Návod na použitie učiteľa (úvaha)

Máme učebnice – máme učiteľov iba preto, že to vymyslel Platón? Na pultoch sa objavila príručka pre rodičov, návod na použitie bábätka (ústa sú popísané ako reproduktor atď.), tak mi napadlo...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Úvod: prvým predpokladom, aby niekto mohol učiť, je to, že niečo vie, a síce vie to, čo má učiť. Aj rodičia učia svoje deti, niekedy o tom ani netušia! Ako dlho by trvalo, keby sme sa učili iba podľa toho, čo vidíme? Rozhodne dlhšie, než sa učíme, keď porovnávame to, čo vidíme, s tým, čo vidí ten, kto nás učí komentovaním toho, čo robí. Aký má význam komentovať to, čo nerobíme? (rečnícka) Učiteľ Konfucius to bral z iného konca: od jedného sa učil, ako sa to má, od druhého, ako sa to nemá.

Aký je rozdiel medzi laikom a odborníkom? Odborník sa pozerá na to isté, na čo sa díva aj laik, avšak odborník hľadí dlhšie. Koľko času by potrebovali laici na to, aby videli to, čo vidí odborník? Podstatne viac, než by strávili v práci, za ktorú, ak Boh dá, by dostali zaplatené, aby zaplatili čas tomu odborníkovi, ktorý si dá zaplatiť aj čas prípravy, aj čas práce, pričom čas práce je kratší než čas prípravy. Ničmenej, ak budeme sledovať predmet záujmu dosť dlho, zbadáme to isté, čo by zbadal odborník na prvý pohľad.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Načo máme učebnice, keď máme odborníkov? Nebola by teória bez praxe. Teória je to, že Grék opíše, čomu hovorí palindrom, Slovák ten popis preloží a podľa toho popisu zostaví svoj cúvač–obojsmerku.

Nie je jedno, koľkým žiakom sa učiteľ venuje naraz alebo medzi koľkých vyhradený čas postupne rozdelí – už nejde iba o to, čo má v hlave učiteľ a čo má v hlave žiak, ale do hry vstupuje aj sociálna dynamika. Sú učitelia, špičky vo svojom odbore, ktorých si nekúpite, oni si žiakov vyberajú.

Zdá sa, že univerzálny návod na použitie učiteľa neexistuje...

Najčastejšie prípady: v systéme (alebo niečom, čo sa označuje za systém) to funguje tak, že je konkrétnej skupine ľudí priradený konkrétny učiteľ – dá sa s tým niečo robiť? Ak vám hrozí, že z vás vedenie školy urobí odstrašujúci príklad ostatným, ktorí by sa chceli vzpierať jeho vôli, žiaľ. Máte šťastie alebo máte smolu: šťastie je, keď sa vám dostane charakterný pedagóg, ktorý sa správa počas roka aj počas skúšky rovnako, prípadne chumaj, ktorý vás počas roka nič nenaučí, ale aby sa vyšvihol pred konkurentmi, že je to taká príležitosť, je k vám na skúške nadmieru milosrdný, doslova úlohu vypracuje miesto vás, lebo je to preňho ľahšie, než doviesť vás k tomu, aby ste to spravili sami, ibažeby ste sa látku naučili sami od seba; nešťastie vyzerá tak, že príslovečný pohoďák sa v skúškovom období zrazu premení na uzlíček nervov špliechajúci nemiestne poznámky, lebo skúška je na rozdiel od vyučovania ohromne veľká vec.

SkryťVypnúť reklamu

Zhodneme sa v tom, že chumaj je vlastne ako učiteľ nepoužiteľný, aj keď v istom ohľade užitočný; pohoďák učí výhradne to, čo mu vyhovuje, zvyšok je na pleciach žiaka a akákoľvek vina je pripísaná žiakovi, ktorý voľky–nevoľky musí vykryť nudné témy vlastnou iniciatívou. Celoplošne platí, že najväčší odborník je vždy psychopat, ale on používa žiakov, nie žiaci jeho (špeciálne o učiteľské povolanie majú záujem narcisti, lebo im dohadzuje publikum, aby sa mohli predvádzať /vidia iba seba/, bez toho, aby museli pohnúť prstom, predvádzali by sa aj zadarmo, pri učiteľskom plate k tomu nemajú ďaleko). Zostáva nám charakterný pedagóg, ktorý neberie do úvahy to, čo nevie, a nemôže žiť dlho, ak v sebe všetko drží, a nemôže vedieť všetko, ak sa riadi heslom psychohygiena naša každodenná. Neslobodno kritizovať akéhokoľvek zástupcu katedry, ktorú údajne rektor považuje za prebytočnú, pokiaľ ste na nej len začali svoju púť. Ak pochybí učiteľ pri opravovaní vašej písomky a dá vám lepšiu známku, nemôžete ho na to upozorniť, lebo ho jednak zhodíte pred spolužiakmi, druhak na vás budú ukazovať prstom, že ste sprostí. Čo je chyba? To, že niekto rýchlejšie hovorí, než myslí, je, či sa vám to páči alebo nie, hodnotový rebríček: niektorí to vítajú, iným to nevyhovuje – keby to bola chyba, musela by sa dať využiť, na zápornom hodnotení by sa musela zhodnúť celá komunita charakterných bez ohľadu na preferencie a musela by sa dať odstrániť. Každý žiak je iný a každý si pýta to svoje – ak sa učiteľ prispôsobí väčšine, tak za kratší koniec povrazu budú ťahať tí múdrejší, lebo múdrejších nikdy nie je väčšina. Učiteľ môže v škole použiť len to, čo v škole je a je prípustné. Učiteľ by bol lepšie použiteľný bez striktnej viazanosti k téme vonku, ale tomu sa hovorí doučovanie, ktoré nie každý finančne zvládne a okrem tejto prekážky by musel žiak čeliť posmeškom, akoby bol sprostý, keď potrebuje doučovanie. Môžete sa skúsiť skamarátiť s učiteľom mimo školy, ale nikto vám v takom prípade nezaručí, že sa s vami bude chcieť rozprávať o školských veciach. Snaha o priateľský prístup učiteľa k žiakovi nestačí v prostredí, kde mienku tvoria a celé dianie majú pod palcom zazobaní maznáčikovia a drogoví díleri.

SkryťVypnúť reklamu

Záver: žiadny učiteľ nemôže byť dobrý, ak neporušuje pravidlá. V starom Grécku by ste si mohli dobrovoľne platiť učiteľa, trebárs aby vás naučil, ako nepadnúť do otroctva, pričom keby ste padli do otroctva a mali by ste kamaráta rečníka (=právnika), mohli ste toho učiteľa pohnať pred súd, že od vás zobral peniaze, ale nedal vám to, za čo ste si zaplatili – váš učiteľ by vám peniaze musel vrátiť a vy by ste sa vykúpili z otroctva (vtedy neboli poisťovne). Dnes decká chodia do školy povinne, nemôžu ísť ani spať, kým si neurobia úlohy, a vždy sa nájde nejaký otrokár, ktorý ich dostane tam, kde ich chce mať, pričom školy sa to nijako netýka, na učiteľov sa kladú celkom iné nároky: musia učiť všetkých to isté tak isto. Budúci otrokári chodia do tej istej školy a sú vlastne jediní, komu tento školský „systém“ vyhovuje, nech im učiteľ prednáša čokoľvek s tým najsamlepším úmyslom, oni si z toho berú len to, ako čo môžu čo najlepšie sfalšovať a komu na akú strunu majú zahrať. Organizácia (školstvo) znamená nie viac kompetencií, ale že nie je možné vyvodiť osobnú zodpovednosť za zlyhanie.

SkryťVypnúť reklamu

Vyhliadky po ukončení štúdia: v relácii Súdna sieň bol predstavený prípad, keď lekára zamestnala nemocnica, ktorá mu nedovolila liečiť pacienta, ktorý vykrvácal iba preto, že nemocnica nemala chladničku na krv, a keby objednanú krv nepoužili, vyliali by ju do záchoda, pričom pacientovi by túto útratu nemohli účtovať.

Poznámočka na okraj: články súkmeňovcov sú často veľmi inšpiratívne, žiaľ, čím horší článok, tým inšpiratívnejší.

Judita Vargová

Judita Vargová

Bloger 
  • Počet článkov:  75
  •  | 
  • Páči sa:  1x

povolanie: hĺbač. v živote sa spolieham na logiku a princípy- platia rovnako pre dobrých aj zlých, pre výnimočných aj pravidelných, napísaných aj strojcov svojho osudu- záruka správnosti. záleží mi opísať vec pravým menom. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu