Predmetom alternatívnej metodológie v súkromných a cirkevných školách môže byť najmä
Individuálny prístup – učitelia sa snažia rešpektovať tempo dieťaťa a jeho osobnostný rozvoj.Teda sú brané do úvahy aj telesné a aj psychomotorické odchýlky,vrátane verbálnych osobitostí.
Rozvoj tvorivosti – dôraz na umelecké aktivity (hudba, kresba, divadlo, remeslá).Teda rozvíja u dieťaťa tvorivosť a zároveň dáva zakúsiť pocit odmeny v podobe svojho diela a odozvy naň.
Celostný pohľad na dieťa – spájajú sa intelektuálne, praktické aj emocionálne schopnosti.Na dieťa sa nahliada ako na celok ,ide o takzvaný holistický prístup v rovine biologickej,psychologickej, sociálnej a spirituálnej.
Dlhodobý vzťah s učiteľom – triedny učiteľ sprevádza deti viac rokov, čo môže podporiť stabilitu a dôveru.Teda vytvára sa takzvaný kladný vzťah k autoritám.
Menej stresu a súťaženia – hodnotenie je viac opisné, nie je taký tlak na známky.Teda slovné hodnotenie, ktoré samotné dieťa lepšie spracováva.
Ako iste vieme, tento systém má aj nevýhody,ktoré sa budem snažiť zhrnúť sem:
Odlišný systém od bežných škôl – prechod na klasickú školu môže byť pre dieťa náročný.
Neskorší začiatok čítania a písania – niektorým deťom to prospeje, iným môže uškodiť, ak potrebujú skôr systematické vedenie.
Kontroverzie okolo filozofického základu (antroposofia) – niektorí rodičia to vnímajú ako problematické.Prijímanie fundamentálnych doktrín , vrátane modifikácie životného štýlu a postojov, ktoré budú mať v konečnom dôsledku na budúce hodnotenie sveta ako celku.
Nároky na rodičov – očakáva sa spolupráca rodiny a podpora aj doma.Väčšinou je tu dôraz kladený na kontinuálnu spoluprácu v zmysle tvoj problém je problém celej rodiny ,a preto by ste sa mali na jeho vyriešení podieľať všetci z rodinného prostredia.