18-ročná Etiópčanka Abdia denne strávila dve hodiny nosením vody. Tá je teraz vďaka novej technológii dostupná už aj priamo v dedine, kde žije. Inovatívny projekt UNICEF, ktorý podporila aj Európska únia, mapuje podzemné vody pomocou satelitných údajov a zvyšuje tak úspešnosť vŕtania. To je dobrá správa najmä pre suchom sužovanú východnú a južnú Afriku.
Vďaka tomuto pokroku mohla Abdia začala chodiť do školy.

Spolu s ňou sa zo začiatku nového školského roka tešia aj ďalšie etiópske deti. Brány škôl sa pre ne po prázdninách opäť otvorili. Učiteľka Berehane Gadissa sa o svojimi žiakmi srdečne zvítala a dodáva, že okrem detí majú z návratu radosť aj pedagógovia.

Mnohí majú o nej aj úplne konkrétnu predstavu.
Mahlet (vľavo) and Mekdes (vpravo) sú najlepšie kamarátky. Obľúbeným predmetom 14-ročnej Mekdes je chémia, túži sa stať inžinierkou. O rok mladšia Mahlet má najradšej biológiu a v budúcnosti by rada pracovala ako lekárka.

Ich spolužiačku Beamlak (14) fascinuje astronómia. Sníva o tom, že poletí do vesmíru ako astronautka.

Hiyab (13) sa túži sa zdokonaliť najmä vo svojej obľúbenej chémii. Ak by ste sa jej spýtali, čím chce byť, bez váhania odpovie: „Pilotkou.“

8-roční druháci Jitu a Zeamanuel ešte nemajú tak jasnú predstavu o budúcnosti. Sú šťastní, že sa po prázdninách opäť stretli so spolužiakmi.

Malá Jitu (v prvej lavici vľavo) sa do školy každé ráno poctivo pripravuje. Po otázke, kto chce spolužiakom porozprávať o tom, ako strávil leto, sa nadšene hlási medzi prvými.

V Kamerune sa školský rok 2022/23 oficiálne začal 5. septembra. Vzdelanie na rôznych stupňoch poskytuje v krajine 14 000 štátnych škôl, ďalších 8 000 základných škôl je v súkromných rukách. UNICEF spolupracuje s vládou na tom, aby kvalitné a bezplatné vzdelanie na základnom a strednom stupni bolo dostupné všetkým chlapcom aj dievčatám.

Osem rôznych tried Národnej Akadémie Mihaia Viteazula v rumunskej Bukurešti prichýlilo aj vyše 230 detí odídencov z Ukrajiny. Navštevujú tri vyučovacie hodiny denne. Okrem vedomostí im škola dáva aj ďalší cenný benefit v podobe bezpečia a nových priateľstiev.

Vyučovanie sa skončilo, malá školáčka pózuje v Bosne a Hercegovine fotografovi predtým, ako ju vyzdvihne školský autobus. Je jednou zo 60 detí odídencov, ktoré teraz navštevujú školu v Sarajeve. Napriek životným okolnostiam, ktorým čelí jej rodina, tak môže pokračovať vo vzdelávaní.

Škola v irackom Mosule bola poškodená počas ozbrojeného konfliktu a zrekonštruovaná vďaka UNICEF v roku 2018. Uplynulé roky boli nočnou morou pre dospelých aj deti. Tie sa chcú znova učiť a veria, že budúcnosť bude pre nich lepšia. V krajine však chýba 7 000 škôl. Učitelia majú v triedach často 40-50 žiakov. Asi 3,2 milióna detí školu vôbec nenavštevuje. Najhoršie sú na tom deti z najchudobnejších vrstiev, dospievajúci mladí ľudia (predovšetkým dievčatá) a deti so znevýhodnením.

Clarisse Nalula vyučuje deti v základnej škole v Tshikungulu (Kongo). V strednej a východnej časti regiónu Kasai UNICEF podporil rekonštrukciu 123 škôl a 342 tried poškodených počas etnického konfliktu.

V dedine Mpongwe v regióne Tanganyika na východe Konga UNICEF pomohol vybudovať školu, ktorú aktuálne navštevuje vyše 700 detí. Väčšina z nich pochádza z vnútorne vysídlených rodín, ktoré museli opustiť svoje domovy. V dedine žilo pôvodne približne 300 rodín, aktuálne ich je 1 800. Túžba po tom, aby sa ich deti vzdelávali, bola tak silná, že dedinčania začali svojich potomkov učiť pod mangovníkmi. Dnes objavujú tajomstvá kníh v novej škole a v spoločnosti nových kamarátov.

Deti všetkých krajín a kontinentov sa túžia v pokoji vzdelávať.
Môcť chodiť do školy pre ne znamená mať detstvo, kamarátov a budúcnosť.
Aj vďaka vašej podpore sa môžu učiť a usmievať.
Veľmi si vážime, že ste v tom s nami.