Milovanie (make love) sa líši od sexu (have sex). Pri milovaní ide o darovaniesa druhému, kým pri sexe len z toho mať slasť. Sex, všeobecne zamieňaný zamilovanie, je ľahko dostupný. Čo stojí viac, má všakaj väčšiu cenu. Keď muž sa žene dáva natrvalo, exkluzívne a úplne a ona jemu, jeto hodnotejšie. Sex v človeku vyvoláva túžbu: Chcem byťTvoj/a teraz a navždy, úplne a exkluzívne. Pozri aj môj článok http://hn.hnonline.sk/c1-24113520-sex-ako-svadobny-dar.Vlastne pri každom milovaní si manželia toto znova prisahajú – úctu, lásku avernosť v šťastí a nešťastí, zdraví a chorobe, bohatstve a chudobe. Istá Američankaprednáša toto o posvätnosti milovania: manželstvo ako katolícka sviatosť “vyháňadiabla”. Tým chcem naznačiť, že len manželské milovanie predstavuje čistú modlitbu, extázu, predchuťneba.
Aj pred uzavretím manželstva, či bez manželstva to má podobnépríchute, len inú kvalitu. Obaja dobre vedia, že nemajú žiadnu záruku pre “navždya exkluzívne”. Toto rozhodnutie ešte neurobili. Aj keď ešte nevedia, čo chcú,vedia, že iste nie dieťa. Taký sex popiera aj úplnosť darovania. Jazykdarovania sa je úprimný len vtedy, ak dochádza k darovaniu aj niečoho –spermií. Keď ženské telo ich nechce prijať, lebo hormonálna antikoncepcia alebovnútromaternicové teliesko ich blokuje, ťažko hovoriť o prijatí. Možu satváriť, že si darujú pôžitok, je však neprehľiadnuteľné, že niečo, čo k tomuprirodzene patrí, nechcú dať a prijať. Antikoncepčný sex je vlastne podvodom.Komunikuje: “Chcem ťa otestovať, či spĺňaš moje erotické predstavy.” Možnoďalší krát je to o tom: “Chcem ťa, ale pozabíjam tvoje spermie”, “Je mi s Teboufajn, zatiaľ mi vyhovuješ.”, atď. Je to o braní pre seba.
Najmä ženy po sexe čakajú nejaké vyjadrenie záväzku, ktorémožno nikdy nepríde. Potom dlhé roky spolunažívajú dúfajúc, že ich jedného dňapožiada o ruku. Často však aj ženám “nadivoko” vyhovuje a až to jednému z nichalebo obom prestane vyhovovať, tak sa rozídu. Celé roky sa pritom klamali telom, čo komunikovalo len vzájomnú výhodnosť a nie sebadarovanie. Oklamať sa dá telesnýmisignálmi, napr. bozkom – ten najznámejší je Judášov, priateľským stiskom ruky,očami, pózou, dokonca pohladením, ktoré sa zmení na úder… Kde nie jesebakontrola, ale len “nechajme sa unášať pocitmi”, prídu jedného dňa aj pocityhnevu, ktoré sa zas premenia na násilie. Keď sa pár nenaučí sebakontroly v sexuálnej oblasti pred manželstvom (tá jepotrebná aj v manželstve), je veľmi pravdepodobné, že ani vášeň hnevu čiočarenia voči tretej osobe neudrží na uzde. Keď sa pocity zmenili, láskavyhasla? Vzplanutie, očarenie možno vyhaslo, láske je však o inom. Je to záležitosťvôle – byť pre druhého.
Mnohí si myslia, lebo tak to nepriatelia Cirkvi prekrúcajú,že jediný legitímný spôsob milovania sa pre katolíkov je len pre počatie. Totoje úplný nezmysel. To by sa katolícke neplodné páry nemohli milovať? Nakoľko japoznám katolícke učenie, to zdôrazňuje dva aspekty manželského styku – predobro manželov a počatie detí. Aj pre dobro manželov je to však len vtedy, aksú otvorení prijatiu dieťaťa. Tomu môžu byť otvorení aj 25 dní vmesiaci, pritom dieťa sa nepočne, lebo vtedy žena je neplodná. Pri manželskom milovanía pochopení jeho významu nie sú obavy, že ráno jeden zbalí kufre. Ak aj poznajúsvoju plodnosť, potom je to i bez obáv z nechceného otehotnenia, či ochorenia. Lentak rastie dôvera, intímnosť, láska a úcta. Že je to tak, presviedča ma život,lebo s nárastom nezáväzného sexu pribúda zlomených sŕdc, rozvedených párov, rozbitýchmanželstiev, opustených detí. Pritom poznám ľudí, ktorí sú svetlomv tejto tme. A tí čakali do svadby. Panny a panici, ale i rozvedení a "popálení", do 30 i nad 50, ktorých som stretlana 4 kontinentoch, kde som doteraz žila a pracovala. Kto z tých, ktorí masúdia len podľa skúseností, má však osobnú skúsenosť s čistým vzťahom?