Kvalita je slovo obrovského významu. Zamestnala hlavu tvorcov dokumentu Hodnotenie kvality zariadení vidieckeho cestovného ruchu v Nitrianskom samosprávnom kraji obsahujúceho návrh certifikácie ubytovacích zariadení (viď www.unsk.sk). Zamestnáva myseľ odborníkov aj tu vo švajčiarskom Graubündene, ktorí premýšľajú, akým spôsobom zostaviť stratégiu, ktorá by zabezpečila (ľudovo zazichrovala) kvalitu. Ide im o takú kvalitu služieb, ktorá by ako jeden z nástrojov podpory predaja zlepšila vyhliadky predaja služieb kanónu na domácom, švajčiarskom, ako i na zahraničnom trhu.
Presne o takúto kvalitu, ktorá by „dotvorila" imidž Nitrianskeho regiónu, išlo aj tvorcom návrhu na už zmienenú kategorizáciu ubytovacích zariadení v súkromí, tzv. vidieckeho charakteru. Dokument správne poukazuje, žeproces kategorizácie ubytovacích zariadení a sledovanie ich kvality
je zložitý, náročný n a čas, nákladný a čo je podstatné: je zbytočný, pokiaľ nesleduje pravidlá voľného trhu. Keďže kvalita je súčasťou dodacích podmienok, určuje ju podnikateľ, ktorý službu prechodného ubytovania klientovi ponúka (mali by ste ich nájsť na verejne prístupnom mieste v ubytovacom zariadení). Klient má možnosť o predmete kúpy jednať, dohodnúť sa, alebo od návrhu zmluvy odstúpiť.
V prípade, ak do procesu kúpy a predaja služby prechodného ubytovania vchádza „priekupník" (priekupníci), teda cestovná kancelária, alebo rezervačný systém ubytovania ( službu len sprostredkováva - podniká ako cestovná agentúra), pre uľahčenie obchodovania cestovná kancelária alebo cestovná agentúra spravidla vytvára „vlastný ofenzívny systém predaja" tak, že podmienky predaja pre svojho klienta štandardizuje (mali by ste ich nájsť v katalógu alebo na web stránke kancelárie). Kvalitu služieb určuje predajca a podnikateľ, ktorý službu na ďalší predaj alebo na jeho sprostredkovanie ponúka, nemá inú možnosť , len pristúpiť na spoločné podmienky kvality a túto dodržať (pokiaľ má záujem o dodržanie zmluvných podmienok a samozrejme o získanie klienta „z druhej ruky").
Samozrejme, že existuje aj taká možnosť, keď ubytovacie zariadenia, pokiaľ nie sú viazané členstvom v hotelových sieťach alebo inou dohodou s marketingovou spoločnosťou, sa môžu v rámci členstva v profesijnom združení (spolku rovnorodých poskytovateľov služieb ako napr. malé ubytovacie zariadenia) alebo v regionálnom či lokálnom združení cestovného ruchu (akým je napr. Nitriansky región), dohodnúť na spoločných kvalifikačných znakoch prechodného ubytovania. Je nevyhnutné, aby sa tak dialo po predchádzajúcich jednaniach s predajcami (cestovnými kanceláriami alebo cestovnými agentúrami) alebo jednaniach so združeniami spotrebiteľov. Pokiaľ to tak nie je, celý proces je neefektívny - ako mlátenie prázdnej slamy.
Pretože len predajca vie, čo klient, ktorého je schopný osloviť a službu mu predať, od ubytovania očakáva. Na druhej strane - združenie spotrebiteľov zastupuje obecné záujmy potenciálnych klientov ubytovacích zariadení.
K riadeniu kvality patrí aj zodpovedný prieskum spotrebiteľského trhu - doma i v zahraničí. Konečný spotrebiteľ rozhodne, či v súvislosti s kúpou nekvalitnú službu odmietne, alebo nadštandardnú službu nezaplatí. Samozrejme, rozhodovanie klienta ovplyvňuje marketing. Lenže ten realizuje podnikateľ alebo ďalšia osoba, ktorú oslovil (resp. ktorá podnikateľa oslovila) s návrhom kúpnej zmluvy (cestovná kancelária alebo agentúra), resp. s návrhom o podpore predaja (marketingová spoločnosť).
V právnych štátoch s voľným trhovým hospodárstvom (pokiaľ o takýto štát a trh stojíme), štát podporuje kvalitu finančnou podporou iniciatív zameraných na tvorbu a zvyšovanie kvality (tak isto vytvára aj funkčný rámec pre fungovanie spotrebiteľských združení). Tak napríklad v Rakúsku pôsobil klaster (iniciatíva), ktorý sa zameral na vytvorenie a presadenie štandardu „wellness hotelov". Klaster cieľ dosiahol a následne svoju prácu ukončil a zanikol. Takto sa môže vynárať iniciatíva za iniciatívou (organizované na princípe NGO - neziskových organizácií) a po dosiahnutí cieľa tento skorigovať alebo činnosť uzatvoriť likvidáciou NGO. To platí aj pre „vidiecke zariadenia". Alebo pre športhotely, alebo pre biohotely ai.
S cenou uzatvorenou na základe dohody sa osobne stretávam už od roku 1979. Možno si nikto za „socíku" neuvedomil, že zájazd do Talianska, Grécka či iných štátov v zahraničí, si s cestovnou kanceláriou „dohodol". Uvažujúc o možnosti väčšej osvety o cenách uzatvorených dohodou mi jeden komunista pri neformálnom stretnutí povedal: „nepotrebujeme, aby ľudia boli o tom informovaní."
Možno vysvetlenie, ktoré predkladám, znie príliš odborne. Riadenie kvality je totiž odborná záležitosť. Pre konečného spotrebiteľa je vec jednoduchá: kvalita je súčasťou dodacích podmienok. Ak sa dohaduje cena, dohodne sa s ňu aj kvalita. V rámci dodacích podmienok.