
Kvôli zverejňovaniu svojich názorov (1 , 2) na tému prvej série Slovensko hľadá SuperStar som sa v roku 2005 dostal do konfliktu s hudobným dramaturgom tejto šou, Ivanom Antalom. Celá vzájomná konfrontácia, v ktorej ma pán Antala označil za osobu ovplyvňujúcu názory novinárov (pritom som sám bol som jedným z novinárov, nebol som v žiadnej riadiacej, alebo rozhodujúcej funkcii), sa skončila uverejnením veľkého rozhovoru v dnes už neexistujúcom denníku Národná obroda. Tento rozhovor nájdete na mojom, dnes už neaktívnom blogu.
Na tomto mieste sa chcem venovať dobre mieneným radám manažérom a producentom TV Markíza, ktorí momentálne pripravujú celý cirkus okolo SuperStar. Za moje rady si nenárokujem žiaden honorár (i keď lístky na prenos by potešili).
1. Nemeňte moderátorov. Adela Banášová a Martin Pyco Rausch sa ukázali ako jednoznačne moderátorská dvojica, ktorú by nám mohli závidieť aj v Čechách. Adela s Pycom by podľa mňa dokázali urobiť zábavným a vysoko sledovaným aj program pre drobnochovateľov. Podľa aktuálnych informácií z médií, táto víťazná zostava sa meniť nebude.
2. Nemeňte režiséra. Pán Ňunéz sa ukázal nielen v rámci SuperStar, ale aj pri Let´s Dance, že dokáže ako málokto na Slovensku zvládnuť sériu priamych prenosov v takej forme, že je neustále na čo pozerať. Treba však priznať, že aspoň polovica z tohto režisérskeho úspechu je zapísaná v tzv. biblii licencovaného programu.
3. Pohľadajte vhodného hudobného dramaturga. To, že niekto je/bol hudobný dramaturg najpočúvanejšieho rádia na Slovensku, neznamená, že bude aj vhodným hudobným dramaturgom tejto šou. Podľa môjho názoru práve stránka hudobnej dramaturgie bola najslabším prvkom prvej, a ešte viac druhej série SuperStar. Dramaturg tejto šou by mal nielen zohľadniť to, čo sa práve hrá v rádiách, ale mal by vedieť, čo sa hodí a čo nie. Mal by byť jednoznačnou autoritou pre súťažiacich. V neposlednom rade by mal mať veľmi dobrý prehľad v slovenskej a svetovej hudobnej histórii.
4. Presvedčite súťažiacich, aby spievali slovensky. Toto bol vážny problém dvojky SuperStar. Slovenčinu bolo počuť málo a angličtina u viacerých nestála za veľa. Diváci oveľa skôr spevákovi uveria a vytvoria si k nemu vzťah, ak spieva v rodnej reči. V uplynulých mesiacoch vzniklo množstvo slovenských hitov, preto určite nebude problém nájsť aj také pesničky, ktoré budú súťažiacim blízke.
5. Stavte na živú hudbu. Možno sa Vás budú snažiť niektorí presvedčiť, aby ste išli lacnejšou a jednoduchšou cestou, oveľa lepšie vyznie vystúpenie spevákov so živou kapelou ako s počítačovým podmazom z reproduktorov. Pre inšpiráciu netreba ísť ani do Nemecka, kde to takto dlhodobo funguje. Živá kapela totiž robila svoje aj pri Vašom projekte Let´s Dance.
6. Nájdite lepších vizážistov, ako mala SuperStar 1 a 2. Možno to, ako boli po-navliekaní finalisti prvej a druhej série oslovovalo niekoľko cool-hunterov, ale väčšina divákov mala podľa mňa z toho skôr zmiešané pocity. Tu by som odporučil pozrieť sa na RTL, ako trendovo obliekajú svojich súťažiacich. Žiadne tričká na košeliach, svetieľkujúci opasok a krikľavá potnička až po lakeť. Mladí súťažiaci nemeckej SuperStar vystupujú (s výnimkou rockového kola) v serióznych večerných šatách. Finálový večer takýmto odevom získava na istej exkluzivite, diváci sa cítia, že pozerajú niečo mimoriadne.
7. Pri finálových večeroch sa pokúste regulovať krik davu. V sále, kde slávnostný večer prebieha, to znie úplne prirodzene (bol som na jednom z nich), ale pri obrazovke to diváka vedie k prepínaniu a to iste nechcete. Samozrejme, bolo by hlúpe zakázať ľuďom vyjadrovať svoje sympatie. Treba však s divákmi v sále nastaviť pravidlá aspoň tak, že na signál moderátora budú schopní utíšiť sa a odovzdať slovo porotcom. Štvorminútové sólo pre dupot a krik hľadiska znamená štyri minúty, ktoré mohli byť naplnené iným obsahom (vrátane reklamy). 8. Držte si palce, aby sa Vám podarilo dostať čo najďalej také typy súťažiacich, ktoré generujú "príbehy" pre novinárov a pritom dokážu dobre spievať. Môžu totiž o finalistoch SuperStar písať v bulvári čokoľvek, podstatné však bude, či si ľudia SuperStar nielen zapnú, ale vydržia pri Markíze aj po reklamnej prestávke.