Žiadne minúty, už iba dáta. Neverím, že na Slovensku o tomto trende telekomunikační operátori nevedia. Úspešne a rýchlym tempom sa presadzuje na všetkých okolitých trhoch. A každá osobná skúsenosť je lepšia ako dlhé prezentácie. Na jar som bol v Južnej Kórei a zavolať na Slovensko bolo treba hneď po prílete. Zabudol som si pozrieť, koľko stojí minúta roamingového hovoru. Mobil je síce firemný, ale nie je mi jedno, aký účet príde. Rodičia mi vštepovali nutnosť hospodáriť – v práci, doma aj v rodine. Keďže hotel poskytoval bezplatné wi-fi, volal som cez pol sveta cez aplikáciu FaceTime. Videotelefonické spojenie fungovalo perfektne a tak som syna nielen počul, ale aj videl, a cez obrazovku smartfónu som mu „priblížil“ aj 11-miliónový večerný Soul. A hovor ma – rovnako ako aj neskôr ďalšie - nestál nič.
Viem, možno si poviete – proprietárna aplikácia s viacerými obmedzeniami. Ale masové využívanie videohovorov cez aplikáciu Skype je už viac ako dekádu neodškriepiteľnou dennou realitou. Pre mnohé rodiny aj na Slovensku je efektívnym a cenným spojením s blízkymi v zahraničí. A „drahé minúty cez štandardné volania“ by si nemohli dovoliť. Navyše sa na trhu objavujú nové dostupné technológie a aplikácie pre bezplatné internet a dátové videohovory nielen pre desktopy, ale aj pre smartfóny a tablety. Len pre ilustráciu spomeniem aspoň tie pre platformu Android - Fring, ooVoo, Tango Messenger, či Hangouts.
Samotný princíp videotelefónie je známy už od druhej polovice 19. storočia. Prvé – síce silne proprietárne a nákladovo náročné systémy pre videokonferencie - boli dostupné už po roku 1980. Až vývoj výkonných kodekov a dostupnosť širokopásmových sietí koncom 20. storočia posunuli videokonferenčné služby do polohy praktickej biznis technológie a riadneho využívania. Nie, nechcem tu popisovať videokonferenčné a telepresence technológie, riešenia a ich históriu. Vo fixných sieťach a v biznis prostredí sa dávnejšie plne presadili. Zaujíma ma skôr otázka, ako sa presadzujú v mobilných sieťach a ako sú, či budú, dostupné aj bežným ľuďom na Slovensku ?!
Pozerám opäť vianočné ponuky operátorov na slovenskom trhu v druhej dekáde tretieho tisícročia. Všetky majú popis podmienok na niekoľko strán, takže nakoniec – ak naozaj voláte – nikdy s istotou neviete, aký bude váš účet, alebo kedy vyčerpáte svoj kredit.
Na Slovensku jednoducho stále vládnu minúty. Ale verím, že to tak nebude navždy. Vývoj sa jednoducho zastaviť nedá, aj keď prinesie obrovský prepad tržieb za minúty, SMS-ky a rôzne zmluvné kľučky a chytáky na zákazníkov. Lebo trend je práve opačný – smerom k jednoduchým službám s predikovateľnými nákladmi a využívaním širokopásmových dátových technológií.
Zákazníci tešte sa, bude to bolieť – no nie vás, ale operátorov!