Biodiverzita Čierneho mora (250.000!)

Človek ani nedopíše jeden blog a už mu okolnosti vnucujú ďalší.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (24)

1.           Biodiverzita Čierneho mora prudko narastá

Rusko po iste dobe pokoja začína prudko strácať lode svoje Čiernomorskej flotily. Posledné správy o stratách (po pomerne hojnej jari minulého roka) bola v prípade mínolovky Ivan Golbec, ktorú ukrajinský dron zasiahol na konci októbra. Rusi vyhlásili, že loď bola len ľahko poškodená, čo v ruskom vojenskom slangu tradične značí niečo ako „O vašich synoch nemáme správy a asi si zobrali dlhodobú dovolenku.“ Museli sme čakať až do druhej letnej dovolenky (čo mi v prípade štvordňovej operácie príliš nevychádza), aby sme zažili ďalšie Kursky potápania. V minulom blogu sme videli, ako Rusáci síce odrazili ukrajinský útok na loď Sergej Kotov, ale ihneď nato privolávali záchranný vrtuľník pre mŕtvych a ranených. Zadupľovali sme to správou o oleňogorskom horníkovi, z ktorého sa takmer stal dolník, a okamžite potom Ukrajina dokázala, že ruskú blokádu Čierneho mora myslí vážne, tak rozmrdala Rusákom ropný tanker. Výsledkom sú tri vyradené lode za jeden týždeň, z toho minimálne dve podľa všetkého sa nielen nezmohli na obranu, ale navyše sú vyradené definitívne. Už len táto správa poteší. Ale pozor, je toho viac.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Trollovia sa vyrojili a začali spoločne klamať, že tanker (číslo som nezistil) sa plavil pod tureckou vlajkou a Erdogan rozhodne nebude nadšený z ukrajinských pirátskych praktík. Ako vždy v prípade dezolátov a trollov, diskutujúci sa neunúvali a ihneď našli reálneho vlastníka aj vlajku lode, ktorá bola  -ako inak – ruská. Loď ani nebola civilným cieľom, ako sa dezolé snažili presviedčať médiá, pretože dovážala ruským vojskám v Sýrii (čože? Rusko má nejaké zahraničné základne? Myslel som, že to len USA!) palivo. Už nebude. A rovnako aj vyloďovacie plavidlo Oleňogorskyj Gornjak podľa nich bolo civilné, pretože Rusi predsa vyhlásili, že z pevniny na Krym vozilo turistov. Iste, v prípade, že z Krymu stoja na každom polorozstrieľanom moste kolóny vozidiel a voda je na prídel, turistická doprava bude asi hlavnou zárobkovou činnosťou ruskej flotily, však?

SkryťVypnúť reklamu

Lenže ako podotkol diskutujúci HP2 (vďaka!), Gornjak je schopný previezť naraz až 10 hlavných bojových tankov plus 340 vojakov, alebo v inej kombinácii 12 BVP a rovnaký počet vojakov, alebo 500 ton nákladu, čo je ekvivalent zhruba 90 nákladiakov. Pripomeňme si, že cestný aj železničný most cez krymskú šiju sú dole a obe mostovky Kerčského mosta sú do konca roka vyradené (pripomeňme si, že Rusi ešte pred cca dvomi týždňami tvrdili, že most je funkčný a dokázali to videom jediného auta, ako prechádza okolo poškodenia). Potopenie jednej alebo viacerých zásobovacích lodí je zakaždým veľmi ťažkou stratou nie tak pre ruské námorníctvo ako skôr pre pechotu na Záporožskom fronte. A neklamme sami seba, Rusi vďaka sankciám a primitívnemu hospodárstvu nemajú náhradné diely nato, aby loď tohto typu opravili takpovediac na kolene. Gornjak ostane v pripitej pozícii aj naďalej.

SkryťVypnúť reklamu

Len pre doplnenie, okolo Kerčského mosta hlásia tri výbuchy. Zatiaľ neviem podrobnejšie informácie, ale Aksjonov asi už pripravuje nejakú kravinu o tom, ako sa nič nestalo a či miestni obyvatelia nemôžu pomôcť s pochovávaním mŕtvol...

