestami riešila povolaná armáda.
Tento zákon má teda pred podpisom ďalšiu novelu. Novela rieši celý rad detailov, zabieha do podrobností, ktoré majú byť náplňou vykonávacích predpisov, ako napr. ako stanoviť hodnotu automobilu žiadateľa o pomoc.
Vzniká otázka, prečo opäť novela a nie už zákon, ktorý bude moderných spôsobom zohľadňovať potreby súčasnej doby, ktorá je poznačená krízou a demografickými zmenami. Odpoveď je relatívne jednoduchá, hoci riešenie je ťažké, veľmi ťažké. Nemáme štátny audit, posledný bol v roku 2003 a podľa neho sa delili dane. Potrebu cítime všetci, ale riešenie nepoznáme. Východisková situácia diktuje, že viac peňazí do systému nenatečie a preto sa len precizuje, leští to, čo je už starinou a hrdzavé. Novela tak prináša zo sebou dedičstvo predošlých problémov, a to slabé, prakticky neexistujúce naviazanie na životné minimum, malý rozdiel medzi poskytovanou pomocou a minimálnou mzdou produkujúcou dlhodobú nezamestnanosť, rôzne dávky pomoci v spoločne posudzovanej skupine (podanie prezidenta Schustera na Ústavný súd v roku 2003, nanešťastie sa však v podaní neodvolal na článok Ústavy, ktorý hovorí o práve každého na ľudskú dôstojnosť). Podanie inicioval Klub mnohodetných rodín.
Snaha šetriť výdavky štátu je správna, tak isto si nemôžeme dovoliť neriešiť najdlhšiu dlhodobú nezamestnanosť v EÚ. Nesmie sa to robiť na úkor ľudskej dôstojnosti.
Okrem toho vnáša ešte niekoľko nových problematických oblastí. Je to možný rozpor tejto novely s Ústavou Slovenskej republiky a so záväzkami, ktoré vyplývajú z podpisu medzinárodných zmlúv ako Medzinárodný pakt o hospodárskych, sociálnych a kultúrnych právach či Charta základných práv Európskej únie a ďalšie:
a) podozrenie zo zavádzania inštitútu nútenej práce: novela odníma jednotlivcovi právo slobodne sa rozhodnúť, či ponúkanú prácu príjme, keďže jej neprijatie má za následok existenčné ohrozenie v dôsledku odňatia dávky či jej časti
b) faktické zhoršenie materiálnej situácie odkázaných domácností (v dôsledku nevykonávania valorizácie dávky v rokoch 2010 až 2012 a v dôsledku zrušenia príspevku na zdravotnú starostlivosť)
c) nezabezpečenie možnosti pre všetkých doplniť si nízku dávku o aktivačný príspevok a tým zmenšiť medzeru medzi dávkou a životným minimom.
Slovenská sieť proti chudobe žiada prezidenta SR Ivana Gašparoviča o nepodpísanie novely zákona o pomoci v hmotnej núdzi. Predstavitelia SAPN brali záležitosť veľmi vážne. Usporiadali viacero seminárov na túto tému v spolupráci s významnými partnermi, ako napr. Sociologický ústav SAV. Zúčastnili sa rozporového konania na MPSVR.
Prijatím novely sa Slovensko vystavuje riziku nestability pri poskytovaní pomoci odkázaným na pomoc.