Pani Pietruchovej: "S Bibliou opatrne!"

Včera denník SME uverejnil rozhovor s Oľgou Pietruchovou. Chcem reagovať na rozhovor a dotknem sa tých častí, v ktorých na potvrdenie pravdivosti svojich názorov argumentovala samotnou Bibliou, čo vyznieva na prvý pohľad dôveryhodne a presvedčivo. Ide však o interpretáciu dosť svojráznu a veľmi nepresnú.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (46)

Uvádzam jej prvý argument: - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -"Už keď sa pozriete do Biblie, vidíte tam citáty typu „Ženy na verejnosti nech mlčia" a „Muž je hlavou ženy ako Kristus je hlavou cirkvi..., „Ako cirkev je podriadená Kristovi, tak ženy majú byť vo všetkom podriadené svojim mužom", „Muž si totiž nemusí prikryť hlavu, lebo je obrazom Božím a Jeho slávou; žena je však slávou mužovou..." Teda keby bolo podľa Biblie, behali by sme so šatkami ako islamské ženy." - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -V prvom rade pani Pietruchová porušuje hlavný princíp výkladu Biblie, podľa ktorého texty musia byť čítané v celkovom kontexte Biblie. Ak tento princíp poprieme, vytrhnutým citátom je možné obhájiť akékoľvek tvrdenie, aj to, že Boh podľa Biblie vlastne nejestvuje. Ďalším princípom je nevyhnutnosť čítať biblické texty na pozadí myslenia, vyjadrovania, kultúry a doby, v ktorej texty vznikali. Uvedené citáty sa síce v Biblii skutočne nachádzajú. Nesprávne je však interpretovať ich pohľadom 21. storočia, čo sa žiaľ v rozhovore deje! Citáty pochádzajú od apoštola Pavla, ktorý žil v 1. stor. po Kr. a z pohľadu tej doby musia byť aj vysvetľované. Biblia predsa nevznikala vo vzduchoprázdne a nevznikla ani za stolom. Vznikala v konkrétnom časovom a spoločenskom prostredí, ktorú malo vplyv na jej vznik. Každý cirkevný dokument o Biblii, ktorý dnes vezmeme do rúk, upozorňuje na túto skutočnosť. Uvádzam jej druhý argument: - - - - - - - - - - - - - - - - - - - "Samotná kniha Genesis hovorí: „Veľmi rozmnožím strasti tvoje a tehotenstvá, deti v bolesti rodiť budeš, a hoci po mužovi túžiť budeš, on nad tebou vládnuť bude." Niektoré interpretácie hovoria, že tu treba hľadať zdroj odporu cirkvi voči právu ženy na možnosť voľby, aby neušla svojmu bolestnému údelu. Aj preto cirkev po vynáleze narkózy odmietala ju pri pôrode, aby tým žena neušla svojmu údelu, ktorý jej prisúdil rodiť v utrpení. Okrem toho, staré židovské mýty hovoria o Lilit, ktorá údajne bola prvou ženou, stvorenou zarovno s Adamom. Nepáčilo sa jej však, že ješitný Adam sa stále tváril ako niečo lepšie, stále chcel byť pri sexe navrchu a podobne, odmietala to, tak sa Adam posťažoval Bohu: „Počúvaj, s touto ženskou nevydržím, ona nechce poslúchať". Na to jej Boh povedal: „Nonono, takto to nejde, musíš počúvať Adama". Tá im odpovedala, aby jej kamsi vyliezli a odletela. Boh preto stvoril poslušnú Evu. Lilit bola vlastne prvá feministka. (smiech)" - - - - - - - - - - - - - - - - - - -Opäť je citát úplne vytrhnutý z kontextu. Čitateľ môže nadobudnúť až dojem, že vlastne za to, že žena rodí v bolesti a túži po mužovi môže Biblia. Pravdou ale je, že Kniha Genezis iba konštatuje fakt, ktorý autor tejto knihy vnímal vo svojej dobe a pýtal sa po jeho príčinách. Pre korektnosť by bolo dobré doplniť, že tá istá Kniha Genezis hovorí aj o mužovi, ktorý bude v pote tváre pracovať a tak dorábať svoj chlieb. Tá istá kniha hovorí o tom, že muž a žena (teda obaja!!!) boli stvorení na Boží obraz. To už v rozhovore nebolo uvedené... Ďalším prešľapom je spomínanie židovského mýtu hoci v kontexte rozhovoru pani Pietruchová odsudzuje cirkev. Židovstvo a kresťanstvo nie je jedno a to isté a to platí aj pre interpretáciu biblických textov. Nehovoriac o tom, že pliesť rôzne literárne žánre bez rešpektovania prostredia ich vzniku, hraničí s fundamentalistickým výkladom, ktorý je vždy nebezpečný. Predsa však aj ja dodám istý rabínsky výklad. "Na otázku prečo Boh stvoril ženu práve z rebra muža jeden rabín odpovedal: Boh nestvoril ženu z hlavy muža, aby mu vládla, nestvoril ju ani z päty muža, aby mu bola slúžkou. Stvoril ju z rebra, ktoré je pri srdci, aby mu bola rovnocennou a aby si boli navzájom blízki srdcom." Je pekné, keď človek číta Bibliu, pýta sa, čo mu chcú biblické príbehy povedať a usiluje sa im porozumieť. Je zavádzajúce, ak človek hľadá silou-mocou argumenty, hoci aj v Biblii, len aby pretlačil svoje vlastné názory.

František Trstenský

František Trstenský

Bloger 
  • Počet článkov:  115
  •  | 
  • Páči sa:  9x

Učím a učím sa. Zoznam autorových rubrík:  Domáce dianieZahraničieZaujimavosti

Prémioví blogeri

Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

313 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Radko Mačuha

Radko Mačuha

217 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu