Hviezda kontratenorového neba Jakub Józef Orliński po prvýkrát v Bratislave

Hviezda kontratenorového neba Jakub Józef Orliński po prvýkrát v Bratislave
Jakub-Józef Orliński, Ensemble Matheus, BHS 4.10.2021 (Zdroj: Alexander Trizuljak)
Písmo: A- | A+

Bratislavské hudobné slávnosti pripravili 4. októbra 2021 pre milovníkov starej hudby špeciálny Večer s Antoniom Vivaldim.

Koncertná sieň Slovenskej filharmónie patrila francúzskemu súboru Matheus, na čele ktorého stál jeho dirigent Jean-Christophe Spinosi, sólistom bol mladý svetovoznámy kontratenorista Jakub-Józef Orliński.

Presne takýto typ koncertu na festival patrí. Výnimočný, hodnotný, jedinečný. Aj vďaka Francúzskemu inštitútu v Bratislave sa festivalové publikum mohlo zahĺbiť do autentickej podoby diel Antonia Vivaldiho.

Ensemble Matheus, Jean-Christophe Spinosi
Ensemble Matheus, Jean-Christophe Spinosi (zdroj: Alexander Trizuljak)

Aj keď hru na originálnych historických nástrojoch alebo ich kópiách už nesprevádza vlna nadšenia ako v šesťdesiatych rokoch minulého storočia, keď sa začala hrať hudba v historicky poučenej interpretácii (u nás fungujúcej od sedemdesiatych rokov), je tu stále prítomná istá výnimočnosť, stará hudba znie skôr na špecializovaných festivaloch. Je preto chvályhodné, že sme sa dočkali takéhoto koncertu aj na tohtoročných BHS. Bolo to po tom, čo umelci s identickým programom vystúpili na Lednicko-valtickom hudobnom festivale v Čechách.

Anna Schivazappa
Anna Schivazappa  (zdroj: Alexander Trizuljak)

Hosťom bol teda francúzsky Ensemble Matheus, ktorý je už vyše desiatky rokov rezidenčným súborom parížskeho Divadla Châtelet, venuje sa hudbe niekoľkých storočí a raz ročne pripravuje opernú produkciu pre spomínané parížske divadlo. Do Bratislavy prišilo 15 hráčov na historické nástroje, niekoľkí z nich hrali vo Vivaldiho inštrumentálnych koncertoch sóla. Dirigent Jean-Christophe Spinosi sa predstavil aj ako výborný huslista. Súbor viedol s profesionálnou zručnosťou, dosahoval s ním farebne a náladovo rôznorodú a pritom jemnú barokovú zvukovosť, ktorá odkrývala tajomstvá Vivaldiho hudby. Tóny zneli pestro, agogicky, opakované úseky skladieb boli vždy iným spôsobom ozdobené, všetky detaily sa menili a zároveň zostávali skladby súdržné. V inštrumentálnych číslach sme počuli predohru L‘Olimpiade na úvod prvej, predohru Farnace na úvod druhej časti a medzi spevom odzneli Koncert D dur pre lutnu, 2 huslí a basso continuo RV 93 a Koncert D dur pre 2 huslí, sláčikové nástroje a basso continuo RV 513. V prvom dominovala skvelá lutnistka Anna Schivazappa s pôvabným tónom a brilantnou technikou. Koncert bol apartný, lutna znela trblietavo, jemne, ale aj v dynamických odtieňoch. V druhom inštrumentálnom koncerte vystúpil dirigent aj ako sólista. Jeho partnerkou bola prvá huslistka súboru Laurence Paugam. Pekná práca, vlastne aj plná humoru, husle sa pretekali vo virtuozite. Svieže dielo majstra.

Humor na pódiu nechýbal ani v iných kontextoch. Akoby sa dirigentovi žiadalo tancovať, čo v jednej chvíli rozosmialo publikum a očividne sa táto milá komiunikácia páčila aj dirigentovi.

Jakub-Józef Orliński
Jakub-Józef Orliński (zdroj: Alexander Trizuljak)

Publikum bolo naladené zoznámiť sa so svetovou hviezdou, ktorá vyšla pred nedávnom. 30-ročný poľský kontratenorista Jakub-Józef Orliński zaujal médiá a prostredníctvom internetu milióny poslucháčov na celom svete. Živý prenos z festivalu v Aix-en-Provence spred 4 rokov, kde uviedol Vivaldiho, sledovali online vyše štyri milióny ľudí.

A po tom, čo vystúpil na open air koncerte pod parížskou Eifelovkou, zaznamenala jeho nahrávka Vivaldiho árie Vedro con mio diletto viac než 10 miliónov pozretí. Farinelli alebo Jaroussky dneška. Kým ten prvý je známy z histórie, Philippe Jaroussky je hviezdou dnešného kontratenorového neba. Mladý Poliak sa k nemu raketovo zaradil a je takmer popovou hviezdou.

Jakub-Józef Orliński, Ensemble Matheus
Jakub-Józef Orliński, Ensemble Matheus (zdroj: Alexander Trizuljak)

Študoval na prestížnej Julliard Scholl of Music v New Yorku, poctivo na sebe pracuje, svojmu hlasu dobre rozumie – tvrdí, že ho má posadený nižšie ako Farinelli, vníma rozdiely medzi talianskou, nemeckou, anglickou či francúzskou školou ozdobovania, starú hudbu preciťuje s prirodzeným pôvabom a umom, jeho hlas je priezračný, čistý, dobre posadený, je to umelec, ktorý môže ku klasickej hudbe pritiahnuť masy. A to možno aj preto, že okrem spevu má rád aj tanec – robí breakdancing, sám si diela produkuje, pripravuje videoklipy, skrátka, je to moderný a všestranný mladý muž. V kalendári má na tento rok aj vystúpenia v Kráľovskej opere v Londýne a v Metropolitnej opere.

Na pódiu Reduty sa ukázal ako zvnútornený mladý umelec s nádherným hlasom, výbornou technikou a dojímavým výrazom s neustále sa meniacich ozdobách a krásnej barokovej fráze s rovným tónom. Orliński si koncert užívla plnými dúškami, hoci jeho vonkajší prejav je skôr elegantne rezervovaný. Festivalové publikum si získal aj ľudsky, keď sa mu prihovoril po poľsky.

zľava Laurence Paugam, Jean-Christophe Spinosi, Jakub-Józef Orliński, Ensemble Matheus
zľava Laurence Paugam, Jean-Christophe Spinosi, Jakub-Józef Orliński, Ensemble Matheus (zdroj: Alexander Trizuljak)

Z Vivaldiho diel si pre Bratislavu - a predtým pre Lednicko-valtický hudobný festival v Čechách - vybral áriu Anastasia Sento in seno z opery Il Giustino, áriu Licida Mentre dormi, Amor fomenti z opery L’Olimpiade, kantátu Cessate, omai cessate – ktorú, ako ma láskavo informoval autor bulletinu a znalec starej hudby Andrej Šuba, uviedol aj súbor Musica aeterna. V druhej polovici to bola ária Osmina Qual serpe tortuosa z opery La fida ninfa, spomínaná lávna ária Anastázia z opery Il Giustino Vedro con mio diletto, áriu Perzea Soventa il sole z pasticccia Andromeda liberata a áriu Licida Gemo in punto e fremo z opery l’Ollimpiade. Vôbec sa nešetril. Jeho program bol výsostne profesionálny a veľkorysý.

Ovácie nemali konca kraja a publikum sa dočkalo až dvoch prídavkov. V jednom z nich aj so vzácnou profesionálnou posilou z Prahy - spoluúčinkovala flautistka Jana Semerádová.

Skryť Zatvoriť reklamu