Ako sa odhadujete? Bližšie k dvom alebo trom tisíckam? Sedím v nemenovanej nemeckej cestovnej kancelárii v nemenovanom nemeckom meste a lapám po dychu pri pracovnom pohovore s najvyšším šéfom. Lebo ťažko porovnať..
Že to v oblasti miezd nikde nie je také jednoduché, potvrdzuje aj súčasný boj nemeckých cestovných kancelárií. Únia ver.di (sociálny partner zamestnávateľov) požaduje zvýšenie mzdových taríf zamestnancov cestovných kancelárií o 3,5%, čo by znamenalo zvýšenie nominálnej mzdy zamestnancov cca o 90 Euro mesačne. Navyše týždenný pracovný čas by mal klesnúť zo 40 na 38 hodín.
Vyjednávania sú ťažké a trvajú už zopár mesiacov. DRU (Deutschen Reiseverband, združuje cca 100 zamestnávateľov so 17 000 zamestnancami) v septembri minulého roka vypovedalo mzdovú tarifnú dohodu. Odvtedy sa cestovné kancelárie museli vyrovnať s ďalšími krízovými stavmi - v oblasti predaja spojenej s politickou situáciou v arabskom svete nevynímajúc. Nečudo, že zamestnávatelia sa neponáhľajú vyložiť svoj návrh na stôl, skôr sa snažia dohodnúť s vlastnými zamestnancami, od ktorých očakávajú pochopenie a ich vôľu byť zainteresovaní na výkonoch cestovnej kancelárie. Napríklad TUI sa už v januári dohodla so svojimi zamestnancami na "kreatívnych obedňajších prestávkach", ktoré majú čo do činenia s dĺžkou pracovného času.
Tarifné odmeňovanie sťažuje manévrovanie zamestnávateľov v krízových časoch, aj keď musíme priznať, že schopnosť dodržať svoj záväzok so strany nemeckej cestovnej kancelárie je oveľa vyššia ako v prípade cestovnej kancelárie na Slovensku. Nezamestnanosť v Nemecku dosiahla takmer 8% a prejavuje sa najmä v odvetví služieb. V minulom roku z nemeckého trhu zmizlo 7000 malých cestovných kancelárií, ktoré sa buď nevedeli vyrovnať s tvrdým presadzovaním sa e-commerce (internetový predaj touroperátorov a rezervačných systémov). Medzi nimi je pomerne veľa malých autobusových dopravcov, ktorých kombinácia dopravy s cestovnou kanceláriou sa stala neefektívnou. Takže ak na jednej strane si zamestnávatelia chcú udržať zamestnanosť, musia so mzdou dole, čo neznamená nič iné, ako odstúpiť od tarifnej mzdy. Mnohí z nich siahajú po dvojzložkovej mzde, ktorá menej šikovným alebo menej šťastným, resp. novo nastupujúcim zamestnancom môže znížiť mzdu v porovnaní so mzdou v tarifnej skupine až o 38%.
Nemecko otvára k 1. máju pracovný trh pre zamestnancov zo strednej a východnej Európy. Zamestnanci nemeckých cestovných kancelárií sa môžu cítiť ohrození, pretože im bude chýbať zázemie pevnej mzdovej tarify. Krajina, ktorá prežívala vyrovnávanie na osi východ-západ, bude musieť dokázať vyrovnať sa aj na osi širší východ-západ. Príchodom nových zamestnancov zo strednej a východnej Európy sa krajine ponúkne nový rastový potenciál. Záleží od zamestnávateľov, ako ho využijú, ktorým smerom pôjdu a ako rýchle dokážu vrátiť priemernú mzdu v odbore na úroveň roka 2010.