Odstúpenie od zmluvy pri nákupe cez internet - Je to možné?

Nákup z pohodlia domova je rýchly, no čo ak tovar nesplní vaše očakávania? Máte právo na vrátenie – no pozor, nie vždy.

Odstúpenie od zmluvy pri nákupe cez internet - Je to možné?
Ako a kedy možno odstúpiť od zmluvy pri nákupe cez internet?
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Kedy môžete odstúpiť od zmluvy?

Ak ste si kúpili tovar cez e-shop ako spotrebiteľ (nie firma), máte zákonné právo odstúpiť od zmluvy do 14 dní odo dňa doručenia tovaru – bez udania dôvodu.

Hoci Zákon o ochrane spotrebiteľa explicitne neuvádza, že odstúpenie musí byť písomné, z praktických dôvodov a za účelom posilnenia dôkaznej situácie v prípadnom spore vo všeobecnosti odporúčam, aby odstúpenie bolo vykonané písomne – či už listinne alebo e-mailom.

POZOR: Nový Zákon o ochrane spotrebiteľa uvádza pomerne široko rozsah tovarov a služieb, pri ktorých nemožno od zmluvy odstúpiť. Preto pri každom uzatváraní zmluvy odporúčam preveriť si, či nakupovaný tovar (služba) netvorí množinu zákonom upravených tovarov (služieb), od ktorých nemožno odstúpiť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kedy vám obchodník môže odmietnuť vrátenie?

Existujú výnimky, kedy spotrebiteľ nemá právo na odstúpenie od zmluvy uzatvorenej cez internet. Ide napríklad o:

  • tovar vyrobený na mieru (napr. gravírovaný darček),

  • tovar, ktorý podlieha skaze (napr. potraviny, spracované jedlo),

  • hygienicky zabalený tovar, ktorého obal ste otvorili (napr. kozmetika, či slúchadla do uší, spodné prádlo),

  • digitálny obsah, ktorý ste začali sťahovať so súhlasom pred uplynutím 14 dní (e-knihy, audiovizuálne súbory, zvukové záznamy, softvér).

Ďalším dôvodom odmietnutia odstúpenia je nedodržanie lehoty 14 dní. Je nutné dať pozor na moment začatia plynutia predmetnej lehoty. Pri zmluve, ktorej predmetom je dodanie tovaru, lehota začína plynúť momentom prevzatia tovaru spotrebiteľom. Pri zmluvách, ktorých predmetom je dodanie služby, lehota začína plynúť momentom uzatvorenia zmluvy o poskytnutí služby.

Lehota sa považuje za zachovanú, ak v posledný deň lehoty spotrebiteľ odošle oznámenie o odstúpení obchodníkovi (či už poštou alebo e-mailom).

SkryťVypnúť reklamu

Odstúpenie pri dodaní digitálneho obsahu

Nový Zákon o ochrane spotrebiteľa zavádza špecifiká pri odstúpení od zmluvy v prípade, ak jej predmetom je dodanie digitálneho obsahu. Digitálnym obsahom sú údaje, ktoré sa vytvárajú a dodávajú v digitálnej forme (filmy, e-knihy, hudba).

Podľa zákona platí, že ak ide o dodanie digitálneho obsahu, dodávaného inak ako na hmotnom nosiči, napr. na CD (teda spravidla online), pričom (i) dodanie digitálneho obsahu začalo a (ii) spotrebiteľ udelil výslovný súhlas so začatím dodania digitálneho obsahu pred uplynutím lehoty na odstúpenie od zmluvy a vyhlásil, že bol riadne poučený, že vyjadrením súhlasu stráca právo na odstúpenie od zmluvy, a (iii) obchodník poskytol spotrebiteľovi potvrdenie o tomto súhlase, spotrebiteľ nie je oprávnený od zmluvy odstúpiť.

SkryťVypnúť reklamu

Čo to znamená – Pod vplyvom digitalizácie trhu Občiansky zákonník obsahuje aj vymedzenie tzv. digitálneho obsahu. Vzhľadom na povahu digitálneho obsahu, keďže ide o počítačové súbory, ktoré sa dajú kopírovať a teda i ich prípadným vrátením by tento súbor mohol ostať naďalej v dispozícii spotrebiteľa (čo by predovšetkým bolo proti podstate obchodu), Zákon o ochrane spotrebiteľa poskytuje obchodníkovi možnosť vylúčiť právo na odstúpenie spotrebiteľa od takejto zmluvy.

Na to, aby spotrebiteľ “stratil” právo na odstúpenie od takejto zmluvy, je potrebné aby boli splnené vyššie uvedené podmienky, a teda aby ho obchodník oboznámil, že dodanie digitálneho obsahu, požiadal o súhlas spotrebiteľa s jeho dodaním pred inak 14-dňovou lehotou na odstúpenie od zmluvy (teda hneď), aby poučil spotrebiteľa, že týmto súhlasom stráca právo na odstúpenie a získal od spotrebiteľa vyhlásenie, že bol o týchto skutočnostiach riadne poučený.

SkryťVypnúť reklamu

V praxi sú tieto podmienky upravené priamo v obchodných podmienkach príslušného obchodníka, pričom svoj súhlas spotrebiteľ vyjadruje spravidla pri nákup, zaškrtnutím známeho “Súhlasím s obchodnými podmienkami” či “Vyhlasujem, že som sa oboznámil s obchodnými podmienkami” s odkazom na tieto obchodné podmienky.

Hoci z praxe je známe, že väčšinou spotrebitelia tieto vyhlásenia činia bez prečítania obchodných podmienok, spravidla ich neznalosť bude na ťarchu spotrebiteľa.

Ako správne odstúpiť od zmluvy?

  1. Napíšte oznámenie o odstúpení (môže to byť aj e-mail).

  2. Uveďte číslo objednávky, dátum doručenia a svoje údaje.

  3. Tovar odošlite späť najneskôr do 14 dní od odstúpenia.

Neviete, ako vyplniť odstúpenie alebo čo presne napísať? Kontaktujte advokáta, ktorý Vám pomôže pripraviť bezchybný návrh a zabezpečiť komunikáciu s obchodníkom za Vás.

Keď obchodník neodpovedá alebo vám peniaze nevráti

Bohužiaľ, nie každý obchodník rešpektuje zákon. Niektorí:

  • Vás ignorujú,

  • tvrdia, že tovar bol poškodený,

  • alebo že odstúpenie nebolo včasné.

V takom prípade máte právo domáhať sa svojich nárokov právnou cestou.

Zaujal Vás článok? Pre viac právnych tipov čítajte ďalej TU.

Peter Vernarec

Peter Vernarec

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Som Peter Vernarec, samostatný advokát, s cieľom poskytovať zrozumiteľné a funkčné právne riešenia pre ľudí aj firmy a vo všeobecnosti zvyšovať právne povedomie verejnosti. Verím, že právo nemá byť výsadou bohatých, ale nástrojom pre rozumných a opatrných, preto vždy hľadám rovnováhu medzi odbornosťou, efektivitou a dostupnosťou. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,104 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

108 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

259 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu