Stane sa šport prioritou?

Časť prvá: Realita v hospodárstve , kultúre i športe vyžaduje nové riešenia. Čo na to SNS? Čo na to spoločnosť?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Vznikom nového Ministerstva cestovného ruchu a športu SR došlo k vyčleneniu veľkej oblasti športu od školstva, čo vyvoláva potrebu odpovedať si na niekoľko otázok.

Jedna z nich je k rozsahu kompetencií v športe, nakoľko zo školstva neodišla celá oblasť športu. Jednoznačne len tá, ktorá smeruje k výkonnostnému športu, a ktorý je zároveň riadený jednotlivými športovými zväzmi.

V tejto súvislosti sa vynára ďalšia otázka: „Ako to je so športovaním detí (do 15 rokov)“? Školstvo totiž riadi oblasť formálneho vzdelávania, ale zároveň zodpovedá za ochranu detí aktívnych v oblasti neformálneho vzdelávania, t.j. pri ich voľnočasových aktivitách, čo znamená, že riadi a dohliada na dodržiavanie pravidiel s tým spojených a platných pre všetky štáty EÚ .

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Odpoveď na to, ako by to malo vyzerať v oblasti voľnočasových aktivít, je mimoriadne dôležitá práve v čase, keď nové ministerstvo v rámci svojho riadenia športu zavádza svoje pravidlá, o ktorých sa predpokladá, že budú platné dlhé časové obdobie. Pravdu povediac, znepokojujúce sú niektoré vyjadrenia predsedu SNS na tému financovania športujúcich detí a mládeže, pričom tento fakt poníma širokospektrálne. Svoj názor na nový spôsob financovania napríklad odôvodňuje, že šport podporuje zdravie, takže aj zdravotné poisťovne by sa mali finančne podieľať na jeho rozvoji.

Odveko platí, že v oblasti vzťahu dieťaťa k športu v prvom rade zohráva svoju úlohu rodina. Ako prvá zodpovedá za vzťah svojho dieťaťa k zdravému pohybu a teda aj k športovaniu. Následne je to škola, pričom spoločnosť už dávnejšie pristúpila aj k zakladaniu špeciálnych základných športových škôl. Pred časom už začali vznikať aj stredné športové školy umožňujúce športovému talentu rozvíjať svoje športové nadanie pod priamym vedením športových trénerov.

SkryťVypnúť reklamu

Deti majú možnosť v rámci voľnočasových aktivít sa zapájať  do činností, o ktoré majú záujem, pričom pri ich výbere podstatnú úlohu zohráva ich talent. Podstatnú úlohu z hľadiska vytvárania podmienok pre voľnočasové aktivity je samospráva. Športujúce deti takto stretneme v športových kluboch či jednotách, zariadeniach samospráv, niekedy pri školách ,ba aj v skupinách, ktoré vedie jeden z rodičov, teda dospelý športovec pracujúci nielen so svojim dieťaťom, ale aj inými z jednej ulice. A to chceme, nielen SNS a ich ministerstvo zaoberajúce sa športom, zmeniť, pričom sa koncentruje predovšetkým na financovanie športových aktivít detí a mládeže, teda na financie, ktoré by mali vyvolať lepší záujem trénerov pre prácu s deťmi.

SkryťVypnúť reklamu

Prípad „krúžkovné“ je zo stola.

Nie tak dávno predložil na stôl svoj návrh o „krúžkovnom“ Igor Matovič. V jednom ohľade predčil terajšie pokusy súčasného predsedu SNS. Finančná podpora mala smerovať k všetkým žiakom – ktorí ju mohli využiť na financovanie svojich voľnočasových aktivít podľa vlastného výberu. Spoločnosť v okamihu predstavenia uvedeného návrh začala breptať, čím návrh zmietla zo stola.

„Krúžkovnému“, rovnako aj posledným predstavám strany SNS, chýba jedno spoločné: systém riadenia, ktorý následne umožní zmysluplnú finančnú podporu rozvoja talentu. Malo by ísť o podporu žiakov nielen v oblasti športu, ale vo všetkých oblastiach záujmových činností detí/mládeže!

SkryťVypnúť reklamu

Ako by mal vyzerať nový riadiaci systém?

V každom prípade by ho mali spoločne riešiť obe ministerstvá (školstva i športu). Mali by sme si uvedomiť, že vo vývoji talentu existujú určité etapy, pričom ich nie je rozumné riešiť všetky naraz, ale vybrať si najdôležitejšiu etapu vývoja. A tá je u detí v posledných ročníkoch základnej školy. Vieme, že predstava niektorých športových funkcionárov a trénerov je iná. Majú záujem vtiahnuť do konkrétneho športu už deti vo veku štyroch rokov. Predpokladajú, že deti by s technikou zvoleného športu mali začať oveľa skôr...

Ako to beží vo svete?

Pri rozhodovaní ako na to, môžeme siahnuť na skúsenosti s praxou vo Švajčiarsku, kde v rámci reformy základného školstva (Lehrplan21.ch) do učebných osnov pre žiakov 7.-9.ročníkov zaradili nový predmet: „Príprava na budúce povolanie“.  Škola pritom spolupracuje s poradenskými centrami pre povolanie (Berufs-und Laufbahnbaeratung). Know-how týchto centier je pozoruhodný – ich história siaha totiž do prvých rokov minulého storočia. Centrá si zriadili kantóny, nakoľko zo strany podnikateľov práve oni boli zodpovedné za prípravu dostatočného počtu odborného dorastu.  Pritom podnikatelia realizujú svoj vlastný, od politiky uvedených centier, dorastový marketing.

Kopírovať švajčiarsky systém pracovného poradenstva by bolo pre Slovensko veľmi drahý špás. Ich existencia je však potvrdením, že dlhodobá systematická a zmysluplná práca s deťmi sa opláca. Podobné vzory by sme našli aj v iných vyspelých krajinách, ale žiadna z nich nie je tak ďaleko, ako Švajčiarsko. Rovnako ich systém duálneho vzdelávania je jeden z najpokrokovejších na svete. Dala sa ním dokonca inšpirovať aj pani Bidenová, manželka prezidenta USA, tiež pedagogička.

Aké riešenie si zvolí Slovensko?

Žijeme už v druhej dekáde 21.storočia a pre nové riešenia sa nám ponúkajú aj IT technológie. Tie, pre efektívne fungovanie, vyžadujú značný stupeň centralizácie, ktorý by sme mali rešpektovať. Tým spoločnosť získa rýchle a presné informácie, zároveň aj priestor pre priamu finančnú podporu talentov, aj športových.

Po oboznámení so švajčiarskou reformou základného školstva som oživila myšlienku spolupráce profesionálov z praxe s deťmi a mládežou z projektu TravelAdventure.sk, ktorý vznikol na konci prvej dekády tohto storočia. Cieľom projektu bolo prostredníctvom vzdelávacieho, motivačného a spriateľovacieho/sociálneho portálu podnietiť deti k hre na „mladého cestovateľa“. Inšpirujúcim prvkom bol známy cestovateľ, spisovateľ, horolezec RNDr. František Kele, PhD., ktorý bol vynikajúcim pedagógom, ba pracoval aj na SAV v odbore „špeciálna pedagogika“ a do sveta viedol 4 školské výpravy. Žiaľ, financovanie projektu OZ Fórum cestovateľov bolo v januári 2010 ministerstvom školstva odmietnuté... Fero Kele, nešťastne padol vo Vysokých Tatrách a smrteľne sa zranil, takže sme sa od neho nedočkali moderne spracovaného vzdelávacieho projektu, ktorý mohol pripraviť do života nejedno dieťa s možnosťou uplatnenia sa nielen v cestovnom ruchu, ale aj v obchode, diplomacii ai.. O nešťastí som sa dozvedela vo Švajčiarsku a smutná z toho, ako vie Slovensko premárniť svoje šance, som napísala blog „Fero Kele - pre budúce generácie“.

