Včera zverejnil portál torrentfreak.com aktuálnu štatistiku serveru SUMOTorrent.com. Vyplýva z nej, že takmer 50 % užívateľov spomínaného serveru sťahuje nahrávky televíznych šou. Druhé, s 15 percentami je video, t.j. filmy a tretie hry s takmer 9 %. Zaujímavosťou je, že porno (6 %) skončilo až za hudbou (8 %).

Na druhej strane, najviac obsahu (t.j. najviac zdieľaných súborov) je v kategórii hudba - 25 % a video 24 %. TV programy tvoria medzi torrentami len takmer 11 % a porno 5 %, čo je približne rovnaký podiel aký tvoria záujemcovia o tento druh zábavy medzi všetkými "zdieľačmi".

Čo z týchto štatistík vyplýva? Zistené informácie potvrdzujú nedávne informácie magazínu Economist o poklese záujmu užívateľov internetu o "obsah s hviezdičkou" (pôvodný článok Economist online/príspevok Juraja Javorského na túto tému v slovenčine), ale oveľa zásadnejšie sú poznatky o záujme o TV šou medzi zdieľačmi. TV seriály po odvysielaní v krajine svojho pôvodu okamžite putujú, dnes už aj v HD kvalite, k záujemcom na sieti. Samozrejme, bez nároku na poplatok. Tieto seriály sú na rozdiel od vysielania v klasickej televízii už "očistené" od reklamných prestávok, divák strávi pri pozeraní klasického amerického "hodinového" formátu len 40 - 43 minút.
Americké televízie produkujúce tieto šou na tom strácajú až sekundárne. Divák v Európe s dostatočne rýchlym pripojením na internet si môže vybrať - pozrieť si seriál okamžite po odvysielaní, alebo s ročným oneskorením. Následne klesá sledovanosť týchto, mnohokrát výpravných seriálov mimo USA (viď prípad seriálov 24 alebo Lost na slovenských obrazovkách), čo spôsobuje nižší záujem o nákup ďalších sérií týchto šou. Neamerické televízie si z tohto dôvodu radšej seriál nakrútia sami, ako by mali riskovať s uvádzaním seriálov, ktoré už cieľová skupina divákov videla.
Ak sa chcú televízie zachrániť, musia s internetom spolupracovať. Americké televízie už dnes ponúkajú svoje seriály na svojich stránkach, aj keď momentálne obmedzené len na užívateľov internetu s americkými IP adresami. Na týchto stránkach si možno pozrieť celé, už odvysielané diely, samozrejme s doplnenou reklamou.
Mimoriadne zaujímavý v tomto smere je projekt joost fungujúci na báze P2P, ktorý má už dnes podpísané zmluvy so CBS, Warner Brothers alebo MTV. Som presvedčený, že tento projekt už čoskoro osloví aj televízie v našom regióne. Nie je totiž tajomstvom, že na jooste už spolupracujú aj ľudia z kanadských, latinskoamerických alebo britských televízii.
Použité grafy: www.torrentfreak.com