Prvá
V SAE (UAE), v Spojených arabských emirátoch žije iba 11% pôvodných Arabov. Zostatok sú ľudia z Pakistanu, Filipín, Egypta, Nepálu, Indie, Bangladéša a z ďalších krajín, tam pracujúcich a tvoriacich blahobyt pre tých vyvolených. Žijú skromne na ubytovniach po piatich, šiestich na izbe, domov chodia zriedka (raz za rok alebo aj menej) a zo svojich zárobkov podporujú doma celé rodiny. V sezóne pracujú v tej horúčave bez prestávky 12 hodín i viac. Akože o odboroch a o inom pracovnom, či sociálnom zabezpečení neslýchať. Pritom sú spokojní a vďační za možnosť pracovať, pravdepodobne na ich miesta čakajú zástupy mnohých ďalších. O cestovnom pase a možnosti spoznávať iný svet väčšinou z finančných dôvodov záujem nemajú alebo len o takom niečom snívajú. Ich príjmy sú po prepočte porovnateľné s našimi priemernými zárobkami. Opýtal som sa inteligentného taxikára, čo si myslí o ich kráľovskom zriadení bez volieb a parlamentu? Odpoveď ma veru, po skúsenostiach s našou tridsaťročnou demokraciou a demokraciou vôbec, ani veľmi neprekvapila. Jeden vládca, prísne rozdelené vlastníctvo a vládnuce funkcie rodiny, čistá monarchia znamenajú: žiadna korupcia! Čo Vy na to?
Druhá
V centre mesta na hlavnej triede Šejka Zajeda je sedem pruhov tam i sedem späť. Vodiči tam môžu ísť rýchlosťou max. 120 km/h, vôbec nie sú nervózni, jazdia rýchlo a na blízky doraz. Za celý čas nášho pobytu sme videli iba jednu haváriu. Všetky auta musia byť čisté, inak mastná pokuta. Za priestupky – mastná pokuta. Všade kamery, policajta vidíš zriedka. Prím v autoparku evidentne hrajú Japonci, najmä Toyota a jej Lexus. Pomenej Mercedes a VW. Forda nevidíš, islamské krajiny sa s Američanmi veľmi nemilujú. Liter benzínu za normálnych časov je asi 70 našich centov, teraz okolo eura, lebo je kríza. Výrazne prevládajú hybridy, plne elektrických je ešte pomenej. Smerom von z mesta sme videli iba jednu ťažobnú ropnú vežu, veľa ich je v púšti aj na mori, ako nám bolo povedané. Infraštruktúru stále raketovým tempom rozširujú a vylepšujú. Pri ohromnej prevádzke a v tom teple, asfaltový (?) povrch je stále všade neuveriteľne rovný a stabilný. Nechápal som. Kilometer jazdy taxíkom vychádza tak plus mínus kosínus okolo jedného dirhamu, teda asi ¼ eura. Inak funguje metro a aj električka, vozeň vyzerá ako náš vláčik na jednokoľajke v modernom vyhotovení. To využívajú vraj veľmi sporovliví Južní Kórejci. Mestský autobus som videl premávať iba na verejnej pláži. Kamióny a nákladiaky (asi nad 3,5 tony) majú svoju osve diaľnicu. No a to preslávené Ferrari, menej Lamborghini, vidíš iba v spojení s bohatým Arabom v klasickom bielom oblečení. Ten náš sa išiel pozabávať do hotela s peknučkou Portugalkou, ako som vyšpízoval.
dedo Pejo