Bratislavské hudobné slávnosti pokračujú

Bratislavské hudobné slávnosti sú v plnom prúde. Pokračujem v hodnotení vybraných koncertov a sprostredkovaní zážitku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Esa-Pekka Salonen a Philharmonia Orchestra London na BHS.
Esa-Pekka Salonen a Philharmonia Orchestra London na BHS. (zdroj: Foto: Ján Lukáš)

Vysoko oceňujem výkon Philharmonia Orchestra London, ktorý 4.10. uviedol obsahovo a kompozične zaujímavú 9. symfóniu rakúskeho skladateľa Gustava Mahlera. Je to vysoko kvalitné teleso, ktoré prišlo so svojím šéfdirigentom, Fínom Esa-Pekka Salonenom,  jedným z najvýznamnejších dirigentov nášho storočia. Jeho Mahler bol vynikajúci. 9. symfónia je pozoruhodným dielom zrelého majstra, previazaného okrem New Yorku hlavne so strednou Európou - na Morave sa narodil, vo Viedni dlho pôsobil. Je to rozlúčka so životom, plná reminiscencií na stredoeurópske melódie a multikultúrny a multináboženský priestor - jemu vlastnú židovskú kultúru, nápevy moravské z rodnej zeme, aj viedenskú zmes ľudovej a meštiackej kultúry a cítiť tam aj americký vplyv. Symfónia č. 9 Je sumárom toho najkrajšieho, čo vytvoril. Salonen predostrel dielo v širokom diapazóne dynamickej škály, fascinovali jej nápadité živé zvuky, groteska druhej časti a aj radosť, ktorá sálala z vyvrcholenia diela v durovom móde. Interpretáciou nádherného záverečného adagia, kde je citovaný chorál z autorovho cyklu Pieseň o zemi, doslova zhyptnotizoval publikum. Esa Pekka-Salonnen sa s orchestrom prispôsobil akustike sály a predostrel jemne a nástojčivo vytvarovanú hudbu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Esa-Pekka Salonen
Esa-Pekka Salonen (zdroj: foto: Ján Lukáš)

Zaujalo ma aj hosťovanie Mníchovskej filharmónieMníchovským filharmonickým zborom a dirigentom Thomasom Hengelbrockom, ktorého sme už na BHS zažili a ja mám s ním skúsenosť z otvorenia slávnej Elbphilharmonie v Hamburgu. Vynikajúci dirigent si zvolil program zostavený zo Symfónie č. 44 C dur, KV 551 Jupiterskej Wolfganga Amadea Mozarta2. symfónie B dur, op. 52, Chválospev Felixa Mendelssohna-Batholdyho. Vrcholná symfónia Mozarta znela bohato, sýto, búrlivo, romantickejšie a živšie ako zvyčajne, možno menej plasticky. Dirigentovi sa podarilo vtiahnuť do hudby publikum, ktoré interpretáciu prijalo. Sólistami boli Andrew Staples, Christina Landshammers Agnes Kovacs. Veľmi vyrovnané, krásne hlasy. Hengelbrock predviedol dielo vrúcne výrazovo, podčiarkol duchovnú hĺbku citovaných evanjelických chorálov. Po prvýkrát som zažila kontrabasy umiestnené zľava. Dirigent patrí k tým, ktorí nepoužívajú dirigentskú paličku.

SkryťVypnúť reklamu

Veľkým zážitkom bol koncert Slovenskej filharmónie a Slovenského filharmonického zboru s dirigentom Jurajom Valčuhom, ktorý si zvolil slovanský repertoár - Stabat mater, op. 58 Antonína Dvořáka. V súčasnosti je Juraj Valčuha hudobným riaditeľom Teatro di San Carlo v Neapoli, čo je po milánskej La Scale najdôležitejšia operná scéna Talianska. A je aj 1. hosťujúcim dirigentom Konzerthausorchestra v Berlíne. Buduje si široký repertoár, je vyhľadávaným a umelecky spoľahlivým dirigentom. Znova ma presvedčila hĺbka jeho predvedenia. Vytvoril jedinečnú verziu známeho diela. Text Stabat mater je báseň františkánskeho mnícha Jacoponeho da Todi z 13. storočia, predstavuje utrpenie matky Božej, ktoré v hudbe citlivo znázornil osudom skúpšaný majster Dvořák, jeho žiaľ a viera sálajú z celého diela. 

SkryťVypnúť reklamu

Valčuha dal priestor slovu, frázam, výrazu a dosiahol ticho a v ňom vibrovanie zboru v pianissime, S takýmto špičkovým telesom sa robí veľmi dobre. Oporou mu bol perfektne pripravený zbor pos vedením Jozefa Chabroňa. Príkladom toho bola časť Eia mater pre zbor a cappella. Valčuha však dielo patrične vygradoval v dramatických pasážach a zachvátil zvukom Dvořáka celú sálu. 

Po koncerte Slovenskej filharmónie, Slovenského filharmonického zboru s dirigentom Jurajom Valčuhom
Po koncerte Slovenskej filharmónie, Slovenského filharmonického zboru s dirigentom Jurajom Valčuhom  (zdroj: Foto: Ján Lukáš)

Páčila sa mi táto minimalistická verzia diela. Štvorica sólistov bola korektná, zaujala ma najmä litovská sopranistka Vida Miknevičiuté, ďalej spievali mezzosopranistka Gerhild Romberger a jej krajan, tenorista Maximilián Schmitt, basové sólo zverila dramaturgia Petrovi Mikulášovi. Jeho prejav bol vrúcny, hlas prispôsobil Valčuhovej koncepcii, ubral hlasu na farbe a celkovo to vyznelo úhľadne.

SkryťVypnúť reklamu

Keď vyšiel slovenský dirigent Juraj Valčuha na pódium samotný, publikum bolo nadšené a búrlivým potleskom a ováciami v stoji mu vyjadrovalo vďaku.

Juraj Valčuha
Juraj Valčuha (zdroj: Foto: Ján Lukáš)
Viera Polakovičová

Viera Polakovičová

Bloger 
  • Počet článkov:  116
  •  | 
  • Páči sa:  306x

Som muzikologička, kritička a diplomatka. 25 rokov som pôsobila na rôznych postoch v kultúrnej diplomacii a predtým na manažérskych postoch v oblasti hudby. Budem sa venovať reflexii umeleckého a kultúrneho diania, aj vývoju kultúrnej politiky a stavu kultúrnej dimenzie diplomacie, a to všetko v kontexte s dianím v zahraničí. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

36 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

108 článkov
INESS

INESS

110 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu