Myslím, že Dostojovský to vystihol úplne presne. To, čo najlepšie spojí rôznorodé prvky je oné temné spojivo, naštudovaný scenár, ktorý zostal za oponou. Kým naoko stabilnejšie zlepence sa budú rozkladať na spektre hodnôt, názorov a nekontabilných charakterov, tmel špiny spojí aj nespojiteľné. A takáto súdržnosť sama osebe sa razom stáva najvyšším záujmom týchto umelo vytvorených spojencov.
Keď Shakespeare založil Divadlo Svet (Globe Theatre), vymedzil aj poslanie tejto zvláštnej inštitúcie. Divadlo má byť očistným zrkadlom sveta naokolo. Príbehy odohrané na divadelných doskách odhaľujú večné charaktery ľudí, a tak svojím spôsobom ešte čistejšie a pravdivejšie vystihujú skutočnosť vonkajšieho sveta a divákom poskytujú pocit katarzie.
Chcel by som tu spomenúť tri hry: Besi, Labyrinty a raje Jána Amosa a divadlo našej politickej scény. Začnem od konca a z tretej hry ponúkam niekoľko vlastných téz. Následne budem pokračovať v ich viac či menej presnom zobrazení vo skvostných divadelných scenároch Camusa a Majlinga. Nebudem sa však obťažovať vysvetľovaním vzájomných súvislostí. Nechávam to na vás, ktorí ste tiež divadlom svetu, anjelom aj ľuďom. (1.Kor.4,9).
Dejstvo prvé: Divadlo svet (absurdná dráma)
Výsledkom volieb, v ktorých voliči rozhodli, že už nechcú Fica, je zostavenie tretej Ficovej vlády.
Béla, urazený podozrievaním, že sa spojí so Smerom, sa spojil so Smerom.
Dve vydieraniaschopné pravicové strany, bez ktorých vláda nie je možná, sa nechali vydierať treťou takouto stranou a rýchlosťou blesku pristúpili k rokovaniu s dlhoprstými socialistami.
V mene stability (a provokácie žiarlivého otca všehomíra?) vzniká ľavopravý maďarskonárodniarsky zlepenec, zložený zo strán, ktoré už samotným podpisom koaličnej zmluvy stratia prvých poslancov.
Extrémizmus spôsobený pocitom zrady zo strany nedôveryhodných politikov sa títo politici rozhodli potlačiť ešte väčšou zradou a stratou zostatkovej dôveryhodnosti (toto síce dáva voličom extrémizmu za pravdu a rozširuje ich rady, no na druhej strane, ehm, zostáva tento extrémizmus tým najhorším zlom?).
Majiteľom spravodajskej televízie vystrelený tunelár a predseda strany, ktorej jediným programom v novodobej histórii bolo kradnúť, kradnúť, kradnúť, bohorovne poučuje, akou neštandardnou je strana bez jediného korupčného škandálu.
Spis Gorila ideme vyšetrovať politikmi pijúcimi kolu, ktorí jedného z aktérov tohto spisu dosadili na miesto prezidenta policajného zboru SR.
Voľby, to huncútstvo plebu, ako i tragikomická etuda politikov, došli k svojmu koncu.
Oligarchia s Lorencom, Kohutiarom, Cibulom,... naďalej držia opraty štátu vo svojich rukách.

Dejstvo druhé: Hlúpy občan - dobrý volič alebo načo nám bolo dobré školstvo nivočiť.
- Celé Rusko iba fňuká, ale žiadny strach, my to zmeníme... My normálni ľudia. Vy ste debatovali, ale my prejdeme k činom. Nenecháme kameň na kameni a začneme znovu. A vtedy zavládne rovnosť... My ideme a bijeme. Zub za zub ako káže evanjelium.
- Ale to v evanjeliu nie je!
- No a?! Ja som tú hlúpu buchlu nečítal. Vôbec žiadnu buchlu. Význam má jedine pokrok!
- Ty hlúpy šašo. Shakespeare a Hugo pokroku nebránia. Naopak! Rozumieš, naopak?!
- Pokoj, starý. Hugo je prd. Ten tvoj Shakespeare! Sedliaci na poli ho nepotrebujú. Potrebujú boty a dostanú ich, len čo bude všetko zničené.
- A to bude kedy?
- V máji. V júni budú všetci vyrábať boty. Len pokoj, pokoj, starý. Tvoje idey sa uskutočnia.
- Ale to nie sú moje idey. Ja som iba chcel, aby všetci dospeli ku vzájomnej láske.
- Keci! Musí sa urezať polovica hláv. A do tých, čo zostanú nalejeme vodku. Už žiadne reformy, žiadne zlepšovanie. Čím viac sa reformuje a zlepšuje, tým je to horšie. Čím skôr sa začne boriť, tým lepšie. Jednať! Všetko ostatné sú keci, keci, keci..
(Dostojevský, Camus: Besi - Dostojevský je autorom románu, podľa ktorého Camus napísal div. hru)
Dejstvo tretie: Štruktúra a väzby
Prečo ste prišli?
Vy ste zabudli? Schôdza! Dokonca aj Kirilov príde.
A prečo nie? Mám chuť sa pobaviť. Akú rolu tam mám hrať?
Ste zakladajúci člen ústredného výboru a ste podrobne informovaný o celej organizácii.
Ale veď žiadny ústredný výbor predsa neexistuje.
Ale áno. Vy a ja. Vy ste šéf, ja v pozadí, váš tajomník....
A je vôbec nejaká organizácia?
Bude, bude. Akonáhle sa mi z tých blbcov podarí ukovať blok.
A ako to chcete spraviť?
Takto: najprv tituly, sekretári, pokladníci, predsedovia - to zaberie vždy. Potom sentimentalita, socializmus,... musíte ich nechať dlho žvaniť, hlavne hlupákov..... hanbia sa myslieť sami, mať vlastný názor, v dôsledku toho musia myslieť tak, ako chcem ja.
Skvelé. Ale ja poznám lepší spôsob ako stmeliť takú skupinku:Prehovorte štyroch členov krúžku, aby zavraždili piateho pod zámienkou, že donáša a ihneď ich všetkých zviažete preliatou krvou ako jediným uzlom.
(Dostojevský, Camus: Besi)
Dejstvo štvrté: Filozofia sociálne cítiacich
Páni, dospel som k záveru, že všetci tvorcovia sociálnych systémov, od najstarších dôb až po dnešok, vykladali len samé nezmysly. A preto som vypracoval vlastný systém usporiadania spoločnosti... Pani, môj systém nie je úplne dokončený, ale nutne sa žiada diskusia.
Pán Šigalev je príliš skromný. Čítal som jeho knihu. On našiel riešenie.... Navrhuje ľudstvo rozdeliť do dvoch nerovnako veľkých skupín. Jedna desatina dostane absolútnu moc nad zvyšnými deviatimi desatinami, ktoré naopak musia stratiť svoju osobnosť. Budú prinútení k absolútnej poslušnosti ako stádo ovcí.
Vy chcete premeniť deväť desatín ľudstva v otrokov?!
Bohužiaľ. Zato však budú žiť v stave prvotného raja bez nutností rozhodovať sa a niesť za svoje rozhodnutia zodpovednosť. Musia si však byť rovní, preto je nevyhnutné ich dostať na jednu úroveň... Keďže talentovaní jedinci sa vždy chcú dostať vyššie, bude, bohužiaľ, nutné vytrhnúť jazyk Cicerom, vypichnúť oči Koperníkovi a kameňovať Shakespeara.
Ale to sa ocitáte v rozpore so sebou samým, takáto sloboda je despotizmus.
A z toho som práve zúfalý. Ale rozpor zmizne, ak takýto despotizmus nazveme rovnosťou.
(Dostojevský, Camus: Besi)
Dejstvo piate: Získať lídra, odstrániť pravdu
Stavrogin, Stavrogin, počujte, vyvoláme chaos, vyvoláme taký zmätok, že sa všetko zrúti. Ľudia sa nemajú čoho chytiť, stačí desať skupín ako je táto a Rusko je naše.
Desať skupín takých hlupákov! Zoberte si na pomoc Šigaleva a mňa vynechajte.
Neposmievajte sa mu! Šigalev vynašiel dokonalý systém, a ja.. ja som našiel vás.
Vy ste sa ožral? Zmiznite!
Stavrogin, viete vy vôbec, že ste krásavec? Som nihilista, ale milujem krásu. Ste drsný aristokrat, jednáte s každým ako so seberovným, pritom sa vás každý bojí. Pre vás ja maličkosť obetovať život, či už svoj alebo cudzí. Vy ste vodca, vy ste slnko a ja som váš biedny červ.
Blázon!
Potrebujem Vás! Áno vás, bez vás som nula, bez vás som Kolombus bez Ameriky. Šigalov vynašiel geniálny systém, ale jedine ja viem, ako spraviť prvý krok. Stavrogin, vyvoláme rozvrat, pustíme do sveta chlast, klebety a donášatstvo. Už teraz sme strašne silní. Profesor, ktorý sa vysmieva spolu s deťmi ich Bohu je náš. Školáci, ktorí vraždia starcov, aby pocítili, aký to je pocit, sú naši. Prokurátor, ktorý sa trasie obavou, že nie je dosť liberálny, je náš. Mnoho je našich, mnoho. Ani to sami nevedia... Vyrukujeme s požiarmi, vyrukujeme s legendami,.. zem bude oplakávať starých bohov, no a my v pravú chvíľu vpustíme do sveta vás.
(Dostojevský, Camus: Besi)
Dejstvo šieste: O večnom zúfaní a bojkote ideí
Umenie budovať mier bolo až dodnes ako labyrint a blúdenie bez konca. Ako Sizyfove balvany, ktoré sme namáhavo kotúľali na vrchol svojej túžby, ale vždy sa zrútili dole. Ako uhýbajúce sa Tantalove jablká, nad ktorými sa nám túžbou otvárali ústa, ale nikto nemohol do nich zahryznúť. Dúfali sme, že naše blúdenie je už na konci, ale vy ste sa ho rozhodli predĺžiť. Ba niektorí tvrdia, že toto blúdenie patrí k samej podstate tejto novej doby. Prečo? Ešte stále nie ste sýti bratskej krvi?.. A čo ste tým získali? Ak sa aj obohatilo lúpežou niekoľko ľudí, o čo viac bolo ošklbaných dohola!
A za čo vlastne? Kresťania, ktorí bojujú za Boha a náboženstvo, nemôžu sa nijako ospravedlniť, pretože robia vec, ktorú im Boh neuložil a ktorú Kristus zakázal. Ale skôr možno ospravedlniť tých, ktorí sa bodajú a režú pre vieru, pretože bojujú aspoň pre myšlienku, i keď chybnú. Ale ak je príčinou vašej vojny iba to, kto uchváti zámorské trhy, potom je to ešte odpornejšie, pretože sa dva národy na takej vysokej úrovni vraždia pre smeti. Chamtivosť je posadnutosť a každý čin z nej vychádzajúci je dielom šialenstva. Syn Boží nemal žiaden majetok! A ak nepočúvate Jeho, budú na poslednom súde žalovať na vás pohania. Riman Apuleius píše: Spoľahlivým znamením slabosti sú mnohé potreby. Prečo sa zabíjate pre nadbytok? Čo je to za šialenstvo? Neprotivte sa veľkému nebeskému režisérovi. Riadenie sveta je divadlo, ktoré na scéne sveta hrá múdrosť Božia s ľuďmi. Diváci na začiatku len málo vedia z toho, kam dej smeruje, ale len ten básnik sa dočká úspechu, ktorý po rozmanitých zápletkách a tragédiách dovedie dej k radostnému záveru. Prečo očakávate niečo menšie od nebeského umelca? Prestaňte sa mu protiviť ako zlí herci, ktorí naťahujú predstavenie stále novými zápletkami, vojnami a vraždením. Zmierte sa a dovoľte už vojom anjelským zatlieskať na šťastným koncom tejto ľudskej komédie.
(Daniel Majling: Labyrinty a raje Jána Amosa)
hra Běsi (s upraveným scenárom) patrila do repertoára Divadla v Dlouhé
hru Labyrinty a raje Jána Amosa si môžete pozrieť v SND.