V tejto časti môjho seriálu by som sa chcel venovať doprave. Tento článok by som rád rozdelil na dve časti. V prvej z nich by som sa chcel venovať mestskej autobusovej doprave. V druhej časti sa bližšie pozriem na železničnú dopravu.
Mestskú hromadnú dopravu som si vybral najmä pre nevyhovujúci stav vozového parku v našom meste Taktiež naše mesto stále využíva autobusy Karosa.
Vstup do týchto prostriedkov dopravy je takmer nemožný. Ak by som sa chcel dostať dovnútra,sprievodca by musel prekonať veľmi vysoké schody. To by ho stálo veľa fyzickej námahy. Interiér tohto autobusu je veľmi úzky. Miesto pre dôchodcu, kočík alebo invalidný vozík prakticky neexistuje.
Cestu autobusom využíva väčšina vozíčkarov alebo starších cez víkendy, kedy sa vyberú do mesta alebo na výlety. Počas voľných dní mesto zvykne používať staré dopravné prostriedky nakoľko počet prepravených ľudí je nižší ako cez týždeň. Ľudia sú tak nútení ostať doma alebo ísť pešo, čo je vo vyššom veku alebo pri pohybových problémoch obtiažne.
Autobusovú dopravu využívam najmä na cestu do centra mesta alebo do neďalekej obce. Cesty týmto dopravným prostriedkom som počas štúdia na a strednej škole využíval vo veľkej miere. Ak bolo vonku prijateľné počasie, tak som išiel ním do školy takmer každé ráno. . Väčšina z nich je nízkopodlažná - do autobusu sa dá nastúpiť ľahšie, keďže nemá schody a je vybavený plošinou. Do tohto autobusu sa ľahšie nastupuje i starším ľuďom.
V takýchto typoch je viac miesta na pohyb pre vozík. Súčasťou tohto dopravného prostriedku je aj vyhradené miesto pre spomínaný invalidný vozík. Osoba sediaca na vozíku má tak pri jazde zabezpečený väčší komfort počas nej.
K neodmysliteľnej časti jazdy autobusom patrí aj vystupovanie Pri ňom je potrebné, aby šofér daného autobusu zastavil tesne pri obrubníku chodníka. Ak sa tak nestane, tak koleso vozíka sa môže pri vystupovaní dostať do jamy medzi cestou a chodníkom . V takomto prípade môže dôjsť k prevráteniu vozíka. Pozitívom je, že väčšina šoférov po upovedomení o tom, že v autobuse sa nachádza hendikepovaná osoba alebo dôchodca sa snaží zastať v blízkosti chodníka.
Veľkou chybou vodiča môže byť taktiež neohľaduplná jazda. Pri nej sa vozík nakláňa a pohybuje dopredu a dozadu. Pri takejto jazde hrozí taktiež prevrátenie vozíka.
V druhej časti tohto článku opíšem stav železničnej stanice v našom meste a spôsob dopravy vlakom.
Železničná stanica aj spolu s nástupišťom v Spišskej novej Vsi nebola už dlhšiu dobu rekonštruovaná. Nástupište je veľmi vysoké. Hendikepovaná osoba má tak problém nastúpiť do vlaku.

Ak chcem cestovať niekde vlakom, tak je potrebné objednať špeciálny vozeň s plošinou, ktorá vozík zdvihne do vozňa. Nie vždy je však plošina funkčná. Pred niekoľkými rokmi som išiel do Košíc vlakom. O vozeň s plošinou sme požiadali, tak ako zvyčajne. Plošina však nefungovala. Zhodou okolností v čase odchodu vlaku pracovali na stanici posunovači. Tí ma s ochotou zdvihli a naložili do vlaku.
Problémom je však aj nástup do vlakoch súkromných dopravcov. Vozne spoločnosti Regiojet sú v podstate rovnaké ako vozne ŽSR. Nástup je tak komplikovaný. Na využitie týchto vlakov musím taktiež cestovať až do Popradu, nakoľko v Spišskej novej Vsi nie je nástupište prispôsobené nástupu do vozňov danej spoločnosti.
Na záver by som chcel dodať pár viet. Viem, že v dnešnej dobe je na výmenu časti vozového parku Mestskej hromadnej dopravy potrebných veľa finančných prostriedkov. Myslím si však, že jeho budúcou výmenou sa zlepší komfort obyvateľov mesta.
Rekonštrukcia trate a železničnej stanice je naplánovaná v blízkej budúcnosti. Verím, že v projekte bude zahrnutý aj prístup pre osoby s hendikepom. Skvalitnilo by im to vstup do vlaku a mali by aj lepší pocit z následnej jazdy.