Bravó „Trójania“! Slovenský filharmonický zbor vo Viedenskej štátnej opere

Slovenský filharmonický zbor spoluúčinkoval v produkcii „Les Troyens“ (Trójania) Viedenskej štátnej opery.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)
Obrázok blogu
(zdroj: Viedenská štátna opera, 2018, foto: Michael Pöhn)

Už tradične je Slovenský filharmonický zbor hosťom prestížnych operných domov, a to hlavne neďalekej Viedenskej štátnej opery. Z minulosti utkveli predovšetkým produkcie veľkých ruských opier „Boris Godunov“, či „Chovanščina“ s dirigentom, maestrom Claudiom Abbadom. Najnovšie to bola opera „Les Troyens“ Hectora Berlioza. Odznelo 6 predstavení (premiéra bola 14.10., aktuálna reflexia je z derniéry 4. 11.).

Riaditeľ Viedenskej štátnej opery, Francúz Dominique Meyer je svojou dramaturgickou voľbou v súlade s trendom aj ďalších operných domov sveta. Pochopiteľná a priam želateľná voľba, hoci vzhľadom na obrovský aparát hudobníkov a tanečníkov náročná úloha. Stojí však za to. Veď v dejiných hudby sú Berliozovi „Les Troyens“ podobným umeleckým činom ako boli kľúčové diela Richarda Wagnera.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu
(zdroj: Viedenská štátna opera, 2018, foto: Michael Pöhn)

Veľká opera je na programe dňa – Nemecká opera Berlín uviedla diela Giacoma Meyerbeera „Vasco da Gama“ a „Les Huguenots“ (Hugenoti) a pred 5 rokmi aj „Les Troyens“, Parížska opera uvedie toto dielo vo februári budúceho roka. Berliozovo dielo patrí do radu veľkých francúzskych opier – Grand opéra - a théâtre lyrique. Keďže však má veľká opera plasticky stvárňovať psychológiu postáv a Berlioz zvolil skôr sled árií, tzv. čísiel, zaraďuje sa aj do kategórie lyrického divadla. Berlioz písal operu v polovici 19. storočia, ktoré je v opernom žánri nesmierne inovatívne – na jednej strane nemecký Richard Wagner so svojím Gesamtkunstwerkom – komplexným dielom v rovnováhe všetkých umeleckých zložiek a na strane druhej francúzska, tzv. Grand opéra s veľkými plátnami a typickou francúzskou noblesou, lyrizmom, baletnými vložkami a veľkou výpravou. Wagner sa narodil o desať rokov neskôr ako Berlioz, ale približne v polovici storočia sa stretli a navzájom poznali aj svoju hudbu. Hector Berlioz svojou tvorbou nadväzuje na Ludwiga van Beethovena, jeho „Fantastická symfónia“ je považovaná za 10. symfóniu viedenského majstra a hlavne na Christopha Willibalda Glucka. V hudobnej histórii sa preslávil aj knihou o inštrumentácii. Uvedenia svojho diela „Les Troyens“ sa dočkal iba čiastočne: 3. - 5. dejstvo uviedlo bývalé parížske operné divadlo Théâtre lyrique v r. 1863, 1. a 2. dejstvo malo premiéru v r. 1890 v Hoftheater v Karlsruhe, teda 21 rokov po autorovej smrti, kompletné uvedenie opery sa konalo až 3. mája 1969, a to v Škótskej opere v Glasgove. Aktuálne 21. storočie prispieva teda k renesancii hudby všetkých storočí, starej hudby, renesančnej a aj veľkej romantickej opery. Pozvanie naštudovať operu dostal škótsky režisér Sir David McVicar, ktorý je autorom režijnej koncepcie pre koprodukciu tohto diela medzi Kráľovskou operou v Londýne, milánskou La Scalou a operou v San Franciscu, práve na ňu nadviazal vo Viedni. Viedenská štátna opera už dielo uviedla, a to s veľkým úspechom pred 42 rokmi, v roku 1976.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu
(zdroj: Viedenská štátna opera, 2018, foto: Michael Pöhn)

Produkcia je svieža, výpravná, bohatá a zaujímavá. Nechýba obrovský Trójsky kóň, hýri farbami, evokujúcimi kov antiky a bojov, more, čaro paláca kráľovnej Dido v Kartágu. Je to pekné výtvarné dielo (scéna Es Devlin, kostýmy Moritz Junge). Réžia je zrozumiteľná, klasická, dielo neprerába v zmyle moderného režijného divadla, naopak, rozpráva známy antický príbeh o kráľovnej Kartága Dido a trójskom hrdinovi Aeneasovi, dobytí Tróje a vybudovaní novej Tróje – Ríma. Libreto si Berlioz napísal sám, použil dielo „Aeneis“ Publia Vergilia Mara, ku ktorému mal od detstva zásluhou prísneho otca blízko a vedel ho naspamäť a použil aj texty Shakespeara z diela „Kupec benátsky“. Dej opery začína po zavraždení Hectora, syna trójskeho kráľa Priama, opisuje stav, keď po desaťročnom obliehaní Tróje Gréci neopustili mesto, ale skryli sa v Trójskom koňovi. Po tom, čo nadšení Trójania vtiahli koňa do mesta, bojovníci Tróju dobyli a zapálili. Aeneasovou úlohou bolo založiť novú Tróju. Na ceste smerom k Taliansku sa vylodí v Kartágu a stretne krásnu kráľovnú Kartága Dido. Vzbĺkne v nich láska, hrdina jej však nedáva prednosť pred svojou povinnosťou – vybudovaniu novej Tróje. To vzbudí nenávisť Dido a rozhodne sa preklať mečom. Aeneasovi synovia neskôr založia mesto Rím a veštba sa naplní.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu
(zdroj: Viedenská štátna opera, 2018, foto: Michael Pöhn)

Veľká opera Berlioza si vyžiadala tri orchestre, tri zbory a rad sólistov. Skvelá hudobná produkcia bola dielom francúzskeho dirigenta Alaina Altinoglu, hudobného riaditeľa Divadla de la Monnai v Bruseli, hlavnými predstaviteľmi boli famózna Joyce diDonato v úlohe Dido (vďaka agentúre Kapos sme ju v minulosti zažili excelovať aj v Bratislave), priam ideálna predstaviteľka rozorvanej, milujúcej ženy a schopnej vládkyne, disponujúca výborným zvučným a tvárnym mezzosopránom. Aeneas v podaní Brandona Jovanovycha jej bol skvelým partnerom, tak spevácky, ako herecky. Všetci sólisti mali vynikajúcu úroveň (nie je bez zaujímavosti, že jedným z nich bol aj výborný slovenský basista Peter Kellner v postave Panthée), rada vyzdvihujem sugestívnu Annu Caterinu Antonacci v role Kassandry a Adama Plachetku v úlohe jej manžela Chorébeho. Slovenský filhrmonický zbor bol súčasťou produkcii dominujúceho, skvelého 100-členného zboru, umne zapojeného do hereckej akcie.

SkryťVypnúť reklamu

„Les Troyens“ sa zapísali do histórie Viedenskej štátnej opery veľkými písmenami.

Viera Polakovičová

Viera Polakovičová

Bloger 
  • Počet článkov:  116
  •  | 
  • Páči sa:  306x

Som muzikologička, kritička a diplomatka. 25 rokov som pôsobila na rôznych postoch v kultúrnej diplomacii a predtým na manažérskych postoch v oblasti hudby. Budem sa venovať reflexii umeleckého a kultúrneho diania, aj vývoju kultúrnej politiky a stavu kultúrnej dimenzie diplomacie, a to všetko v kontexte s dianím v zahraničí. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

152 článkov
INESS

INESS

110 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu