Za dvadsať rokov dátové, internetové a hlasové komunikácie poskočili vo vývoji ako za sto predchádzajúcich rokov, ak nie viac.
Pred viac ako dvadsiatimi rokmi mobilný telefón vyžadoval najmä nepredstaviteľnú sumu a svaly, aby ho človek odniesol. Prenos dát si mohli dovoliť zaplatiť takisto len tí najbohatší – banky, veľké firmy a korporácie. A dnes? Na ulici nestretnete človeka, čo by nevytiahol z vrecka aspoň jeden smartfón s pripojením na internet a tínedžeri dátujú ostošesť cez celé množstvo aplikácií a nástrojov.
Nebudem riešiť otázku, či sme v zajatí infokomunikačných nástrojov, alebo nám najmä vynikajúco slúžia. GSM štandard a neskoršie technológie postupne otvorili brány komunikácie doširoka a 4G LTE siete dnes a plánované 4,5G a 5G technológie ponúkajú priam netušené možnosti, aplikácie a rýchlosti. A to je určite dobre. Najmä, ak sa ceny vyvíjajú v prospech spotrebiteľov, zákazníkov.
No tu si dovolím trochu nostalgie. Lebo tých posledných dvadsať rokov ultrarýchleho rozvoja predstavuje aj môj profesionálny život, prácu a rozvojové infokomunikačné projekty. Dobu, kedy na začiatku bol len jeden operátor. S ťažkopádnou technológiou, ale presvedčený, že všetko vie najlepšie, a nič sa mu nemôže stať. Našťastie existuje konkurencia. NMT sieť prevalcovali GSM siete. Prišiel ďalší konkurent, viac otvorený ľuďom, inovatívny, ústretový a navyše rozvinul aj podporu sociálne zodpovedných a charitatívnych projektov. Nečudo, že si získal sympatie ľudí aj zákazníkov. No služby sa ďalej rozvíjali, 2G vystriedalo 3G, viac minút, väčšie objemy dát, vyššie rýchlosti, najnezmyselnejšie poplatky sa z časti stratili z cenníkov a podmienok napísaných nečitateľne malými písmenami. Ten prvý sa začal správať korektnejšie a ten druhý dávno zabudol, že chcel byť priateľský a ústretový. Počítanie miliónov človeka aj firmu zmení…
Ako to už býva, kde sa dvaja bijú, príde tretí… Dožadoval sa férovej príležitosti, dôvery zákazníkov, ponúkal jednoduchšie a výhodnejšie služby. Na to spotrebiteľ vždy počuje, po počiatočnej opatrnosti, otestovaní, vyskúšaní ponuky vyjadrí svoju dôveru aj podpisom zmluvy. Je to predsa nepochybne prospešné, ak si zákazník môže vybrať. A najmä ak neplatí zbytočne za službu, ktorú nepotrebuje, alebo ju môže dostať lacnejšie. Ale ako sa hovorí – pýcha predchádza pád. Rýchlo aj ten tretí zabudol, že žiadal, aby dostal šancu, nech majú zákazníci možnosť vybrať si z čo najširšej ponuky. Dnes hlasito, ako to je len možné, spolu s druhým kričia, že číslo tri je najvyšší možný počet, do akého zákazník bez ujmy dokáže narátať…
Nie, priatelia. V minulom storočí, keď sa začala tá dynamická dvadsaťročnica, bolo škandálom čo len naznačiť, že by niekto išiel do trojky. Dnes si ale ľudia vedia predstaviť aj viac. A za trojkou nasleduje Štvorka.
