Európski hotelieri, ktorí kvalitu riadia nielen v spolupráci so svojimi odborovými hotelovými združeniami, založili za účelom vytvorenia spoločnej hotelovej klasifikácie „Hotel-stars Union". Pre úniu sa rozhodli hotelové združenia zo Švajčiarska, Nemecka, Rakúska, Švédska, Holandska, Českej republiky a Maďarska. Aký pohľad majú na spoločný postup v koordinácii riadenia kvality slovenskí hotelieri a ich Zväz hotelov a reštaurácií SR (ZHR SR)? Podľa novinových informácií Die Südostschweiz am Sonntag slovenskí hotelieri v únii (zatiaľ) nie sú.
Monique Moretti, vedúca audítorka švajčiarskeho hotelového združenia Hotelleriesuisse hovorí, že švajčiarsky 4-hviezdičkový hotel nie je porovnateľný s podobným v Amerike, Nemecku či Grécku. Hosť sa veľmi často riadi pri výbere ubytovania práve hviezdičkami. Úlohou Monique Moretti a ďalších 8 audítorov je hodnotenie kvality 2200 hotelov združených v Hotelleriesuisse. V klasifikačnej perióde 2011 až 2015 by mali byť auditované takmer všetky členské hotely.
Podľa súčasných kvalifikačných kritérií Hotelleriesuisse musia od roku 2011 napríklad jednohviezdičkové hotely mať v izbe televízor a hosťovi musí byť k dispozícii okrem vlastnej toalety aj vaňa, resp. sprcha. Pre ubytovacie zariadenia, ktoré nemajú tento komfort, pridelilo hotelové združenie Hotelleriesuisse kategóriu „ Swiss Lodge". Hodnotiaci systém je funkčný a ráta sa s tým, že hotely budú znova prehodnotené v nasledujúcej kvalifikačnej perióde.
Švajčiarsko má záujem o priblíženie hodnotiacich kritérií kategorizácie hotelov v rámci Európy, čím by sa zjednotili štandardy pre hotely. Preto Švajčiarsko, ako aj niektoré európske krajiny, svojim členstvom v Hotel-stars Union urobili minimálne jeden krok ďalej. Minulý rok sa k únii pripojilo Estónsko, Litva, Lotyšsko a Luxemburg a tento rok Malta. Členstvo v únii vytvára predpoklady pre harmonizáciu kvalifikačných kritérií, pričom samotní členovia považujú hotelovú klasifikáciu za dynamický systém, ktorého hlavné kritériá sa pravidelne prehodnocujú a rozvíjajú podľa očakávaní hostí.
Niektoré minimálne kritéria štandardov pre hotely boli jednotne stanovené v roku 1975 WTO (World Tourism Organisation). Týkali sa veľkosti izieb a ich základného vybavenia. Tieto kritériá nie sú záväzné. Čo škodí kvalite viac je fakt, že sa hotel propaguje v inom štandarde, v akom skutočne je. Podľa rady Monique Moretti nezostáva hosťovi nič iné, ako si kvalitu overiť na internetových stránkach ako holiday-check.ch alebo tripadvisor.de.
Pre hotelierov odporúčam pre detailnejšie informácie navštíviť webové stránky hoteliersuisse.ch alebo hotelsterne.ch alebo hotelstars.eu alebo swisshotels.com. V každom prípade stojí za to na tému kategorizácie ubytovacích zariadení znova otvoriť diskusiu na odbornom fóre. Zväz hotelov a reštaurácií takýmto fórom zaiste je.