Mnohomiliónové súťaže sú zamerané na mediálne a marketingové služby, len pár týždňov pred odchodom dosluhujúcej vlády.
Otázka sa preto priam ponúka.
Prečo Tipos vyberá agentúru na nasledujúce 4 roky práve v tomto čase, keďže je viac ako pravdepodobné, že po voľbách bude nový manažment Tiposu a ten bude mať svoju stratégiu vedenia.
Odpoveď nech si každý čitateľ sformuluje sám, pozrime sa skôr na príklady aktuálnych tendrov.
Súťaž za 15 000 000,00 EUR bez DPH na služby mediálnej agentúry
https://www.uvo.gov.sk/vyhladavanie-zakaziek/detail/dokumenty/424160
alebo zapezpečenie umiestnenia a odvysielania komunikátov
https://www.uvo.gov.sk/vyhladavanie-zakaziek/detail/dokumenty/424279
či služby marketingovej a reklamnej agentúry
https://www.uvo.gov.sk/vyhladavanie-zakaziek/detail/dokumenty/422427
Tajná komisia
Rada by som upriamila pozornoť na v poradí tretiu súťaž, pri ktorej naozaj silnie obava, že Tipos ju pripravil pre kronkrétneho uchádzača. Pohľad do súťažných podmienok povie viac.
Odhadovaná hodnotou súťaže je takmer 12 mil. Eur bez DPH. V Tipose ju poňali kreatívne ... o výhercovi nerozhoduje len cena!
Kritérium 40% tvorí kvalita vypracovaného kreatívneho riešenia konceptu, ktorú posúdi komisia zriadená verejným obstarávateľom.Tá však nie je známa!
Keď ministerstvo zahranićných vecí obstarávalo vizuálnu a obsahovú identitu značky Slovensko, zloženie poroty bolo vopred zadefinované. Nezverejniť komisiu v prípade takejto súťaže v Tipos-e vzbudzuje obrovské pochybnosti.
Ak začneme uvažovať do detailov, prídeme na to, že tender môže vyhrať najdrahší uchádzač.
Teda ten, kto má najviac bodov. Ak dá niekto cenu rádovo menšiu o niekoľko miliónov, stále môže prehrať, pretože stačí, že komisii sa bude páčiť návrh najdrahšieho uchádzača.
Rozhoduje teda subjektívny pocit členov komisie, ktorý je nadradený nad ponúknutou cenou zákazky.
Pochybnosti však vyvoláva aj samotná predpokladaná hodnota zákazky (cca 12 mil Eur bez DPH), keďže obsahom tendra sú len kreatívne služby, prípravy a návrhy kampaní, tvorba spotov a videí, dodanie dizajn manuálov.
V sume nie je nákup médií, ktorý býva zvyčajne najväčšou položkou kampaní. Odhadovaná cena zákazky je podľa mojich informácií oveľa nižšia.
Garážovej firmy sa Tipos báť nemusí
Súťažné podmienky nastavila štatna frima dosť tvrdo. Verejný obstarávateľ nemusí
mať obavu, že by vyhrala „garážovka“, ktorá by nedokázala naplniť predmet súťaže.
Čo bude posudzovať tajná komisia zriadená Tiposom?
1. Prínos pre značku - posilnenie hodnôt a znalosti značky
2. Zrozumiteľnosť posolstva pre cieľovú skupinu
3. Rozvíjateľnosť odkazu v iných médiách
4. Prezentácia produktových informácií
5. Zapamätateľnosť
6. Páčivosť komunikácie
7. Morálka, etika a spoločenská zodpovednosť
Záver
Kombinácia utajenej výberovej komisie, 40% podiel kreatívnej zložky na posudzovaní zákazky, vysoká predpokladaná cena tendra a to všetko zamiešane v predvolebnom náleve - vyvoláva obrovské pochynosti o korektnom záujme Tiposu na zdržanlivom a hospodárom narábaní s verejnými zdrojmi.
O mediálnych službách v Tipose písali viaceré články Aktuality.sk:
https://www.aktuality.sk/clanok/729552/statny-tipos-vyhlasil-nezakonnu-sutaz-nekonecna-zmluva-
s-unimediou-pokracuje/
https://www.aktuality.sk/clanok/755737/majitel-unimedie-kasper-je-mi-jedno-ako-nam-da-tipos-peniaze-rozhovor/
https://www.aktuality.sk/clanok/755444/golf-kmotrika-s-kasperom-dostava-peniaze-od-tiposu-cez-ich-agenturu/
OZ Proti korupcii