 

2.           Nejasné tančeky na frontoch

Podľa správ z bojiska nie som príliš múdrejší ako predtým, ale skúsim to zhrnúť a snáď trafím: postup Ukrajiny je všade minimálny, postup Rusákov negatívny. Na Deepstatemap sa síce na niektorých miestach línie pohli o pár sto metrov smerom do ukrajinských zákopov, ale zjavne ide skôr o korekciu mapy ako o korekciu samotného frontu. Zaujímavejšie sú nárasty ruských strát, najmä na technike. Vyzerá to dobre, aj keď nechty na deviatich prstoch mám už obhryzené až na kosť (desiaty prst nemám od revolúcie).

SkryťVypnúť reklamu

Ale predsa len jedna dobrá správa: pamätáte sa na vyloďovaciu operáciu ZSU na ľavý breh Dnepra, pod Kachovskou nádržou, v priestore obce Olešky, naproti mestu Cherson? Je to tak dávno, že už som aj zabudol, že existuje nejaké predmostie a Kachovská nádrž (oh, wait!). Dezolé scéna informovala, že Ukrajinci dávno padli a žiadne predmostie už nie je, čo ale ZSU popierali. Lenže ťažko sa vám obhajuje niečo, čo neviete podporiť výsledkami (Matovič, očuješ?). Čerstvou a dobrou správou je, že ZSU predsa len postupuje aj v tomto vektore, a hoci je to len zanedbateľný posun, predsa len je to osina v ruskej prdeli.

Malá špekulácia z moje strany: keďže Ukrajinci neútočili dosť dlhú dobu, ale Rusi sa to tam snažili zosekať artilériou (žvásty o zlikvidovanej celej ukrajinskej jednotke skrývajúcej sa pod mostom Ukrajinci veľmi ľahko vyvrátili), predpokladám, že tam ide o niečo viac ako len o dráždenie opičákov a Zalužnij tam niečo chystá. Ukrajinci šíria drobné videá a správy, ako sa v noci relatívne ľahko dostávajú cez rieku (s podporou snajperov na ukrajinskom brehu rieky) a Orkovia nie sú schopní zasiahnuť. Ruku na srdce, ZSu tam má málo vojakov, v lepšom prípade nižšie stovky mariňákov, prakticky žiadnu techniku, a keby Rusáci vedeli ako, tak to tam zrovnajú so zemou za pár hodín. Ale očividne nevedia a ZSU na mieste asi ešte prekvapia (môj odhad, potešilo by ma to). Tým, že sa dostali až na okraj dediny Olešky naznačili, že opaľovanie sa na pláži nie je ich hlavnou zárobkovou činnosťou.

 

3.           Denacifikovať bude treba aj Lotyšsko

Lotyšsko je členom NATO a pre ruský Latrinistan teda nedostupnou krajinou. Ako každá z postsovietskych krajín má aj ono problém s jednou mimoriadne neprispôsobivou menšinou. Nie, nie sú to moslimovia ani cigáni, jedná sa samozrejme o Rusov. V krajine je pri 62% domácej populácii zhruba jedna štvrtina Rusov, plus sa uvádza až 200.000 tzv. neobčanov, teda ľudí, ktorí nemajú oficiálne lotyšské občianstvo. Zväčša sa jedná o Rusov, ktorí prišli v neskorších rokoch Sovietskeho zväzu, resp. ich potomkovia. Poznal som pár ľudí zo susedného Estónska, ktorí mi vysvetľovali problém tohto neobčianstva – nemôžeš vydať lotyšské občianstvo človeku, ktorý tu žije celé dekády a nemá ani šajn povedať jedinú vetu miestnym jazykom. Svedčí to o ignoranstve Rusákov k hostiteľom (čo je pre nich typické).

A tak sa Lotyšsko ako prvá krajina naštvala a vyzvala niekoľko tisíc miestnych Rusov, aby si zbalili švestky a vypadli do svojho Bananistanu. Diskutéri samozrejme zamorili mediálny priestor útokmi na Rigu, že je fašistická a nedemokratická. Ale ruku na srdce: keď si sa sem dokotil pred 30 rokmi, robíš tu bordel (buď politický alebo dokonca fyzický) a nemal si toľko chochmesu, aby si sa naučil domáci jazyk, tak vypadni a nevracaj sa. Nepotrebujeme tu piatu kolónu neprispôsobivých poloopíc, tú nech si chovajú doma v Mordore. Ja naopak lotyšské rozhodnutie plne schvaľujem a držím palce celému Pobaltiu, aby sa vo veľmi krátkej dobe rozhodli spraviť to isté.

Mimochodom, jedno z väčších lotyšských miest, Rézekne (Režica) je dokonca majoritne ruské. Predpokladám, že urobiť náhodný test znalosti materinského jazyka by tam dopadol niečo medzi vtipne a tragicky. Ešte horšie je to v Estónsku, konkrétne pohraničné mesto Narva, kde je až 95% obyvateľov ruskojazyčných alebo priamo Rusov. To ale nie je následkom nejakej evolúcie ako skôr sovietskych etnických čistiek. Netreba zabúdať nato, že Moskva opakovane vyhladzovala celé dediny, či už do masových hrobov alebo vývozom na Sibír, pričom domy zaľudňovala svojimi retardami niekde zo stepi a tajgy.

Ja by som príliš neprotestoval, keby ľudia ako György Gyimesi dostali padáky zo Slovenska smer Orbánháza – nepáči sa ti tu, zjavne nemáš Slovensko ako domovinu, živia ťa cudzie peniaze, papá a pozdravuj v Budapešti!

 

4.           Stručne zo sveta aj Ruska

Wagnerovec zavraždil a upálil šesť ľudí na severe Ruska. Nie je to prvýkrát, čo sa takto bývalí trestanci vyvŕšili po prepustení do civilu. Má ale veľké šťastie, že nepísal niečo zlé na Putina alebo veliteľské schopnosti Šojgua, pretože by mohol ísť do lochu na 17 rokov ako Alexej Navalnij, prípadne na štvrťstoročie ako Kara-Murza.

 

Prístav a luxusný ruský rezort Soči sa začal opevňovať. V meste boli pred časom olympijské hry, pričom meter štvorcový pozemkov tam pritom presiahol centrálny New York. Bude ma viac ako tešiť, keď zo Soči po desiatom výbuchu začnú zbohatlíci utekať.

 

Prvá línia ruských opevnení na juhu by mala byť dobytá. Ako píše na denníku sme britský analytik Glen Grant, akonáhle dostatočne oslabíte obrancov, prielom môže dôjsť hocikedy. Keďže dva mesiace trvalo dobytie prvej línie, snáď tie ďalšie dve v tomto okamihu, keď sú odrezané prístupové cesty, padnú skôr.

 

Summit o mieri na Ukrajine v saudskej Džidde bude bez Rusákov. Účastníci budú spomedzi neutrálnych krajín a príchod potvrdila aj Čína.

Trošku trápne pre Kremeľ, že krajiny idú rozhodovať o vašej vojne – bez vás.

 

Moskovské letiská na chvíľu zatvorili. Dôvodom bol ďalší ukrajinský dron. Ten bol síce zostrelený, ale zrátajte si cenu zničeného stroja a straty na leteckých spoločnostiach a PVO, ktorá ho zničila. Každý deň jeden taký útok a Rusi zošedivejú. Teda okrem Putina.

Aby toho nebolo dosť, dokonca už aj Turkmenistan Airlines zrušili svoje lety do Ruska – presne z tohto dôvodu. Vyzerá to tak, že ruské PVO systémy dosahujú kvalitu Armaty a stíhačiek PAKFA, teda na papieri dobré.

 

Ruský staručký tank T-54 alebo 55 prežil vďaka primitívnej klietke navarenej na veži útok delostreleckým granátom kalibru 155 mm. Klietka, trochu vyzerajúca ako rošt na sušenie liečivých rastlín, ktoré sme kedysi používali, je jedným veľkým odrbom a po tragickom začiatku vojny, kedy Bayraktary a ďalšie drony sekali ruské tanky po stovkách, zúfale posádky preýivších vozov boli ochotné uveriť bársjakej hovadine, čo sa medzi nimi šírila, vrátane toho, že brezové kmene na prednej maske zabránia RPG-čkam v ich ničení. Stali sme sa tak svedkami bizarných scén, kde druhá najsilnejšia armáda Kamčatky jazdila na (v tom čase ešte stále  relatívne) nových tankoch, ktoré ale pripomínali scény z Mad Maxa alebo dennú rutinu v Letanovskom mlyne. Samozrejme, jeden granát, ktorý by dopade na klietku nevybuchol, z tohto systému nerobí dobrú obranu. Skôr by som tipol na nefunkčný výrobok, ktorý by nevybuchol ani tak.

Čerešnička na torte: tank bol zničený výbuchom protitankovej míny.

 

Ukrajina rozbila sklad pohonných hmôt na Kryme. Videl som niekoľko nepotvrdených fotografií z tohto miesta, na ktorých sú zábery z čerpacích staníc. Ani jedna nemá pohonné hmoty. Nie že drahšie, nemajú vôbec nič.

Potopenie tankera, zničenie mostov, rafinérie a sklady v plameňoch... Hm, kam s týmto súhrnom náhod ZSU akože mieria? Len na zamyslenie: aj keby fungoval cestný most cez Kerčskú úžinu, ale nie železničný, tak by Moskva musela svoje jednotky zásobovať nákladnými autami. Obrazne povedané, od mosta k mostu (Kerč – Čonhar) je to cca 300 kilometrov, ak rátame Kerčský most na najhorúcejší front, teda nad Tokmakom, tak sa dostávame niekam na 500 kilometrov cestovania nákladným autom. Čo som ja urobil najviac za jeden deň je 1.200 km osobným autom (Kodaň – Brezová, pozor, je tam krátky úsek trajektom) a výsledkom je totálne zdecimovaný šofér. Trvalo to viac ako dvanásť hodín, a to napriek diaľniciam. Po ceste sme sa zastavili, najedli, dali kafé a napili sa, prípadne si odskočili. Aha, a nepadali nám na hlavy HIMARSy. Ruský mobik na nákladiaku KAMAZ, ktorý je naložený trebárs palivom alebo muníciou a hrkoce z jednej strany polostrova na druhý, po cestách II. triedy, kľučkuje rozstrieľanými cestami a mostmi, napokon musí vystáť radu niekde na pontoňáku pri Čonhare, toto musí považovať niečo ako bobríka odvahy. Pokúsil som sa vygoogliť spotrebu paliva na automobile KAMAZ a všeznalý google mi hovorí, že sa to pohybuje na úrovni nad 25 litrov na 100 kilometrov (asi ako Braňo Mojsej). Cesta dlhá 500 km od mosta na front musí takémuto naloženému vozidlu trvať doslova celý deň. Mimochodom, rôzne typy týchto strojov uvezú od 7 do 15 ton nákladu. Skúste si predstaviť, ako pri spotrebe palív, náhradných dielov, potravín, liekov aj nových zbraní bude vyzerať zásobovanie línie dotyku dlhej stovky kilometrov (rátam ústie Dnepra až po Doneckú oblasť niekde nad Mariupolom, kde už je to predsa bližšie zo samotného Ruska ako cez Kerč). Predpokladám, že potrebujete tisícky takýchto Kamazov, aby ste doviezli dosť materiálu pre všetkých vojakov. Denne. Nielenže ich nemáte toľko kusov, oni sa kazia, čo zasa spomaľuje dodávky, strácate ich pod útokmi dronov, delostrelectva a vodky – no a teraz ešte rátajme fakt, že treba zásobovať aj civilné obyvateľstvo Krymu, ktoré o dve hlavné trajektórie prišlo v uplynulých týždňoch a prístavmi už asi tiež toho veľa nedostane.

Byť ruským plánovačom logistiky, asi si vezmem voľno.

 

250.000! Gratulujeme a želáme Rusákom svoje rekord aspoň zdvojnásobiť!

Ján Valchár

Ján Valchár

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  378
  •  | 
  • Páči sa:  45 078x

Jedna veta: chcem písať blogy o vede, technike, prírode a ekonomike. Druhá veta: máte to tu príliš komplikované, Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

90 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu