V rokoch 1952-1958 robila v mesto Jericho archeologické vykopávky Kathleen Kenyon. Zistila ohromujúcu skutočnosť. V období 1550-1250 pred Kr. teda v období, do ktorého sa kladie biblická udalosť zničenia Jericha, sa nenašli žiadne múry Jericha. V tom čase Jericho nemalo múry a bolo iba nepatrným sídlom a nie významným nedobytným mestom, ako sa to píše v Biblii. Archeologička našla múry približne z roku 1550 pre Kr. a teda Jericho muselo padnúť ešte pred (!) zaujatím krajiny Izraelitmi.
Pod vplyvom tohto zistenia sa niektorí biblisti snažili posunúť periodizáciu dejín, aby predsa len biblický text „harmonizoval“ s archeologickými zisteniami. Úplne zbytočne. Dostalo sa im iba výsmechu. Ale potom sú spochybnené slová o pomste a o zavraždení všetkých obyvateľov mesta spolu s dobytkom. Ako je to vlastne?
Biblia aj Korán tvrdia o sebe, že majú nebeský pôvod. Kým ale Korán nepripúšťa žiadny ľudský pôvod, lebo Islám tvrdí, že Korán zostúpil z neba, Biblia hovorí, že je Božím slovom, ale zapísané ľudskou spôsobom. Preto teológia reči Biblie závisí od každodennej reči a pojmov doby, v ktorej bola napísaná. V tomto duchu je potrebné chápať aj slová o násilí a krutosti. Tieto texty vznikali v kultúre, ktorá je výrazne odlišná od nášho myslenia.
Ak pani Pietruchová vypísala mnohé texty, v ktorých sa spomína násilie, vychádza z pomýleného predpokladu, že všetky biblické texty sú historické správy, faktograficky opisujúce udalosti. A to je aj spomenutý príklad Jericha.
Biblický opis zničenia Jericha vzniká v čase, keď Izraeliti už toto mesto dávno obývali a Biblia podáva zdôvodnenie začiatky ich osídlenia na tomto území. Pozornému čitateľovi neunikne, že skôr ide o opis akejsi kultovej procesie, než o skutočnú vojnovú výpravu. Ale je to prirodzené, keď si uvedomíme, že vo Svätom písme je použitých veľa literárnych žánrov a je potrebné naučiť sa ich spoznávať. Príbeh Jericha chce povedať, že Izraeliti, ktorí predtým boli bez vlastníctva krajiny sa stali jej vlastníkmi na základe Božieho rozhodnutia. Znamená to ale, že v Biblii žiadne násilie nie je? Vôbec nie!!!
Staroveký človek nerobil rozdiel medzi svätým priestorom a sekulárnym svetom. Všetko pochádzalo od Boha. Bez neho sa nič v živote neudialo. Preto dokonca aj vojny a ich vedenie patrili do Božej sféry. Jahve – Boh Izraela sa stáva bojovníkom izraelského národa. Ak kráľ, alebo pred vznikom monarchie niekto iný, vedie vojnu, tým, kto v skutočnosti bojuje, nie je kráľ, ale Boh. Táto koncepcia je spoločná vtedajším štátom Blízkeho východu. Biblické texty o násilí musíme chápať ako reakciu na hrubú vojensko-mocenskú rétoriku veľmocí vtedajšieho Blízkeho východu a taktiež ako preberanie spôsobu písania podľa vzoru kráľovských spisov týchto národov, predovšetkým Asýrie a Babylonu.
Nereagovať na túto imperialistickú propagandu by znamenalo súhlasiť s modloslužbou týchto národov. Znamenalo by to umenšiť Jahveho majestát a podriadiť ho iným božstvám, čo pre izraelské náboženstvo bola nemysliteľná vec.
Iste by nebolo správne tváriť sa, že Biblia žiadne násilie neobsahuje. Ale rovnako by bolo nesprávne hodnotiť biblické texty o vojne, dobýjaní zeme, zničení nepriateľa kritériami našej doby. Biblické texty vznikli v prostredí iných náboženstiev a nutne odrážajú vtedajšie myslenie, formy a spôsoby vyjadrovania. Biblia je plná literárnych žánrov a každý z nich svojou formou vyjadruje obsah textu: Nm 6,24-26 - požehnanie; Lv 23,22 – nariadenie; Joz 12,9-24 – zoznam; Gn 9,9-11 – zmluva; Prís 16,18 – príslovie; Sdc 14,14 – hádanka; Iz 35,5-6 – prísľub záchrany; Mt 13,44-46 – podobenstvo; Gn 11,1-8 – mýtus; Ž 13, 2-3 – žalm, modlitba; 3Jn 1-13 – list; Gn 12,10-20 – historický príbeh (sága); Lk 23,1-7 – historická správa; Sdc 9,8-15 – bájka; Sk 4,8-12 – kázeň; Sk 22,3-9-autobiografia.
Mojou úlohou nebolo presvedčiť o neexistencii násilia v Biblii. To ani nie je možné! Skôr som sa snažil varovať pred lacnými sloganmi a vetami vytrhnutými z kontextu. V Biblii je napísané, že Matuzalem žil 969 rokov, dnes sa ľudia dožívajú "iba" 70 rokov. Aj za to môže Biblia? Autorka spomína takmer na 99% citácie zo Starého zákona, teda zo židovských Svätých spisov, je podľa nej židovské náboženstvo teroristické?
Ak je pani Pietruchová presvedčená o svojej pravde, v poriadku, ale nemusí na to zneužívať Bibliu.