Fidelio (Leonora) vo Viedenskej štátnej opere

250. výročie skladateľského génia Ludwiga van Beethovena si Viedeň pripomína uvedením všetkých troch verzií jeho jedinej opery - Fidelio. Pôvodná verzia opery Fidelio (Urfassung) odznela vo Viedenskej štátnej opere vo februári.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Operu Fidelio si objednalo Theater an der Wien (Divadlo na Viedenke), na premiére v roku 1805 však neuspelo. Autor ho potom ešte dvakrát prepracoval. Ujala sa tretia verzia z roku 1814. Beethoven v nej očistil dej a hudbu o zbytočné čísla a sústredil sa na samotnú drámu vo väznici. 

Fideliovská slávnosť bude pokračovať v marci v Theater an der Wien, ktoré uvedie jeho druhú verziu z roku 1806 a v apríli vo Viedenskej štátnej opere zaznie tretia verzia diela, ktorá na jej scéne žije už 50 rokov. Naštudoval ju kultový réžisér Otto Schenk. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Považujem to za zásadný umelecký čin a oceňujem, že riaditeľ Viedenskej štátnej opery, Francúz Dominique Meyer, ktorý v tomto roku ukončí svoje pôsobenie vo Viedni a nastúpi ako intendant slávnej opery La Scala, umožnil poznanie pôvodného diela Beethovena a že plány koordinoval s partnerským divadlom vo Viedni - Theater an der Wien. Vyhol sa tak zaručenej duplicite v roku významného výročia skladateľa - veď, ktoré iné divadlo by malo uvádzať Fidelia, ak nie Theater an der Wien, ktoré si dielo pred vyše 200 rokmi objednalo a premiérovo ho uviedlo. Navštívila som predstavenie 11.2.

Obrázok blogu
(zdroj: Foto: Michael Pöhn)

Dramaturgické ambície Meyera sú pozoruhodné, ide aj do rizika so súčasnou hudbou, publikum jemne vedie k odvážnejším titulom. Aj pôvodná verzia opery Fidelio bola istým rizikom. Viedenská štátna opera má pozoruhodný team, výklady dramaturgov pred predstavením sú priam koncízne vedecké štúdie. V orchestri sedia Viedenskí filharmonici, teda svetová hudobnícka špička, zbor je štandardne na vysokej úrovni a Domu na Ringu slúži ku cti, že do spolupráce často pozýva Slovenský filharmonický zbor, takže jeho legendárne účinkovanie vo Viedni a vo svete ešte z čias Claudia Abbada neostáva len nostalgickou spomienkou. Na druhej strane, pozývania slovenských spevákov sa stali takmer minulosťou. 

SkryťVypnúť reklamu

Pôvodný Fidelio stojí za pozornosť z hľadiska poznania, aj keď pravdepodobne sa na scéne natrvalo neujme. Dielo je zdĺhavé, dramaturgicky kostrbaté, má však pekné jednotlivé árie, ktoré skladateľ neskôr kvôli kompaktnosti deja škrtol. Predlohou opery bola kniha Leonóra alebo Manželská láska Jeana-Nicolasa Bouillyho v nemeckom preklade Josepha Sonnleithnera. Námet je z Francúzskej revolúcie, čo spôsobilo problém s cenzúrou monarchie. Autor zmenil názov diela z Leonóry na Fidelia, čím sa pôvodný námet dostal z centra pozornosti cisárskych úradníkov a uvedenie opery povolili.

Opera Fidelio vznikla v čase autorovej fascinácie Napoleonom, ktorá mu vydržala len dovtedy, kým sa vyhlásil za cisára. Je o revolúcii, pokroku a sile lásky, o politickom boji a oslobodení politického väzňa Florestana manželkou Lenórou, preoblečenou za Fidelia. Lesť sa podarila, ale Leonóra doplatila na to životom. V prvej verzii majú zdanlivo vedľajšie postavy ako Marczellina oveľa viac priestoru a dikciou pripomína dramatické diel Haydna a Mozarta. Opera v pôvodnej verzii prepadla aj preto, že v tom čase bola Viedeň obsadená francúzskymi vojakmi, ktorí sa na predstavení nudili, lebo nerozumeli jazyku. K prvej verzii patrí predohra Leonóra, vydavateľom chybne označená ako č. 2. Beethoven vytvoril až 4 verzie predohry Leonóry.

SkryťVypnúť reklamu
Chen Reiss, Katrin Röver, Jennifer Davis, Falk Struckmann
Chen Reiss, Katrin Röver, Jennifer Davis, Falk Struckmann  (zdroj: Foto: Michael Pöhn)

Fidelio je zasadený do dnešnej doby, dej sa odohráva vo väznici. Podľa predlohy mníchovskej stanice ju znázornil scénograf Alexander Müller-Elmau. Výtvarný tvar je konštantný, je stabilným prvkom produkcie. Nemecká režisérka Amélie Niermeyer sa rozhodla pomôcť dramatickému vývoju deja rozdvojením postavy Leonóry, ktorej zatknutie Florestana spôsobilo traumu, schizofréniu. A tak na scéne defilujú dve Leonóry – Jennifer Davis ako speváčka a Katrin Röver ako herečka, s ktorou Davis diskutuje a je jej tieňom. A pridáva aj ďalšie dialógy premosťujúce hudbu k pôvodným Beethovenovým. Deju slúžia, ale ho aj zdržiavajú. Najhoršie je, že herečka brzdí akciu v jej vrcholných chvíľach. Hlavne v treťom dejstve prekážala. Tam, kde znejú najkrajšie ľúbostné duety, kde takmer na smrť vyčerpaný Florestan pochopí, kto ho prišiel vyslobodiť a Leonóra zomiera, objíma Florestan herečku a protagonistka – speváčka ostáva na javisku osamelá. Iba úplne na konci na malý moment objíma Florestan obe ženy. 

SkryťVypnúť reklamu

Záver pôvodnej verzie opery je rozvláčny a ani réžia ho nedokázala patrične zatraktívniť. Stvárňuje ho ako sen Leonóry, ktorá vidí do budúcnosti, kedy oslobodí všetkých väzňov a vo svete nastane dobro. Na scéne defilujú speváci a zbor v trblietavých kostýmoch a v pozadí je trblietavá opona. Nevysvetliteľný, lacný gýčový obraz, ktorý podstatu príbehu zosmiešnil.

Najsilnejšou zložkou uvedenia pôvodnej verzie opery Fidelio bola hudba. Orchester s českým dirigentom Tomášom Netopilom bol silným pilierom inscenácie, v prípade Thomasa Johannesa Mayera v postave vraha Pizarra, ktorý mal s úlohou problém, sa dirigentovi nie vždy podarilo zvuk stlmiť tak, aby bolo sólistu počuť. Zvyšná sólistická zostava bola na dobrej úrovni, počnúc Chen Reiss v postave Marzelliny, ktorá má v pôvodnej verzii veľmi veľa priestoru, cez Falka Struckmanna v postave šéfa väznice Rocca, až k protagonistom - Florestanovi, skvele stvárnenému Nemcom Benjamimom BrunsomJennifer Davis v kľúčovej postave Leonóry – Fidelia. Írska speváčka Jennifer Davis sa dobre zhostila tejto naozaj neľahkej úlohy, nie vždy jej ale vyšli koloratúry. Zbor bol svetlým bodom inscenácie herecky - v úlohe väzňov, či revolucionárov a perfektný spevácky. Sugestívne vyznel známy zbor väzňov. 

Vidieť pôvodnú verziu opery Fidelio, ktorá obsahuje veľa krásnej hudby, je významným prvkom pre pochopenie Beethovenovho myslenia, hoci jej trvalé zotrvanie na scéne nepredpokladám. Od premiéry sa dostalo na pódium iba jediný raz – v roku 1905.

Viera Polakovičová

Viera Polakovičová

Bloger 
  • Počet článkov:  115
  •  | 
  • Páči sa:  302x

Som muzikologička, kritička a diplomatka. 25 rokov som pôsobila na rôznych postoch v kultúrnej diplomacii a predtým na manažérskych postoch v oblasti hudby. Budem sa venovať reflexii umeleckého a kultúrneho diania, aj vývoju kultúrnej politiky a stavu kultúrnej dimenzie diplomacie, a to všetko v kontexte s dianím v zahraničí. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

315 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,070 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama

SME si všimli

Ako CIA hľadala Archu zmluvy – Donald Trump odtajnil dokumenty

Vladimír Benčík

Ako CIA hľadala Archu zmluvy – Donald Trump odtajnil dokumenty

Príbeh ako z thrilleru - CIA na diaľku odhalila polohu Archy zmluvy

  • 4. apr
  • Páči sa: 21x
  • Prečítané: 1 242x
  • 1
Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka

Jozef Foltýn

Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka

Marek Glodič bol ten najslušnejší človek akého som v živote stretol

  • 3. apr
  • Páči sa: 133x
  • Prečítané: 3 853x
  • 4
Včelárske tradície a zvyky na Slovensku

Matúš Radusovsky

Včelárske tradície a zvyky na Slovensku

Bohaté včelárske tradície Slovenska – od historických postupov po súčasné metódy odovzdávané z generácie na generáciu.

  • 26. mar
  • Páči sa: 7x
  • Prečítané: 434x
  • 0
O Západnom brehu...

Dávid Polák

O Západnom brehu...

...alebo o Judei a Samárii, ako tomuto územiu niektorí hovoria, sa veľa rozpráva, ale oveľa menej naozaj vie.

  • 7. mar
  • Páči sa: 19x
  • Prečítané: 1 073x
  • 2
John Portasik (Ján Portášik) - Príbeh (ne)obyčajného človeka

Miloš Majšík

John Portasik (Ján Portášik) - Príbeh (ne)obyčajného človeka

Životný príbeh chalana, potomka slovenských prisťahovalcov do USA, ktorý napriek svojej chorobe šiel za svojím cieľom.

  • 27. feb
  • Páči sa: 44x
  • Prečítané: 2 345x
  • 1
Hlava XXII v štátnom IT

Marcel Rebro

Hlava XXII v štátnom IT

Spolu s "katastrálnym vírusom" skvelá kombinácia ako stráviť pracovný deň v nekonečnom cykle

  • 17. feb
  • Páči sa: 107x
  • Prečítané: 2 205x
  • 2

Hlavné správy zo SME.sk

Je najlepší čas na nákup! To, ako Trump zamával trhmi, budí podozrenia, chcú ho vyšetrovať

Jozef Tvardzík

Je najlepší čas na nákup! To, ako Trump zamával trhmi, budí podozrenia, chcú ho vyšetrovať

Na zákulisných informáciách mohli zarobiť ľudia z okolia prezidenta.

  • 2h
Fico zrušil účasť v televíznej diskusii. Miloš Zeman tvrdí, že mu prišlo zle pre zranenia po atentáte
DPOH prekvapivo povedie Vladislava Fekete. Vstupenky chce predávať ako letenky a v divadle mať veľké mená
Stíšenie v koalícii nenastalo (týždeň podľa Schutza)

Peter Schutz

Stíšenie v koalícii nenastalo (týždeň podľa Schutza)

Slovensko sa posúva mimo bezpečnej zóny.

  • 10. apr
reklama
SkryťZatvoriť reklamu