
O čo vlastne teraz ide, keď nejde natoľko o práva LGBT osôb?
Určité oblasti, ako napríklad sociálna politika je v kompetencii národných vlád. Napriek tomu je často snaha zasahovať centrálne do týchto národných kompetencií a diktovať. Za tým je aj presadzovanie federálneho usporiadania Európskej únie, únie zloženej z regiónov s centrálnou vládou.
Strata suverenity členských krajín EÚ znamená, že to, o čom rozhodnú páni úradníci v Bruseli, sa bude musieť vykonať a to aj vtedy, keď to bude v rozpore s prijatými zákonmi, lebo smernice majú väčšiu právnu silu.
Sexuálne a reprodukčné zdravie a práva sú v kompetencii národných vlád. Hovorí o tom jednoznačne mnoho dokumentov, naposledy sa to konštatovalo práve 10. decembra 2013. Sexuálne a reprodukčné zdravie a práva postupne redefinujú túto oblasť s cieľom posilniť centralizáciu regulácie v rukách úradníkov v Bruseli. Toto konštatovanie potvrdzuje pani komisárka Viviane Reding (LU), predkladateľka žiadosti, aby Európsky parlament prerokoval bod Nediskriminácia v rámci sexuálneho a reprodukčného zdravia a práv [2014/2514(RSP)] http://www.europarl.europa.eu/oeil/popups/printficheplayers.pdf?id=642916&lang=en
Každá snaha má svoje dôvody. Okrem toho, že máme pred sebou voľby do Európskeho parlamentu, teda každý poslanec sa snaží prezentovať, treba brať do úvahy aj presadzovanie národných záujmov. Nejde len o to, kto a koľko hrozna bude môcť pestovať, alebo vyloviť rýb, ale presadzovanie skupiny tzv. nových ľudských práv. Pozrime tento raz do Španielska.
Konzervatívna vláda Španielska, ktorej premiérom je Mariano Rajoy (Ľudová strana Španielska v Európskej ľudovej strane (EĽS)) v súčasnej dobe skúma zákon o potrate. Tento bol zmenený v roku 2010 jeho socialistickým predchodcom José Luis Rodriguezom Zapaterom, aby umožnil potrat až do 14 týždňov od počatia, bez toho aby bolo potrebné nejaké odôvodnenie a 22 týždňov v prípade zdravotných rizík pre matku alebo abnormality plodu. Umožňoval mladým neplnoletým dievčatám vo veku od 16 do 18-tich rokov ukončiť svoje tehotenstvo bez súhlasu ich rodičov. Konzorciom organizácií Center for Reproductive Rights, Human Rights Watch, Latin American and Caribbean Committee for the Defense of Women's Rights (CLADEM) http://reproductiverights.org/sites/crr.civicactions.net/files/documents/CRR_HRW_CLADEM_BriefingPaper_SRHRD.pdf hodnotí zákon ako liberálny.
Ľudová strana vo volebnej kampani sľúbila zrušenie tohto zákona. Ako náhle prevzala Kresťansko-demokratická vláda moc, realizuje svoj predvolebný sľub. Jedným z racionálnych dôvodov bol radikálny prepad pôrodnosti hlboko pod zachovateľnú hodnotu. Za pozornosť stojí, že Španielsko má ako jediná krajina osobitný zákon o mnohodetných rodinách. Vláda odvolávajúc sa na "ochranu práva ženy byť matkou a práva nenarodeného dieťaťa" bráni svoju navrhovanú novelu. Novela zákona je už v parlamente a ľavica nemá väčšinu, aby zablokovala túto zmenu v zákone a preto prenáša národný konflikt na európsku úroveň.
Španielska Rada ministrov schválila 20. decembra 2013 návrh zákona, ktorého cieľom je reformovať súčasný zákon o sexuálnom a reprodukčnom zdraví a práv s nimi spojených (SRHR). Ak by bol schválený, potom potrat by mal byť povolený len v prípade znásilnenia alebo v prípade, že tehotenstvo predstavuje vážne telesné alebo duševné zdravotné riziko ženy.
Každý potrat, ktorý nespadá do povolených kategórií, bude považovaný za trestný čin. Podľa vyzývateľov demonštrácie vracia práva žien o 30 rokov naspäť a je zlyhaním vlády v otázkach rodovej rovnosti a ľudských práv.
Pre porovnanie prinášame výsledky dosiahnuté v rámci projektu FamiliesAndSocieties www.familiesandsocieties.eu, ktorý má za cieľ preskúmať rozmanitosť foriem rodiny, vzťahov a životných úloh v Európe, na porovnanie existujúcich rodinných politík, a má prispieť k tvorbe politiky založenej na dôkazoch. Konzorcium združuje 25 popredných univerzít a výskumných ústavov v 15 európskych krajinách a troch medzinárodných organizácií občianskej spoločnosti. Klub mnohodetných rodín je členom dvoch z týchto organizácií a podieľa sa na riešení výskumných úloh zameraných na rodinnú politiku a rovnosť príležitostí pre ženy a mužov.
Projekt je podporovaný zo siedmeho rámcového programu Európskej únie (7RP/2007-2013) na základe dohody o grante n ° 320116 pre výskumný projekt FamiliesAndSocieties.
Graf 1: "ospravedlnenie" homosexuality v Európe v rokoch 1981 a 2008
(1 = homosexualita nikdy nemôže byť ospravedlnená, 10 = homosexualita môže byť vždy ospravedlnená)