Ale čo si predstavujem pod pojmom čierna diera na peniaze? Nuž nazval by som to vzletnejšie finančný kolapsar. Považujem zaň inovatívne nápady, ktoré sa nesprávnym rozvojom a uvádzaním do praxe stanú požieračom finančných zdrojov s nekonečným apetítom, aby tak nahradili zdroj očakávaného profitu.

Aby neprišlo k omylu – som fanúšikom dobrých nápadov, inovácií a kreativity. Na malom Slovensku je to unikátna možnosť ako vo svete preraziť, zbaviť sa nálepky bezvýznamnosti a regionálnosti a uplatniť sa vlastnými schopnosťami a dobre realizovanými nápadmi. Máme tu dostatok šikovných ľudí, aj keď je pravdou, že financií u nás nebolo nikdy nazvyš, a to značne limitovalo možnosť uviesť dobré nápady do praxe. Ani trpezlivosť a vytrvalosť nie je až taká typická slovenská vlastnosť. Mnohé nápady tak zostali len v podobe ambicióznych business case. Alebo v Českej republike, Nemecku, Veľkej Británii, Francúzsku, Škandinávii, či v Spojených štátoch oveľa skôr a lepšie odhadli potenciál dobrého nápadu, a odlákali ho ústretovejšou podporou na svoj trh.
Nuž a potom je tu tretia kategória startup projektov, o ktorých sa takmer nehovorí ani nepíše. Na začiatku je naozaj zaujímavý nápad a z nej vznikne projektový zámer. Stretne sa s pochopením, často aj štedrou finančnou podporou, rozbehne sa realizácia, uvedenie prototypu, neskôr produktu a riešenia na trh, pridávajú sa nové vlastnosti a funkcionalita a aj marketing. Chybou je, ak všetko, alebo takmer všetko, robia nesprávni ľudia. Nedôslední, neskúsení, neporiadni, alebo hazardéri. Ľudia, ktorí ešte nepresiahli svoj limit a aj vážne a dôležité rozhodovania, berú ako počítačovú hru, virtuálnu stávku na internete, alebo ďalšiu spackanú epizódu v seriáli svojho pracovného života. Aj ten najlepší nápad skončí nakoniec ako súpis škôd, zoznam omylov a spôsobených katastrof.

Ako zabrániť, aby sa startup projekt nestal čiernou dierou na peniaze? Myslím, že neexistuje univerzálna metóda, no pokúsil som sa definovať pravidlá, ktorých je prospešné sa držať:
Ak máte nápad, projektový zámer aj jednoduchý business case, pri rozbehu nerátajte s vysokými finančnými a realizačnými zdrojmi,
Odhadnite trhový potenciál, konkurenciu, ale aj riziká rozvojového projektu,
Naplánujte míľniky realizácie,
Pri realizácii poctivo vyhodnocujte projektové míľniky, porovnajte plánované a dosiahnuté výsledky, dopracujte dodatočné analýzy a zámery,
Už pri prvých verziách produkt uveďte (aspoň v limitovanom rozsahu) na trh, nájdite prvých používateľov,
Na základe názorov prvých používateľov vyhodnoťte, prípadne modifikujte plány a investície do projektu,
Podrobne sledujte reakcie trhu a skúsenosti používateľov, podľa nich rozpracujte svoje projektové zámery a plány.
Dodatočná rada: postup opakujte od bodu (1)
Jednoducho ak sa podarí previesť startup, firmu, reformu, alebo akýkoľvek projekt úskaliami týchto búrlivých cyklov medzi vývojom a uvedením na trh k zákazníkom tak, že vám prinesie prvý zisk, pravdepodobne ste na dobrej ceste ako ho urobiť úspešným.
A získať financie, partnerov a investorov na jeho ďalší rozvoj, expanziu a ďalší rast. Nie nadarmo aj v biznise tých úspešných označujú za žiarivé hviezdy, a nie za čierne diery.