Čo sa stalo, že po takej dlhej dobe hovoríme o nich u nás, na domácej pôde, ako o stále „novej príležitosti“ pre expanziu? Lebo skúmame nové cesty z ekonomického marazmu? Čo sa deje, že príklady „ako na to“ hľadáme skôr na zahraničných trhoch a v aplikácii zahraničných skúseností stále pokrivkávame? Prečo sa stále okolo nich točíme ako mačka okolo horúcej kaše?
Prvá polovica deväťdesiatych rokov dávala pre Joint Ventures veľkú šancu. Bolo chybou, že sa im nedostala hneď od začiatku potrebná legislatívna pozornosť, pretože legislatíva je základnou bázou pre riešenie vzájomných vzťahov partnerov, ktorí do spoločných podnikov vstupujú. Joint Ventures vyžadujú totiž zrelých a rovnocenných partnerov, ktorí si sú vedomí potreby kooperácie neformálnou cestou, pretože práve tá je najvýhodnejšia, najschodnejšia a vzhľadom na dosiahnutie spoločného cieľa najrýchlejšia. Minulosť, poznamenaná chytráčením, možno naivitou vyplývajúcej z nedostatku podnikateľských skúseností domácich podnikateľov, odlišným prístupom k manažovaniu zvereného potenciálu v kooperujúcich ekonomikách, v neposlednom rade vytrácajúcej sa etiky podnikania, odradila právnikov, aby pokračovali v legislatívnych úpravách Joint Ventures a tak nečudo, že dnes sme v legislatívnych úpravách presne tam, kde sme boli kedysi.
Mňa osobne stál vtedy pokus s Joint Ventures, ktorý mal za cieľ získať pre kooperujúcich partnerov výhodnejšie nákupné ceny, okrúhly milión vyhodený do vetra. Napriek tomu sa s úžasom pozerám, ako úspešne fungujú vo svete. Možno si sami neuvedomujeme, koľko príležitostí je pre ne práve v oblasti obchodu a cestovného ruchu. Napríklad pri nákupe leteckej kapacity pre zahraničné zájazdy namiesto využitia výhod spolupráce podľa pravidiel Joint Ventures sa držíme starej formy nakupovania, čo predražuje nielen letenky, ale zvyšuje aj riziká neobsadenia a následne aj možnosti krachu cestovnej kancelárie. Typickým príkladom Joint Ventures sú nezávislé hotelové reťazce, ktoré stále na našom trhu chýbajú. Akoby sme sa nevedeli inšpirovať systémom spolupráce známych rezervačných systémov Tiscover a HRS, tí sa tiež dali dokopy za účelom lepšieho presadenia sa na trhu cestovného ruchu, hoci by sa niekomu nezdalo, že takí velikáni podobnú formu spolupráce vôbec potrebujú.
Podľa prieskumov KPMG na španielskej pôde až 60% existujúcich Joint Ventures ich hodnotí ako najvhodnejšiu formu spolupráce pri prieniku na nové trhy. Pozitívne výsledky sa dosahujú aj pri redukcii nákladov, či pri získavaní finančných zdrojov. Žiadna z nich by nebola úspešná, keby sa realizovala egoistickým presadzovaním vlastných záujov nerešpektujúc etiku a z nej vyplývajúcu zodpovednosť a vernosť cieľom, ktoré si všetky zúčastnené strany stanovili v rámci vlastného konceptu partnerstva.
Seminár na tému Joint Ventures organizovala Taliansko-Slovenská obchodná komora. Nebolo príjemné vypočuť si skúsenosť talianskeho podnikateľa s partnerom na našom domácom trhu. Tiež nepríjemnú. Nájdu sa tí správni v našom mravenisku? Stálo by to za to, pretože Joint Ventures má ohromný potenciál, ktorý môže pomôcť mnohým sa dostať z krízy.