Myšlienka uvedeného „pilotného“ vzdelávacieho projektu „TravelAdventure“ sa po cieľavedomej úprave stala príležitosťou pre novú online učebnú pomôcku, pokiaľ by sa naša spoločnosť rozhodla legislatívnou úpravou zaviesť do učebných osnov nový predmet: Príprava na budúce povolanie. Tým by sa dostal priestor aj pre online riešenie „tréningových programov pre rôzne druhy športov (hokej, futbal, loptové hry ai.), rovnako aj pre hospodársku, kultúrnu, zdravotnícku ai.  Výhodou je aj fakt, že portál sa pre žiakov môže stať aj vhodným sociálnym portálom...

Dôležitý je „riadiaci systém“ prebiehajúci medzi príslušnými ministerstvami (napr. školstva a športu), samotnou školou, samosprávou ako aj sférou zamestnávateľov (v prípade športu športových zväzov i klubov), čím sa vytvorí prostredie efektívne pre vývoj všetkých žiackych aktivít smerujúcich k možnému budúcemu povolaniu (teda aj pre výkonnostný šport, napr. uvoľňovanie športujúcich žiakov základných škôl na tréningové sústredenia či súťaže ai.)

Nový riadiaci systém som nazvala „MOST MEDZI ŠKOLOU A PRAXOU“, pričom plne nahrádza dnes už ťažkopádny a finančne veľmi náročný švajčiarsky poradenský systém pre výber povolania. Jeho obsah predstavím v druhom pokračovaní tohto blogu.

Realizáciou uvedenej projektovej idei sa založí systém „počiatočného odborného vzdelávania“  (Prevocational Learning and Training, ktorý pozná aj EÚ – zatiaľ využívaný len pre odborné vzdelávanie postihnutých detí), čím by sa zaháji proces „celoživotného odborného vzdelávania“, čo z posunie Slovensko zaručene vpred. Nielen v športovej oblasti.

 

Poznámka: Blogerka má skúsenosti aj v oblasti športu -  v minulosti pracovala 9 rokov v jednom z účelových zariadeniach slovenskej telovýchovy (1979-1988), teda v období, kedy SÚV ČSZTV ešte podnikal za účelom správy svojich športových zariadení a vybraných hotelov, ale aj cestovnej kancelárie, ktorá okrem iného produkovala pre telovýchovu zaujímavý objem ziskov. Zaujímala sa aj o novodobé financovanie rozvoja športu na úrovni samospráv (na prípade mesta Poprad), konzultovala problematiku športovania talentovaných detí s pedagógmi. Pri projekte „TravelAdventure.sk“ skúšobne s vybranými školami im zasielala vzdelávacie materiály, ktoré boli pozitívne prijímané, nakoľko pomáhali pedagógom pri zostavovaní vlastnej časti hodín. Cez program „Mládež v akcii“ komunikovala aj s EÚ. Ideu aplikovala na šport už v roku 2017 a oboznámila ju SZLH, SFZ, SOV, pričom v konzultáciách najďalej došla so SZĽH, ktorý pochopil výhody systému, rozhovory však skončili pri otázke financovania. Vycibrený cit pre faktografiu ju viedol v zahraničí (Švajčiarsko – reforma základného školstva, Nemecko, Kanada – tam ukončené odborné štúdium v oblasti odevníctva  „Fashion Design“) ju viedol k získavaniu informácií o tom, prečo sú tieto krajiny hospodársky na vyššej úrovni ako my v SR, vrátane faktu, že nové idei a inovácie nájdu za našimi hranicami lepšiu pôdu, čo zaručuje rýchlejší hospodársky rast, teda tvorby HDP, od ktorého závisí aj schopnosť štátu financovať svoje vlastné projekty v oblasti školstva...

Rudolfa Vallová

Rudolfa Vallová

Bloger 
  • Počet článkov:  203
  •  | 
  • Páči sa:  314x

Dlhoročná odborníčka v oblasti cestovného ruchu otvára diskusiu o "Cestovnom ruchu v 21.storočí" a vyzýva k založeniu iniciatívy - clustra pre podporu kvalifikovaného spracovania Plánu obnovy pre cestovný ruch. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradenácestovanie.smeekonomika.smesúkromnépolitika.sme

Prémioví blogeri

Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,066 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu