V súvislosti s potrebou zabezpečiť financovanie marketingu cestovného ruchu a vytvoriť informačnú databázu - dve základne súčasti moderného riadenia regiónov cestovného ruchu sa v niektorých krajinách zabehla prax tzv.
financovania regionálneho riadenia turizmu v pomere 1:1,
t.j. že niektoré štáty sa legislatívne zaviazali podporiť rozvoj cestovného ruchu priamo zo štátneho rozpočtu dotáciou rovnajúcou sa objemu zinkasovanej miestnej dane z ubytovania.
Okrem vyššie uvedeného systému financovania rozvoja cestovného ruchu sa v niektorých turisticky príťažlivých oblastiach ujalo financovanie rozvoja cestovného ruchu na základe „solidarity" všetkých podnikateľov, živnostníkov, osôb podnikajúcich podľa osobitného zákona (napr. lekári), ktorí majú úžitok z cestovného ruchu a to bez rozdielu, či sa na krytí nákladov spojených s turizmom podieľajú alebo nie. Toto financovanie sa osvedčilo zatiaľ v malých lokalitách, kde človek pozná človeka...
My na Slovensku sme po 20-tich rokoch handrkovania dospeli k Zákonu NR SR č. 91/2010 Zb. o podpore rozvoja cestovného ruchu , ktorého systém financovania nadväzuje na počet prenocovaní. Do platnosti vstúpil po dlhom zvažovaní pre o proti pred rokom, pričom preklenovacie obdobie potrvá ešte rok. Až v treťom roku sa dotácie budú viazať k skutočnému počtu prenocovaní. Preto už dnes je treba zamyslieť sa,
aký trend vývoja počtu prenocovaní
môžeme očakávať? Zmení alebo stabilizuje vyhliadky na rozvoj cestovného ruchu v regióne?
Nechajme sa inšpirovať a pozrime sa na situáciu vo „Schweizer Hotellerie". Podľa BSF - úradom pre štatistiku počet prenocovaní v auguste t.r. medziročne klesol o 0,3%. V tomto druhom pre cestovný ruch najdôležitejšom mesiaci krajinu obišli viacerí Európania a výpadok počtu prenocovaní zahraničných turistov (mínus 25 000) ako tak vykryl zvýšený dopyt domácich hostí (plus 11 000). Celkový počet prenocovaní v auguste dosiahol 3,9 milióna. Regionálne rozdiely sú značné. Získali regióny Zürich (plus 38 000) a Wallis (plus 19 000 prenocovaní), ale stratili regióny ako Genfersee a Brener Oberland.
Najviac stratil kantón Graubünden (mínus 51 000, t.j. -8,3%). Celkom dosiahol 571 414 prenocovaní. Pokles 4% zaznamenali v lokalite Engadin St. Moritz (209 503 prenocovaní), 13,9% v lokalite Davos Klosters (96 809 prenocovaní) , 16,6% v Arose (32 281 prenocovaní), 22% v lokalite Flims-Laax (29 469 prenocovaní), 4% v Lenzerheide (25 832 prenocovaní), 7,4% v Chure (18 778 prenocovaní). Polepšili s menšie destinácie, ako Bündner Herrschaft (+10,8%, zvýšenie na 4 910 prenocovaní), Surselva (+20,6%, na 11340 prenocovaní) a Viamala (+1,4%, na 14 370 prenocovaní).
Čo je horšie, alpský región Graubünden stratil nielen v medziročnom porovnaní v auguste, ale v porovnaní s rovnakým obdobím spred 5-tich rokov
počet prenocovaní poklesol až o 14,8%!
Nečudo, že niektorí predstavitelia samosprávy sa snažili rôznymi legislatívnymi „vylepšeniami" (nižšieho stupňa) nahradiť absolútny výpadok príjmov z „kurtaxy". Zneistenie možnosti rastu objemu finančnýh prostriedkov slúžiacich pre podporu rozvoja ohrozili investície do moderného riadenia regiónov cestovného ruchu. Ruka v ruke kráčali aj iné obmedzujúce faktory, ako napr. z pohľadu Švajčiara „silné euro", čo naopak odrádzalo Európanov s euro príjmami stráviť dovolenku vo Švajčiarsku. Nemalý vplyv na pokles počtu prenocovaní mala konkurencia susedných trhov, predovšetkým Tirolsko, ktorého regionálne riadenie cestovného ruchu je snáď najďalej zo všetkých spolkových krajín Rakúska.
Zaiste nebude pre nás jednoduché
urobiť si z krajiny „malé Švajčiarsko".
Aj keď v súčasnosti majú podnikatelia v cestovnom ruchu na Slovensku vďaka zákonu 91/2010 výhodnejšiu pozíciu, skôr či neskôr sa budeme musieť aj my rozhliadnuť po zmene zdroja financovania regionálneho riadenia turizmu. Rozvoj cestovného ruchu sa zatiaľ financuje aj zo štátnych dotácií. Švajčiarsky priemysel cestovného ruchu takúto výhodu nemá. Lepšie povedané, štátne zdroje sú obmedzené a ako sa zdá, zdroje financovania rozvoja cestovného ruchu z miestnej dane z ubytovania už vyčerpané. Výsledok hľadania nového riešenia je TAG - Touristabgabengesetz, ktorého financovanie stavia na princípe podnikateľskej solidarity a na konštante - na kapacite. Chybou je, že osvedčenú formu dobrovoľného spolufinancovania rozvoja cestovného ruchu v regióne na princípe solidarity povyšuje na zákon, ktorý má - či chceme alebo nie - donucovací charakter. Cestovný ruch nie je štátom riadená sféra, cestovný ruch je o podnikaní a o podnikateľskej slobode, v rámci ktorej sa vzájomné vzťahy kreujú na trhu a to dobrovoľne. Je to jeden z dôvodov, prečo sa bude o osude TAG rozhodovať v novembri v kantonálnom ľudovom hlasovaní.