Autor prednášky rozoberal prečo tieto rozdiely existujú. Rozdiely v materiálovom vybavení škôl vôbec nepovažuje za hlavnú príčinu rozdielov kvality škôl. Za jednu z hlavných príčin považuje disciplínu žiakov a študentov, ich úctu k vzdelávaniu, škole a k učiteľovi. Podľa pána prednášajucého výchova v rodine a vývoj spoločnosti v danej lokalite má rozhodujúci vplyv na disciplínu a úctu.
V priebehu prednášky som sa zamýšľal nad vlastnými skúsenosťami z môjho učiteľovania na Slovensku. Hovorím si, na tom by mohlo niečo byť. Podľa toho čo som videl a zažil za tých pár rokov v školstve, povedzme za posledné pätnásťročie, tak budem tvrdiť, že práve úcta ku vzdelaniu a disciplína sa za posledné roky výrazne zhoršila.
Ak budem súhlasiť s pánom autorom tejto prednášky a pridám k tomu svoje vlastné skúsenosti, tak môžem prísť len k jednému záveru. Úroveň vedomostí našich žiakov ide dole. Prvý stupeň základných škôl by si mohol udržať svoju úroveň. Druhý stupeň základných škôl na tom bude horšie. Prepad úrovne stredných škôl už prichádza a o vysokých školách a univerzitách netreba ani písať. Myslím, že naše univerzity už jasne ukázali, kde sú, keď veľa talentovaných Slovákov-vysokoškolákov študuje v zahraničí.
Autorom prednášky je Američan zaoberajúci sa ľudskými vzťahmi a vývojom spoločnosti. A jeho prednáška bola venovaná výlučne americkému kontinentu. Aplikácia jeho postrehov na slovenské prostredie je len moja "práca".
Môj záver je, že školská reforma je potrebná a mohla by pozitívne ovplyvniť náš vzdelávací systém. Ale našou najväčšou slabinou možno ani tak nie je školstvo ako také, ale náš prístup ku vzdelaniu a úcta našich študentov spolu s disciplínou v našich školách.