
Pred nedávnom sa mi stala nepríjemná príhoda. Spokojne si kráčajúcz práce som zrazu za sebou začul ranu. Obzriem sa a vidím, že nejakýčlovek leží na zemi. Prvé čo mi automaticky zišlo na um, že zas nejaký ožran spadol na zem.„Tí mávajú šťastie“, vravím si... No napriek tomu sa intuitívne otáčam a vraciam sa späť bližšie knemu. Ako sa blížim, zrazu vidím, že ten človek leží v krvi a začínasa triasť. To sú už pri ňom dvaja ľudia, ktorý vybehli z obchodu priktorom spadol. Očividne ho poznajú. Chytia mu hlavu a ruky, aby sineublížil. Intuitívne beriem do ruky telefón a hovorím, že volámzáchranku. Prvé čo mi napadne je naťukať 112, veď to číslo je už známe a aj správo tom, že integrovaný systém tiesňového volania už funguje bolo dosť. Najprv somzaskočený automatickou hláškou o tom kam som sa dovolal. Tú mi následnezopakujú aj po anglicky. Nato som spojený s "tým človekom" na druhej strane,čo mi má pomôcť. Okamžite zo mňa vyhŕkne, že čo sa stalo, a že trebaokamžite poslať záchranku tam a tam. Aké je však moje prekvapenie, keď nato nedostanem nijakú doplňujúcu otázku, ale odporučenie, že mám volať 155 (prvá pomoc,keby niekto predsa len nevedel). Ostal som dosť vyšokovaný, že čo sa deje. Nezmoholsom sa ani na slovo, zložil som to a hneď vyťukal ďalšiu kombináciu: 02155. Spojeniesa podarilo a bez ďalších zbytočných automatických kecov som znovu zopakoval o čo ide. Na druhej strane bol "ten správny človek".
Tu príbeh skončím a položím otázku.Načo nám je nejaký integrovaný systém tiesňového volania na medzinárodne notoricky známečíslo 112 (no skôr európsky ako medzinárodne), keď jediné, čo sa tam človek dozvie je to, že má volať niekam inam.Celá táto zbytočná operácia ma stála odhadom tak 40-45 sekúnd a v tommomente mi to pripadalo ako večnosť. Nie som lekár ani záchranár, ale myslímsi, že v takýchto prípadoch sa vždy hrá o čas. Čas má vtedy cenu zlata a mrhať ním zbytočne by niekoho niekedy mohlo stáť veľmi veľa. Neviem koľko miliónov sa na akciu 112 vyhodilo, či ich bolo dosť alebo málo, či sa niekto nabalil alebo nie, ale viem, že to nefunguje tak ako by malo (aspoň podľa mojej skúsenosti). Keď niečo nefunguje tak to treba buď opraviť alebo vyhodiť. Myslím, že idea jedného tiesňového čísla je dobrá, ale predpokladá aj jeho bezchybné fungovanie, inak je to fakt celé nanič...
No a na záver dúfam a verím, že ten človek to bez vážnejšej ujmyprežil. Rovnako dúfam, že ak raz niekto bude niečo urgentne potrebovať natiesňovej linke tak pochodí lepšie ako ja. Ja už však nabudúce aj tak radšej budem vytáčať chronicky známy trojlístok trojčísiel 150, 155, a 158 (pri volaní z mobilu s príslušnou predvoľbou miesta, kde sa nachádzate).