Dôsledky dnešného rozhodnutia EP znamenajú, že súkromný sexuálny život sa stáva určujúcim pre verejnú politiku. EÚ musí zabezpečiť plné užívanie všetkých základných práv všetkých občanov. Členské štáty vykonajú implementáciu základných práv a zaručujú rovnováhu medzi právom na rovnaké príležitosti a inými základnými právami pre všetkých svojich občanov. A priori nemôže byť kategorizácia základných práv podľa sexuálnej orientácie.
Správa ide zreteľne mimo rámec kompetencií EÚ a porušuje zásadu subsidiarity. Dáva nové právomoci Komisii. EÚ dostáva kompetencie v záležitostiach, ako sú zákon o rodine [1], adopcia a lekársky asistovanej reprodukcie [2]. Správa zasahuje do oblastí, ktoré patria do kompetencie členských štátov, ale je proti etike Európskeho parlamentu [3] .
Smernice nie sú zákonom. Obidve uvedené smernice obsahujú definíciu členov rodiny. Komisia a CJEU (Súdny dvor Európskej únie) sú viazané týmito definíciami. Obidve tieto smernice obsahujú definíciu, ktoré sa ale nevzťahujú na všetky formy rodiny právne uznaných podľa vnútroštátnych právnych predpisov členských štátov. Túto formuláciu vnímam ako dezinterpretáciu vlastného predpisu.
EÚ stojí pred mnohými výzvami. Jednou je zachovanie kompetencií členských krajín založených na národných zvyklostiach, tradíciách rešpektujúcich osobitosť každej krajiny. Alternatívou je vytvorenie veľkej federácie s ústrednou vládou, jednotným rozpočtom, rovnakými zákonmi, a Európskou úniou bez roamingu s jednotnou tarifou.
Môžeme si vybrať. Voľby do Európskeho parlamentu sú predo dvermi.
[1] Para H (iv) "Member States which have adopted legislation on cohabitation, registered partnerships or marriage for same-sex couples should recognise similar provisions adopted by other Member States".
Toto je výsostná kompetencia členského štátu. Členské krajiny sa majú právo slobodne rozhodnúť, či budú uznávať manželstvá rovnakého pohlavia alebo civilné partnerstvá uzatvorené v tretích krajinách.
[2] Citácia bodu 5 hovorí o adopcii detí homosexuálnymi pármi Recommendation CM/Rec(2010)5 of the Committee of Ministers of the Council of Europe to member states on measures to combat discrimination on grounds of sexual orientation or gender identity, odstavce: 27. Taking into account that the child's best interests should be the primary consideration in decisions regarding adoption of a child, member states whose national legislation permits single individuals to adopt children should ensure that the law is applied without discrimination based on sexual orientation or gender identity.
28. Where national law permits assisted reproductive treatment for single women, member states should seek to ensure access to such treatment without discrimination on grounds of sexual orientation.
[3] Para H (i) of the Motion for a resolution reads "The Commission should produce guidelines to ensure that Directive 2004/38/EC o práve občanov Únie a ich rodinných príslušníkov voľne sa pohybovať a zdržiavať sa v rámci územia členských štátov http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=DD:05:05:32004L0038:SK:PDF , and Directive 2003/86/EC SMERNICA RADY 2003/86/ES z 22. septembra 2003o práve na zlúčenie rodiny http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=DD:19:06:32003L0086:SK:PDF , ktorá sa implementuje tak, že má rešpektovať všetky formy legálne uznávané legislatívou členských štátov