Dá sa školám ešte pomôcť?

Reformu alebo nie? Pomohla by, alebo by skazila ešte viac? No, sú dve možnosti...Chceme z novej generácie vychovať poslušné chodiace encyklopédie, alebo radše človeka, ktorý dokáže samostatne pracovať, a ak niečo potrebuje, nebude loviť iba v pamäti, ale napríklad ho naučíme zájsť do knižnice alebo vyhľadať si potrebné materiály?odpovedzme si sami.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (42)

Školstvo, vzdelávacia inštitúcia, ktorá má pripraviť novú generáciu slpoločnosti na život v modernom svete. Keďže má za úlohu vzdelávať a profesijne pripraviť do života, týka sa celej našej spoločnosti a nikomu by stav nášho školstva nemal byť ľahostajný. Avšak, ak chceme niečo zmeniť, prípadne vyriešiť problémy, musíme začať od začiatku. Naším cieľom nie je urobiť reformu v strede systému, ktorá urobí ešte väčší chaos, ale pomaly a isto porozplietať uzlíky.

Najprv musíme zistiť, čo chceme zmeniť, kde sú problémy a nedostatky, aké sú ciele a čo chceme zmenami dosiahnuť. Až potom môžeme podniknúť nápravu. Systém musí fungovať. Preto nemá zmysel robiť kozmetické úpravy, ak nám nevyhovujú základy.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Náš systém sa vyvinul z pruského vzoru. Feudalizmus už dávno pominul, ale základy feudálneho školstva nám zostali. Učiteľ je autorita, učiteľ určuje pravidlá hodín. V minulosti sa žiaci učili v triede poslúchať, stali sa poddanými, ktorí zasa len poslúchali. Cieľom bolo vychovať poslušných, nesamostatne mysliacich ľudí, ktorí by robili to, čo im bolo prikázané, bez odporu. Táto myšlienka zostala zachovaná aj vtedy "keď sme budovali socializmus". Cieľom bolo mať poslušnú robotnícku triedu, uniformovanosť, bez rozdielov.Všetci si boli rovní, nikto nevytŕčal z radu. Inteligencia bola potlačovaná. Je cieľom dnešnej spoločnosti mať na trhu práce neschopných nesamostatne mysliacich poslušných zamestnancov? Tí čo robia to, čo im bolo prikázané a nesnažia sa vytvoriť nič nové? Takých, ktorí nerozmýšľajú nad zlepšením, nie sú kreatívni ani flexibilní? Iba poslušní, čo "držia hubu a krok"

Skryť Vypnúť reklamu

Ako je to dnes?

takmer rovnako. Žiakov je stále v triedach priveľa na jedného učiteľa. Osnovy sú častokrát prehnane náročné. Dieťa sa v škole neučí ako rozprávať, vyjadriť svoj názor, zapájať sa do debaty, ako viesť diskusiu, ani mnoho ďalších vecí, ktoré sa mu v živote zídu viac ako dvojitý integrál.

Učí sa počet obyvateľov v Esatónsku, obľúbené jedlo premiéra Francúzska, priemerný súhrn zrážok za rok v Egypte, dĺžku Missisipi, vzorec na výpočet uhlu odrazu mechanického vlnenia od pevnej prekážky a mnoho ďalších zbytočných, častokrát nepotrebných a iba zaťažujúcich údajov, ktoré navyše sa dajú nájsť v každej encyklopédii, na internete, v učebnici.

Skryť Vypnúť reklamu

Je naozaj potrebné, aby sa deti učili tieto veci?

nebolo by lepšie, keby sa naučili presadiť svoj názor, aby sa zdokonaľovali v tom, čo ich baví a načo majú vlohy?

ale terajšie školstvo a osnovy toto deťom vôbec neumožňujú. Zahŕňajú ich kopou zbytočných a nudných informácii, nevyužiteľných zbytočností a nepotrebných štatistických údajov. Nútia deti memorovať, bifľovať sa, učiť sa z písomky na písomku a potom všetko zabudnúť. Možnosť volenia si predmetov podľa vlastného záujmu je minimálna alebo úplne žiadna.

Učitelia sa bránia slovami: " to patrí ku všeobecnej inteligencii" ale je to naozaj pravda? sú naše vedomosti merítkom IQ? Sú merítkom EQ? nie. nie sú. ani náhodou.

Ivana Ungvarská

Ivana Ungvarská

Bloger 
  • Počet článkov:  15
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

6 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Skryť Zatvoriť reklamu