Nový rok otvoril sériu medzinárodných výstav cestovného ruchu. Kým v Bratislave čakáme na ITF Slovakiatorur, v nedeľu ukončená viedenská Ferien už ukázala Slovákom potrebu lepšej kooperácie – na všetkých úrovniach v prospech klienta. Tými sú nielen jednodňoví návštevníci ale aj tí s prenocovaním na oboch strán /rakúskej a či slovenskej/, ktorých je stále málo. Podiel rakúskych na celkovom počte zahraničných návštevníkov Slovenska s viacdňovým pobytom už roky osciluje medzi 4-6%. V poslednom čase sa však deje niečo, čo by mohlo situáciu zmeniť. Či v prospech podnikateľov v Bratislave a jej okolí, to už závisí od nich samých.
Vďaka rakúskym železniciam ÖBB v hodinových intervaloch v cene 16 Eur za spiatočný lístok /vrátane prepravy jedného bicykla/ pricestovalo v minulom roku z Viedne do Bratislavy 190 000 cestujúcich. Tí, ktorí poznajú úspešnú predajnú politiku železničných spoločností vo svete, môžu skonštatovať: konečne ďalšia železnica, ktorá chápe závislosť medzi vlastnou prosperitou a rozvojom cestovného ruchu.
V Európe snáď najvyspelejšiu predajnú politiku rozvíjajú švajčiarske železnice SBB. Riadia si ju totiž sami /u nás železnice založili v roku 1921 pre tento účel ČEDOK – Československá dopravná kancelária, neskôr transformovaná na cestovnú kanceláriu/. Komplexnosť ponuky sa dostala na taký stupeň, že nezasvätenému je dnes už ťažko pochopiť vzájomné vnútorné súvislosti. Cestujúc vo vlakoch, ktoré zväčša pendlujú v polhodinových intervaloch, sa môže čudovať na počtom cestujúcich a popritom konštatovať, ako napríklad jeden zo severských Európanov: „Neuveriteľné koľko žiackych výprav cestuje po krajine.“
Odpoveď Švajčiarov sa skrýva niekde v obsahu slova „mitmachen“. Teda vo vzájomnej kooperácii všetkých zúčastnených, vo vzájomnej odmene za šance /v tom prípade zvýhodnené cestovné/, ktorú kedy niekto dostal, pôžitok si vychutnal a úžitok z nej vrátil. Inému.
Práve to, čo je na predajnej politike komplikované, je množstvo na veci zúčastnených subjektov a harmonizácia ich záujmov. Záujmom rakúskych ÖBB, ktorí na Ferien vo Viedni jasne dali na vedomie, že pokračujú v procese zvýhodňovania cestujúcich z Viedne do vybraných cieľových staníc u svojich susedov za hranicami.
Medzi nimi je i Bratislava. V hodinových intervaloch z Viedne prichádzajú z Viedne striedavo raz na Hlavnú stanicu a raz do stanice Petržalka z návštevníci už raz motivovaní zo strany ÖBB a kam povedú ich ďalšie kroky? Do centra Bratislavy, do nákupných stredísk, a či ich zláka gastronómia malokarpatskej oblasti? Alebo či zlákaní rušným životom teplých večerov v centre mesta u nás prenocujú, kým sa vrátia? Späť do Viedne.