Traja violončelisti sa zaskveli v Pendereckého diele

Sólistami tretej dvojice koncertov s britským šéfdirigentom Slovenskej filharmónie Jamesom Juddom boli traja violončelisti – Petr Nouzovský, Eugen Prochác a Ján Slávik.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Slovenská filharmónia, James Judd, Eugen Prochác, Ján Slávik a Petr Nouzovský
Slovenská filharmónia, James Judd, Eugen Prochác, Ján Slávik a Petr Nouzovský (zdroj: Ján Lukáš)

Umelci ponúkli poslucháčom zaujímavý program, hlavne v jeho prvej polovici. Na úvod to bola Passacaglia a fúga c mol, BWV 582 od Johanna Sebastiana Bacha v úprave Leopolda Stokowského. Dirigent Leopold Stokowski žil v r. 1882 - 1977 a pre potreby veľkého koncertného pódia upravil až 37 Bachových orchestrálnych diel. Odborníci uvádzajú, že v Stokowského úprave znie toto dielo najvieryhodnejšie. James Judd sa ho zhostil s jemu príznačným elánom a nadhľadom. Originál diela sa stratil, jeho vznik sa odhaduje na obdobie okolo rokov 1706 - 1713, teda na obdobie mladého Bacha. Pôvodne je skomponované pre organ alebo čembalo a priraďuje s k dokonalým fúgam tohto kľúčového autora hudobného baroka. V Juddovej interpretácii bola passacaglia - variácie nad ostinátnym basom - sugestívna ťahom a fúga pútavá prehľadne zosnovanou faktúrou, jasnosťou nastolených tém a ich prienikom a prerastaním do kompaktnej hmoty.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
zľava Eugen Prochác, Ján Slávik a Petr Nouzovský
zľava Eugen Prochác, Ján Slávik a Petr Nouzovský  (zdroj: Ján Lukáš)

Dramaturgicky hodnotným a dobre nadväzujúcim na dielo Johanna Sebastiana Bacha bolo Concerto grosso č. 1 pre tri violončelá a orchester od poľského skladateľa Krzystofa Pendereckého (nar. 1933), tohtoročného jubilanta. Slovenská filharmónia a jej poslucháči boli svedkami nielen uvedenia jeho diel, ale stretli sa aj s jeho dirigentským umením. Dodnes vo mne rezonujú niektoré myšlienky o zmene autorovho hudobného myslenia smerom k postmoderne a starej hudbe z osobného rozhovoru s autorom. Predstaviteľ Novej poľskej školy autorov 60. rokov, ktorí zaujali svet avantgardným kompozičným myslením, sa v 70. rokoch rozhodol zmeniť svoju hudobnú rétoriku a hľadal spojenie s hudbou minulých storočí. V jeho trojkoncerte, ako možno Concerto grosso nazvať, demoštruje príklon k formám hudobného baroka a je konfrontáciou s ním. Autor ho napísal v roku 2001 pre filharmonickú spoločnosť NHK v Tokiu a premiérovo ho uviedli slávni Boris Pergamenščikov, Truls Mørk (o.i. laureát TIJI) a Han - Na Chang. V Slovenskej filharmónii zaznel v podaní troch violončelistov - Petra Nouzovského, Jána Slávika a Eugena Procháca. Všetci traja sú výraznými intepretačnými osobnosťami s exkluzívnymi životopismi, svojich náročných partov sa zhostili na tej najyvššej umeleckej úrovni. Dielo je tak výrazovo silné, že vťahuje poslucháča do sveta abstrakcie, nepomenovateľnej, ale o to silnejšej, krásne vyzneli sólové kadencie, i súhra všetkých troch sólistov navzájom, brilatne vyznela spolupráca s orchestrom. Skladba je veľmi pôsobivá, ale aj mimoriadne náročná na interpretáciu. 

SkryťVypnúť reklamu
Slovenská filharmónia, James Judd
Slovenská filharmónia, James Judd 

Druhá polovica koncertu patrila hudbe z 2. dejstva baletu Luskáčik Piotra Iľjiča Čajkovského. Pekná hudba k rozprávkovému baletu, ktorý možno v tomto predvianočnom čase vidieť aj v Slovenskom národnom divadle. Luskáčik vznikol na základe predlohy Alexandra Dumasa a E.T.A. Hoffmana na libreto slávneho Maria Petipa, autora prvej choreografie tohto baletu. Hudba je tak dekoratívna a "baletná", že si poslucháč môže aj bez vizuálneho vnemu predstaviť rozkošný pribeh Klárky a Luskáčika. Iste to bol pôžitok aj pre hráčov Slovenskej filharmónie, lebo dielo je aj príležitosťou pre ich sólistické výkony (o.i. skvelá Katarína Turnerová, prvá harfistka). Čajkovskij ho písal po opakovaných neúspechoch s baletom Labutie jazero a v boji s petrohradským publikum a kritikmi. Dnes je Luskáčik súčasťou programu väčšiny divadelných scén sveta a od jeho amerického uvedenia v roku 1944 (San Francisco) sa uvádza vo vianočnom období.

Viera Polakovičová

Viera Polakovičová

Bloger 
  • Počet článkov:  116
  •  | 
  • Páči sa:  306x

Som muzikologička, kritička a diplomatka. 25 rokov som pôsobila na rôznych postoch v kultúrnej diplomacii a predtým na manažérskych postoch v oblasti hudby. Budem sa venovať reflexii umeleckého a kultúrneho diania, aj vývoju kultúrnej politiky a stavu kultúrnej dimenzie diplomacie, a to všetko v kontexte s dianím v zahraničí. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

279 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

108 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu