Koncertnú sieň Slovenskej filharmónie zaplnili Slovenská filharmónia, Slovenský filharmonický zbor, dirigent Emmanuel Villaume a sólisti - sopranistka Kateřina Kněžíková, tenorista Daniel Matoušek a basista Peter Kellner. Zbor spieval v naštudovaní Jaroslava Brycha.
Dvojica koncertov sa uskutočnila v dňoch 15. a 16. mája, navštívila som prvý z nich.
Program skrz-naskrz konzistentný, skladby na seba logicky nadväzujúce a zbor naplno využitý. Na úvod to bolo intermezzo Kráľovský lov a búrka z opery Trójania Hectora Berlioza, nasledovali Nokturná, symfonický triptych Clauda Debussyho a v druhej polovici odznela unikátna Omša sv. Cecílie Charlesa Gounoda.

Nielen svetoznámy Sir John Eliot Gardiner smutne spopularizoval operu Trójania. My vnímame Trójanov predovšetkým v kontexte s inscenáciou opery v Štátnej opere vo Viedni pred pár rokmi, kde skvele účinkoval Slovenský filharmonický zbor. Nie je samozrejmosťou, že disponujeme takýmto vynikajúcim telesom. Pripomeňme, že v roku 2023 získal v Dortmunde významnú cenu časopisu Oper OPER! AWARDS za účinkovanie v Čajkovského opere Piková dáma v Baden-Badene a Berlíne po boku Berlínskych filharmonikov.
Vo filharmónii stál na pódiu vo všetkých troch dielach a v orchestri mal vynikajúceho partnera. Trójania v Redute bola len jemná chuťovka, orchestrálna medzihra mala v sebe dramatický náboj, ale aj romantickú poéziu.
Berliozovo dielo patrí do radu veľkých francúzskych opier – Grand opéra - a théâtre lyrique. Veľké plátna v redukovanej podobe naladili publikum na noblesu Debussyho diela. Nokturná fascinovali svojou impresionistickou krásou, šerosvitom, poetickosťou, spoluúčinkovali ženské členky zboru ako úchvatné Sirény.

Gounodovu omšu, napísanú pre ochrankyňu hudobníkov svätú Cecíliu, pozná celý hudobný svet. Má obrovskú duchovnú hĺbku autora, silne veriaceho kresťana, ale je aj absolútnou hudbou, ktorá pobáda k zamysleniu. Benedictus nás dojíma pri nostalgii za odchádzajúcimi panovníkmi, štátnikmi a osobnosťami. Česká sopranistka Kateřina Knežíková bola bezchybnou poetkou. Veľmi náročná sopránová rola s výškami a pianissimami bola priam ušitá pre jej hlas. Je to dáma s veľkým darom, hudbu preciťuje bez okázalosti. Rovnako jej mužskí kolegovia, český tenorista Daniel Matoušek a a na medzinárodnej scéne etablovaný slovenský basista, sólista Viedenskej štátnej opery Peter Kellner, boli kompatibilní, svoje sóla i spoločné spievanie zvládli s ľahkosťou, svedčiacou francúzskej hudbe, dielo malo umeleckú hĺbku a dôstojnosť. Matoušek vyniká svojím zvučným, tvárnym lyrickým tenorom, Kellner vedie hlasovú líniu prirodzene a v pekných frázach, na koncertnom pódiu je noblesný. Orchester a zbor si dielo naplno užívali. Všetky nástrojové skupiny, aj sóla orchestrálnych hráčov hrali vysoko profesionálne, pôvabným tónom ma upútala o.i. aj harfistka Katarína Turnerová, ktorá mala krásne party vo všetkých troch dielach.
Ide o slávnostnú omšu z roku 1855, o ktorej skladateľ Camille Saint-Saëns napísal, že z nej "vychádzali svetelné lúče v prívaloch". Bývalý šéfdirigent Slovenskej filharmónie, francúzsky dirigent Emmanuel Villaume, sa rád do Bratislavy vracia. Je sugestívnym umelcom, francúzsku hudbu má v krvi. S filharmonikmi dosiahol éterický, nežný a pritom zreteľný zvuk vo všetkých troch skladbách. Villaume dokonale pretlmočil vznešenosť diela, jeho vnútornú pokoru, pričom nechal vyznieť farebnosť a aj opernú dickiu. Filharmonické telesá ho rešpektujú a na výsledku to poznať.

Orchester sa mu úplne poddával, snúbil sa s jeho dobrou energiou a podporený disciplínou a oddaným muzicírovaním vzácneho Slováka z Kolína nad Rýnom a Bayreuthu, huslistu Juraja Čižmaroviča, v pozícii koncertného majstra. Žiada sa mi v tejto súvislosti spomenúť nezabudnuteľný „Kniefall“ – škótsky dirigent Donald Runnicles v Deutsche Oper Berlín, ktorá si ho tiež pozvala ako hosťujúceho koncertného majstra, si pred ním kľakol, aby sa znova poklonil. A nebol to len britský humor...
Poznámka na záver na margo bulletinu s kvalitnými textami o dielach (v redakcii umeleckých životopisov je stále čo naprávať) - zamrzelo ma, že filharmónia nepripomína budúci koncert so šéfdirigentom Danielom Raiskinom, hoci upozorňuje na program filharmónie o dva týždne.


