Pod názvom Fashion Ballet sa prezentujú nielen baletní umelci a umelkyne, sólisti a zbor Baletu SND, ale aj kostýmoví výtvarníci, choreografi a v tomto ročníku aj skladatelia. Keď sa poohliadneme do neďalekej metropoly hudby a možno popri New Yorku, Paríži či Amsterdame postupne aj tanca – do Viedne, všimneme si na programe ten istý projekt Fashion Meets Opera, ako uvádza bývalá primabalerína Viedenského štátneho baletu. Navštívila som druhú premiéru 25. mája 2024.
Štyri choreografie mali veľa spoločného – najprv to bola skutočnosť, že všetci tvorcovia boli zo Slovenska, ďalej a predovšetkým vynikajúcich baletných umelcov, skvele prezentujúcich choreografie smerujúce k modernému tancu a niekedy aj k world a etno music, popu, džezu a folklóru. Potom skvelých choreografov, počnúc Andrejom Cagáňom, pokračujúc Ninou Polákovou, skromne sa označujúcou ako benjamín choreografického umenia, ďalej Andrejom Petrovičom a Marekom Gregom. A tiež štyri kostýmové výtvarníčky, ktoré vytvorili kostýmový dizajn – Ida Sandor, Petra Kovacs, Veronika Hložníková a Jaroslava Würll Kocanová, všetky zaujímavé svojimi nápadmi, dobre naštartovanou, aj medzinárodnou kariérou, ale aj pokorou a skromnosťou. Výsledky ich práce sú pozoruhodné, dbajú na udržateľnosť životného prostredia a sú nielen krásne, ale aj pôvabne extravagantné.

Pokiaľ ide o hudbu, Balet SND si vybral štyroch tvorcov – každý z nich je už vo svojej oblasti pojmom – Roman Havran, Ľubica Čekovská, Vladislav Šarišský a Stanislav Palúch. Pri výbere skladateľov sa dá vybadať zámer nesústrediť sa na súčasnú tvorbu v jej „klasickej“ podobe, ale skôr roztiahnuť limity objednávky na multižánrových umelcov. Havran je violončelista zo SND, známy svojím vzťahom k hudbe 60. a 70. rokov, na pódiu aj sám hral. Živá elektronická hudba bola inšpirujúca pre Cagáňa, ktorý sa pokúsil načrtnúť svoj sen. Pôvabná choreografia s názvom Dream out mala v baletných umelcoch skvelých tlmočníkov.
Čekovská je na Slovensku a v zahraničí pojmom. Žiadaná doma i v zahraničí (onedlho bude znieť premiéra jej opery v Brne) vie udrieť na strunu tak, aby to nebolo príliš experimentálne a „súčasné“, ale aby to ostalo zaujímavé aj pre tých, ktorí sa s hudbou 21. storočia nestretli. Pre mňa osobne to bola mimoriadne pôsobivá choreografia, vrátane hudby, skvelého tanečného výkonu, krásnych kostýmov i nasvietenia. Išlo o Chvenie okamihu, tancovala dvojica skvelých sólistov, oblečená v svietivej červenej a prenikavej ružovej farbe. Už pohľad na nich bol zážitkom. A sóla dámy (v prvej a tretej časti) s ľúbostným duom dvojice v strede, boli nežnou, elegantnou a vôbec nie hravou záležitosťou. Chvíľami sa mi zdalo, že tancujú na ľade. Pár dojímal krásnou súhrou a choreografia peknými detailmi. Zladenie s nevtieravou a predsa originálnou a štýlovou, čistou hudbou pôsobilo tak, akoby všetky umelecké zložky vytvoril jeden jediný umelec.

Ale tak to bolo aj v ostatných choreografiách, dobre pospájaných tak, aby vyvrcholili živšími a na obsadenie bohatšími tvarmi. Všetci tvorcovia vypovedali, že tvorili spoločne, navzájom sa inšpirovali a na baletných miniatúrach to bolo cítiť.
Šarišského hudba bola základom pre ďalšie dielo – Parade. Mimoriadne zaujímavý hudobný tvorca predostrel dielo pozostávajúce z niekoľkých častí, navzájom a svojou stavbou a obsahom rôznorodých, majstrovsky interpretovaných na pódiu. Skladateľ ozvláštnil svoje dielo orientálnym nádychom v úvode. Balet SND uviedol v tomto prípade aj meno svetelného dizajnéra – Karola Šimeka, ktorý sa skvele postaral o intimitu a zdôraznenie línií.
Štvrtou choreografiou bola Gaia. Vznikla na hudbu Stanislava Palúcha. Kto by ho nemal chuť zažiť v SND! Veď napĺňa džezové kluby a vždy keď ide o prienik tradície s modernou a džezom, či folkom, je pri tom. Energizujúca choreografia Mareka Gregu, tvorcu s veľkou skúsenosťou so SĽUKom a jeho brilantnými výstupmi, zdvihla publikum zo sedadiel.

Už dnes sa môžeme tešiť na Fashion Ballet '25. Po možnosti vytvoriť dielo, danej choreografom, dizajnérom a skladateľom, čakáme na tzv. Best of z predošlých Fashion Ballet. Podotýkam ešte, že fotograf SND vytvoril krásne fotografie z kostýmových skúšok a premiéry. Vzácnou dokumentáciou sa stane aj bulletin vo formáte A4, ktorý zakotvuje informácie, poskytnuté tvorcami do zaujímavých dokrútok pred každou choreografiou. A divadlo bolo – ako vždy na balete – úplne plné.
DREAM OUT, choreografia Andrej Cagáň, hudba Roman Harvan, kostýmový dizajn Ida Sandor
CHVENIE OKAMIHU, choreografia Nina Poláková, hudba Ľubica Čekovská, kostýmový dizajn Petra Kovacs
PARADE, choreografia Andrej Petrovič, hudba Vladislav Šarišský, kostýmový dizajn Veronika Hložníková, dramaturgia Eva Gajdošová, svetelný dizajn Karel Šimek
GAIA, choreografia Marek Grega, hudba Stanislav Palúch, kostýmový dizajn Jaroslava Würll Kocanová